PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Globální rozvojové vzdělávání - MZ340V07
Anglický název: Global learning
Český název: Globální rozvojové vzdělávání
Zajišťuje: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: RNDr. Martin Hanus, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Tomáš Bendl
RNDr. Martin Hanus, Ph.D.
Mgr. Eliška Masná
Anotace
Poslední úprava: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. (06.09.2021)
Cílem kurzu je seznámit studenty s pojmem globální rozvojové vzdělávání (GRV) a rozvést jej skrze dvě roviny: osobní a pedagogickou. V rámci osobní roviny studenti společně přemýšlejí, jak se nás témata, principy a hodnoty GRV dotýkají, jak spolu souvisejí a jaký vliv mají na život (nejen) české společnosti, ale i na ně osobně. Z pedagogické stránky se seznámíme s tím, jak a proč se GRV v českých školách (ne)učí a jak může škola připravit žáky na život v dnešním globalizovaném světě.

Kurz zahrnuje dvě vzájemně související a prolínající se roviny:
1) Osobní rovina:
- Jak na společenské stereotypy? - eticky, důstojně a věcně správně komunikovat globální, rozvojové problémy a humanitární pomoc
- Práce s informacemi, je to nutné? - aktivní cvičení kritického myšlení, hodnocení zdrojů informací
- I jednotlivci mohou měnit svět! - chování a pomoc normálního smrtelníka jako je každý z nás může taky měnit svět, jen vědět jak. Příklady osobních projektů konkrétních lidí, kteří svými projekty mění stav světa
- Pojďme si nejdřív zamést před vlastním prahem! Nepomůžeme rozvojovému světu nejvíce tím, že bude u nás fungovat aktivní občanská společnost?
- Peníze vládnou světem! - Jak fungují dotace? Je obtížné napsat a podat grant? Kam je možné jít s prosíkem?

2) Pedagogická rovina:
- Globální rozvojové vzdělávání (GRV) - v jakém světě budou žít naše děti a jak je na to škola může připravit?
- GRV v české školské legislativě - má pevné místo? Jak ho snadno propojit s dalšími předměty? Jak ho zajímavě učit?
- GRV v české škole - jak vypadá GRV ve školní praxi? Kolik má podob? Jakou podporu mají pedagogové?


Kurz je zejména vhodný pro studenty učitelských oborů. Výuka bude probíhat ve spolupráci s neziskovou organizací ADRA.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. (06.09.2021)

75% aktivní docházka - tj. participace na lekcích, zapojení do diskusí atp. (platí i pro případnou online výuku), účast na workshopech k Festivalu GRV (středa 24. 11. odpoledne místo výuky)

Splnění výstupu předmětu (bude specifikováno na úvodní hodině):

1) Návrh vlastní osvětové/vzdělávací akce a prezentace na hodině

2) Realizace vlastní osvětové či vzdělávací akce a prezentace proběhlé akce na poslední hodině

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Martin Hanus, Ph.D. (06.09.2021)

Předmět propojuje teoretické poznatky s praxí – konkrétní příklady pedagogických metod a přístupů, ukázky vzdělávacích rozvojových projektů českých nebo zahraničních neziskových organizací. Výuka se věnuje dovednostem, které studenti v budoucnu uplatní ve své praxi ve školství či jiných vzdělávacích aktivitách. Jednotlivé bloky jsou zpracovány tak, aby u studentů rozvíjely metody kritického myšlení, sdílení, diskuze apod. Pro širší pohled na daná témata a problémy jsou zváni externí odborníci, kteří se jim v praxi věnují.

1. Co je GRV?

2. GRV v Česku a ve světě.

3. Já a svět – role jedince ve společnosti, jak na vlastní projekt.

4. Práce s informacemi a kritické myšlení - ve výuce i v životě.

5. Společenské stereotypy a jak s nimi pracovat.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK