PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Digitální technologie v primárním vzdělávání - O01119111
Anglický název: Digital technology in primary school education
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Je záměnnost pro: OK0619111
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)
Posláním předmětu „Digitální technologie v primárním vzdělávání“ je vysvětlit edukační význam konceptu informatického myšlení, upozornit na aktuální potřebu utvářet a rozvíjet informatické myšlení žáků 1. stupně ZŠ a seznámit budoucí učitele 1. st. ZŠ s vybranými metodickými přístupy jak s použitím robotických souprav, programovatelných hraček či počítačových aplikací, tak i bez použití počítačů. Pozornost bude věnována především didaktickým otázkám rozvoje algoritmického myšlení žáků v kontextu s rozvojem čtenářské gramotnosti a dovednostem rozložit problém na dílčí podproblémy. Inspirací pro metodické přístupy k rozvoji informatického myšlení žáků 1. stupně ZŠ budou práce S. Paperta, I. Kalaše, M. Resnicka, M. Tomscányiové, A. Semenova a dalších představitelů tzv. logovské kultury. Pozornost bude věnována i některým rizikům používání digitálních technologií ve vývoji dětí mladšího školního věku.
Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)

CARR, N. (2017) Nebezpečná mělčina jak internet mění náš mozek: analýza stavu lidské psychiky v době digitální. Praha : Dauphin, 2017.

KALAŠ, I. (2011) Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdia. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva, 2011. Dostupné na: http://www.rirs.iedu.sk/Dokumenty/Spoznavame_potencial_technologii.pdf

KALAŠ, I. a spol. (2013) Premeny školy v digitálnom veku. Slovenské pedagogické nakladateľstvo – Mladé letá : Prešov, 2013.

MPSV (2016) Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. Dostupné na https://www.mpsv.cz/files/clanky/21499/Strategie_DG.pdf

MŠMT (2014) Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Dostupné na http://www.msmt.cz/uploads/DigiStrategie.pdf

SPITZER, M. (2014) Digitální demence. Host, 2014.Creative Computing in SCRATCH (http://scratched.gse.harvard.edu/guide/files/CreativeComputing20141015.pdf)

PAPERT, S. (1980) Mindstorms. Children, Computers, and Powerful Ideas. New York, 1980.

SPITZER, M. (2016) Kybernemoc. Host, 2016.

VORDERMAN, C. (2015) Computer Coding. GAMES. Dorling Kindersley Limited : London, 2015.

VUORIKARI, R., PUNIE, Y., CARRETERO GOMEZ, S., Van den BRANDE, L. (2016) DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. JRC101254. European Union, 2016.

 

učebnice tuzemské a zahraniční pro výuku ICT a informatiky na 1. stupni ZŠ

Metody výuky -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (19.06.2018)

Interaktivní přednášky jsou provázány s přímou podporu prostřednictvím elektronického kurzu LMS Moodle, jehož součástí budou potřebné studijní materiály, komunikační prostředí a dílčí úlohy určené pro průběžné zpracovávání studujícími. Studenti budou v průběhu předmětu řešit dílčí praktické úlohy reflektující probíraná témata.

  • Interaktivní přednášky
  • Brainstorming
  • Aktivity bez použití počítačů, ukázky aplikací
  • Demonstrace
Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)


1. Vysvětlení pojmu informatické myšlení.
2. Postavení učiva informatiky v kurikulu 1. stupně ZŠ v ČR a v zahraničí.
3. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení bez použití počítačů (typu CSUnplugged).
4. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení s použitím robotických souprav a programovatelných hraček.
5. Hlavní principy logovské kultury a její představitelé.
6. Ukázky metodických přístupů k rozvoji informatického myšlení s použitím softwarových aplikací.
7. Analýza vybraných učebnic pro rozvoj informatického myšlení žáků 1. stupně ZŠ.
8. Dostupné zdroje pro učitele zaměřené na utváření a rozvoj informatického myšlení žáků.
9. Rizika používání digitálních technologií ve vývoji dětí mladšího školního věku.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (29.10.2019)

Ke klasifikovanému zápočtu studenti ve dvojicích vyberou jednu z nabízených úloh, kterou podle pokynů (viz moodle kurz) vyřeší a k níž odevzdají požadovanou dokumentaci (SOUBORY).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK