Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)
Posláním předmětu „Digitální technologie v primárním vzdělávání“ je vysvětlit edukační význam konceptu informatického myšlení, upozornit na aktuální potřebu utvářet a rozvíjet informatické myšlení žáků 1. stupně ZŠ a seznámit budoucí učitele 1. st. ZŠ s vybranými metodickými přístupy jak s použitím robotických souprav, programovatelných hraček či počítačových aplikací, tak i bez použití počítačů. Pozornost bude věnována především didaktickým otázkám rozvoje algoritmického myšlení žáků v kontextu s rozvojem čtenářské gramotnosti a dovednostem rozložit problém na dílčí podproblémy. Inspirací pro metodické přístupy k rozvoji informatického myšlení žáků 1. stupně ZŠ budou práce S. Paperta, I. Kalaše, M. Resnicka, M. Tomscányiové, A. Semenova a dalších představitelů tzv. logovské kultury. Pozornost bude věnována i některým rizikům používání digitálních technologií ve vývoji dětí mladšího školního věku.
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)
The main aim of the course „Digital technology in primary school education" is to explain an educational concept of computational thinking, to bring attention to a current requirement to develop computational thinking of primary school pupils and to introduce student teachers of the primary education into representative teaching approaches how to work and learn with robotic sets, programmable toys or software applications with and without computers (CS Unplugged). The attention is paid mainly to didactic questions how to develop and to cultivate pupil's algorithmical thinking in the context of reading literacy development and skills to decompose pa problem into sub-problems. Ideas and works of Seymour Papert, Ivan Kalaš, Michel Resnick, Monika Tomscányiová, Alexej Semenov and other representatives of "LOGO culture" community will serve as an inspiration. The attention will be dedicated to some risks of using of digital literacy in primary school pupil's development.
Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)
CARR, N. (2017) Nebezpečná mělčina jak internet mění náš mozek: analýza stavu lidské psychiky v době digitální. Praha : Dauphin, 2017.
KALAŠ, I. (2011) Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdia. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva, 2011. Dostupné na: http://www.rirs.iedu.sk/Dokumenty/Spoznavame_potencial_technologii.pdf
KALAŠ, I. a spol. (2013) Premeny školy v digitálnom veku. Slovenské pedagogické nakladateľstvo – Mladé letá : Prešov, 2013.
MPSV (2016) Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. Dostupné na https://www.mpsv.cz/files/clanky/21499/Strategie_DG.pdf
MŠMT (2014) Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Dostupné na http://www.msmt.cz/uploads/DigiStrategie.pdf
VUORIKARI, R., PUNIE, Y., CARRETERO GOMEZ, S., Van den BRANDE, L. (2016) DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. JRC101254. European Union, 2016.
učebnice tuzemské a zahraniční pro výuku ICT a informatiky na 1. stupni ZŠ
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (19.06.2018)
CARR, N. (2017) Nebezpečná mělčina jak internet mění náš mozek: analýza stavu lidské psychiky v době digitální. Praha : Dauphin, 2017.
KALAŠ, I. (2011) Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdia. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva, 2011. Dostupné na: http://www.rirs.iedu.sk/Dokumenty/Spoznavame_potencial_technologii.pdf
KALAŠ, I. a spol. (2013) Premeny školy v digitálnom veku. Slovenské pedagogické nakladateľstvo – Mladé letá : Prešov, 2013.
MPSV (2016) Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. Dostupné na https://www.mpsv.cz/files/clanky/21499/Strategie_DG.pdf
MŠMT (2014) Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Dostupné na http://www.msmt.cz/uploads/DigiStrategie.pdf
VUORIKARI, R., PUNIE, Y., CARRETERO GOMEZ, S., Van den BRANDE, L. (2016) DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. JRC101254. European Union, 2016
Metody výuky -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (19.06.2018)
Interaktivní přednášky jsou provázány s přímou podporu prostřednictvím elektronického kurzu LMS Moodle, jehož součástí budou potřebné studijní materiály, komunikační prostředí a dílčí úlohy určené pro průběžné zpracovávání studujícími. Studenti budou v průběhu předmětu řešit dílčí praktické úlohy reflektující probíraná témata.
Interaktivní přednášky
Brainstorming
Aktivity bez použití počítačů, ukázky aplikací
Demonstrace
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (19.06.2018)
Interactive lectures are linked with activities in LMS Moodle which will include the necessary study materials, the communication environment, and the partial tasks intended for continuous processing by students. During the course the students will solve partial practical problems reflecting the topics discussed.
Interactive lecturers
Brainstorming
Activities CS Unplugged
Demonstrations
Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)
1. Vysvětlení pojmu informatické myšlení. 2. Postavení učiva informatiky v kurikulu 1. stupně ZŠ v ČR a v zahraničí. 3. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení bez použití počítačů (typu CSUnplugged). 4. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení s použitím robotických souprav a programovatelných hraček. 5. Hlavní principy logovské kultury a její představitelé. 6. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení s použitím softwarových aplikací. 7. Analýza vybraných učebnic pro rozvoj informatického myšlení žáků 1. stupně ZŠ. 8. Dostupné zdroje pro učitele zaměřené na utváření a rozvoj informatického myšlení žáků. 9. Rizika používání digitálních technologií ve vývoji dětí mladšího školního věku.
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)
1. Introduction into a concept of computational thinking. 2. Informatics in the primary school curriculum in the Czech Republic and some other countries. 3. Examples of teaching approaches to computational thinking development without computers (CSUnplugged). 4. Examples of teaching approaches to computational thinking development using robotic kits and programmable e-toys. 5. The main representative of LOGO culture community. 6. Examples of teaching approaches to computational thinking development using software applications. 7. Analysis of textbooks focused on computational thinking development at primary schools. 8. Educational Resources focused on pupil's computational thinking development. 9. The risks of using digital technologies in the development of younger school children.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)
Ke klasifikovanému zápočtu studenti ve dvojicích vyberou jednu z nabízených úloh, kterou podle pokynů (viz moodle kurz) vyřeší a k níž odevzdají požadovanou dokumentaci (SOUBORY).
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)
Students in pairs select one of the offered tasks which according to instructions (see the moodle course) they solve and submit as a set of files into moodle.