PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie pedagogická a sociální I - O01213021
Anglický název: Educational and Social Psychology I
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (90)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPMN0Q125A
Vysvětlení: Rok2
Staré označení: PPSO
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Psychologie > Psychologie výchovy
Prerekvizity : O01213014, O01213015, O01213016
Je neslučitelnost pro: OK0613021
Je prerekvizitou pro: O01213022, O01313172, O01213100
Je záměnnost pro: OK0613021
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (29.10.2019)
Kurz je první částí dvousemestrového modulu pedagogické a sociální psychologie - modul má vybavit studenty základními psychologickými znalostmi a dovednostmi, potřebnými pro výkon jejich budoucí profese. Obsah kurzu je uspořádán kolem klíčových témat, v nichž se poznatky pedagogické i sociální psychologie prolínají. Obsahem přednášek budou především teoretické poznatky, v seminářích bude kladen důraz na získávání dovedností v dané oblasti.
Literatura
Poslední úprava: HADJMOU/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2007)
Studijní literatura:
Čáp j. - Mareš J. (2000): Psychologie pro učitele. Praha, Portál

Fontana D. (1997): Psychologie ve školní praxi. Praha, Portál

Helus Z. (2004): Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál

Hennig, C. - Keller, G. (1996): Antistresový program pro učitele. Praha, Portál

Kolláriková Z. - Pupala B. ed. (2001): Předškolní a primární pedagogika. Praha, Portál

Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus.

Mareš J. (1998): Styly učení žáků a studentů. Praha, Portál

Pavelková I. (2003): Motivace žáků k učení. Praha, PeF UK

Pedagogika č.4/94, Povolání: učitel. Praha, PeF UK

PSPŠ(2005): Psychický vývoj dítěte od 1. do 5.třídy. Praha, PeF UK

Štech S. (1998): Dilemata a ambivalence učitelského povolání. in: Učitelské povolání z pohledu sociálních věd. Praha, PedF

Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (03.09.2020)

Témata kursu:
1. Pedagogická a sociální psychologie - teoretické zdroje, předmět, metody. Jejich vzájemný vztah v učitelské profesi a školní praxi.
2. Učení. Teorie učení. Proces a druhy učení. Metakognice.
Vnější a vnitřní podmínky učení - klima školy, styl vyučování, učební a poznávací styly žáka, zábrany v učení.
3. Motivace. Druhy a zdroje motivace. Motivace ve škole, motivační strategie dítěte. Hodnocení a jeho motivační význam.
4. Školní úspěšnost. Školní zdatnost - předpoklady školní úspěšnosti. Rodina - kulturní kapitál a vztah k poznání. Sociokulturní handicap. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami.
5. Osobnost žáka. Sebesystém - Já, sebeobraz, sebepojetí, sebehodnocení. Naučená bezmocnost.
6. Profese učitele - předpoklady, nároky, kompetence. Rizika profese, syndrom vyhoření.

Vzhledem k odlišné hodinové dotaci kurzu zajišťující výuku, budou některá témata představena formou podkladů pro samostudium.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Klára Špačková, Ph.D. (29.10.2019)

Předmět je zakončen zápočtem, který bude udělen na základě aktivní účasti na přednáškách a seminářích. Účast na semináři k udělení zápočtu je alespoň 75%.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK