PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Cesty poznávání v matematice II - O01110615
Anglický název: How to get to know mathematics II
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Milan Hejný, CSc.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Korekvizity : O01110616, O01110617
Prerekvizity : O01110612, O01110613, O01110614
Je korekvizitou pro: O01110617, O01110616
Je neslučitelnost pro: OK0610615
Je záměnnost pro: OK0610615
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Králová, Ph.D. (20.12.2021)
Témata budou vybírána tak, aby navazovala na aktivity v dalších dvou předmětech prohlubujícího modulu. Studenti připraví sérii úloh odstupňované obtížnosti pro své kolegy, které se budou řešit a diskutovat v semináři z hlediska matematiky i didaktiky, budou též zapojeni do výzkumné práce vedoucí semináře. Studenti budou důsledně vedeni k propojování praxe získané v rámci modulu a didaktické teorie a k reflektování vlastní práce i práce svých kolegů.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Králová, Ph.D. (20.12.2021)

Umožnit studentům samostatnou i skupinovou činností prohloubit a strukturovat vědomosti jak z matematiky, tak i didaktiky matematiky nabyté v předcházejícím studiu. Vnímat matematiku jako organickou součást všech předmětů prvního stupně. Poskytnout studentům motivaci a podněty pro jejich rozvoj i po ukončení studia.  

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Králová, Ph.D. (20.12.2021)

Hejný, M., Hejná, M.: Součtové trojúhelníky. 25 stran, Raabe, Praha, 1998.

Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.

Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.

Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.

Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.

Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.

Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.

učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Králová, Ph.D. (20.12.2021)

Studenti budou pracovat v menších skupinách, kde budou diskutovat vybrané série úloh, vytvářet vlastní úlohy a analyzovat žákovská řešení z vybraných matematických oblastí. U řešení se budeme zabývat zejména jejich diagnostickou silou a co takové řešení učiteli o žácích říká. Dále budeme diskutovat vhodnou diferenciaci navazujících aktivit pro žáky, ať už s ohledem na nadané žáky či reedukaci objevených chyb. V seminářích budou prezentovány videosekvence z výuky orientované na diferenciaci žáků, které budou dle možností prezentovat přímo pedagogové. Ti zároveň umožní návštěvu malým skupinám studentů i přímo ve vlastní praxi.

V případě přechodu na distanční výuku z důvodu nemožnosti konat prezenční výuku na fakultě: a) bude posílena distanční složka výuky formou dodatečných úkolů zadaných elektronicky (mailem nebo v Moodlu) b) bude organizována online výuka v Adobe Connect (nebo Google meet, nebo Zoom), přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta. 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Králová, Ph.D. (20.12.2021)

Aktivní účast na seminářích. Zpracování série úloh s didaktickými a diagnostickými komentáři, které student předloží ke kontrole ve formě jedné složky portfolia. 

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Michaela Králová, Ph.D. (20.12.2021)

V rámci předmětu bude věnován prostor hlubšímu poznání vybraných matematických prostředí (témat) s důrazem na diagnostické potenciály konkrétních úloh či sérií úloh. V seminářích budou představována žákovská řešení z vybraných tříd prvního stupně ZŠ, která budou studenty analyzována a ti budou následně navrhovat reedukaci pozorovaných chyb či vytvářet vhodné návazné činnosti pro nadané žáky. Cílem semináře je vést studenty k úvahám o diferenciaci ve výuce matematiky opřené o kvalitní diagnostiku žákovských řešení. V rámci semináře budou rovněž prezentovány videosekvence s praktickými ukázkami diferencované výuky v praxi. Tito pedagogové zároveň příležitostně navštíví seminář, zároveň bude studentům nabídnuta možnost navštívit jejich třídy a pozorovat diferenciaci přímo v praxi.  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK