PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
3D modelling and geovisualization - MZ370G18
Anglický název: 3D modelling and geovisualization
Český název: 3D modelling and geovisualization
Zajišťuje: Katedra aplikované geoinformatiky a kartografie (31-370)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: 14
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Lukáš Brůha, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lukáš Brůha, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lukáš Brůha, Ph.D. (22.08.2022)
Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli základním problémům počítačové grafiky a vizualizaci prostorových dat ve 3D. Důraz je kladen na použití geometrických primitiv ve 3D pro modelování prostorových scén, objektové reprezentace ve 3D a techniky 3D vizualizace v prostředí internetu. Cvičení využívají SW Blender, Python Blender API, Cesium. Základní znalost skriptování v jazyce Python je předpokládána.
Literatura -
Poslední úprava: Ing. Miroslav Čábelka (15.01.2020)
  • John F. Hughes, Andries van Dam, Morgan McGuire, David F. Sklar, James D. Foley, Steven K. Feiner, Kurt Akeley (2013): Computer Graphics: Principles and Practice (3rd Edition), 1264 p., ISBN-10: 0321399528
  • Dinesh P. Mehta, Sartaj Sahni (2018): Handbook of Data Structures and Applications (2nd Edition). Chapman & Hall/CRC Computer and Information Science Series, ISBN-10: 149870185X
  • Claus O. Wilke (2019): Fundamentals of Data Visualization: A Primer on Making Informative and Compelling Figures. O'Reilly Media, ISBN-13: 978-1492031086
  • Jiří Žára, Bedřich Beneš, Jiří Sochor, Petr Felkel (2005): Moderní počítačová grafika (2. vydání). Computer Press, ISBN 80-251-0454-0

Sylabus -
Poslední úprava: Ing. Miroslav Čábelka (08.01.2020)

1. Úvod do počítačové grafiky 1. Rastrová a vektorová grafika. Rasterizace kružnice a elipsy, typy čar. Ořezávání.

2. Úvod do počítačové grafiky 2. Reprezentace 3D objektů, scéna, kamera, projekční transformace. Zobrazování 3D těles, řešení viditelnosti. Princip sledování paprsku. Úvod do globálního osvětlení. Stínování.

3. Metody reprezentace 3D objektů 1. Konstruktivní geometrie těles. Polyhedron. Tetrahedron.

4. Metody reprezentace 3D objektů 2. Trojúhelníky a sítě trojúhelníků. Algoritmy jejich zjednodušování. Hraniční reprezentace těles. Hranová reprezentace. Plošková reprezentace.

5. Metody reprezentace 3D objektů 3. Objemová reprezentace těles.

6. Metody používané v BIM a CAD systémech.

7. CityGML standard, koncept LOD v CityGML, generalizace 3D modelů budov, měst.

8. Podpora 3D reprezentacím v prostorových databázích.

9. GIS analýzy ve 3D.

10. 3D vizualizace v prostředí webu. Vector Tiles. 3D Tiles.

11. Procedurální modelování 3D objektů.

12. Ostatní: Digital Earth, Digital twin, ...

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK