PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Geografie maloobchodu a spotřeby - MZ340P752
Anglický název: Retail Geography and Geography of Consumption
Český název: Geografie maloobchodu a spotřeby
Zajišťuje: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 20
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Je zajišťováno předmětem: MZ340P753
Poznámka: povolen pro zápis po webu
předmět má cyklickou výuku
Garant: doc. RNDr. Jana Šiftová, Ph.D.
Neslučitelnost : MZ340P753
Je neslučitelnost pro: MZ340P753
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Jana Šiftová, Ph.D. (30.01.2018)
Kurz si klade za cíl přiblížit studentům problematiku geografie maloobchodu a spotřeby obecně. Nejprve je diskutována problematika subjektu a objektu geografie maloobchodu a spotřeby. Studenti jsou poté seznámeni se základními tezemi geografie maloobchodu, se členěním maloobchodních jednotek a s vývojem odvětví maloobchodu a jeho prostorové distribuce ve světě i v ČR. Diskutovány jsou také aktuální otázky a problematika územního plánování maloobchodu a lokalizace zejména velkoplošných prodejen včetně metodika RIA (Retail Impact Assessment). V průřezu je dále představeno několik výzkumných témat v rámci geografie maloobchodu, kterým je v současné době věnován zájem výzkumníků a analytiků: nákupní chování, preference zákazníků, mikroprostorové aspekty nákupního prostředí, měnící se pojetí volného času v souvislosti s nakupováním atd. Jednotlivé kapitoly jsou doplněny příklady ze současné praxe a přiblížením popisované problematiky na příkladu konkrétních výzkumů z prostředí ČR. Kurz se věnuje také problematice spotřební společnosti a spotřeby, průmětu tohoto výzkumného tématu do ostatních sociálních věd a možných interdisciplinárních přesahů do geografie. Zmíněny jsou současné alternativní tendence spotřeby a v neposlední řadě je věnován prostor také metodickým přístupům ve výzkumu maloobchodu a spotřeby.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Jana Šiftová, Ph.D. (13.10.2015)

Povinná literatura:
BAUMAN, Z. (2007): Consuming Life. Cambridge: Polity Press.
BELL, D., VALENTINE, G. (1997): Consuming Geographies. New York: Routledge.
JONES, K., SIMMONS, J. (1990): The retail environment. London: Routledge.
GUY, C. (2007): Planning for Retail Development: A critical view of the British experience. London: Routledge.
TIMOTHY, D. J. (2005): Shopping tourism, retailing and leisure. Clevendon: Channel view publications.
+ READINGS z přednášek.

Doporučená literatura:
BERRY, B. J. L. (1967): Geography of Market Places and Retail Distribution. New Jersey: Prentice-Hall.
CIMLER, P. (1998): Lokalizace a provoz maloobchodu. Praha: VŠE,.
ENGLAND, J. (2000): Retail Impact Assessment: A guide to best practice. London: Routledge.
JINDRA, J. (1996): Obchodní firmy. Mezinárodní retailing. Praha: VŠE.
LONGLEY, P., CLARKE, G. (1995): GIS for Business and Service Planning. Cambridge: Pearson Professional Ltd.
McGOLDRICK, P. J. (1995): Retail marketing. Berkshire: Mc Graw-Hill Book Company.
WRIGLEY, N., LOWE, M. (eds.) (1996): Retailing, Consumption and Capital. London: Longman.
UNDERHILL, P. (1999): Why we buy: The science of shopping. New York: Simon and Schuster Paperbacks.

 

+ další materiály lze nalézt na Moodle předmětu: http://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=738

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Jana Šiftová, Ph.D. (30.01.2018)

prezentace zpracování vybraného tématu, aktivní ovládnutí probrané látky, 80 % účast na výuce

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Jana Šiftová, Ph.D. (30.01.2018)

Maloobchod, spotřeba a spotřebitelské služby v rámci studia geografie.

Geografie maloobchodu - vývoj a současný stav maloobchodního sektoru.

Geografie maloobchodu - změny v prostorové organizace MO, spotřebitelské chování, moderní metody výzkumu.

Globalizace maloobchodu - nadnárodní společnosti a jejich strategie, klíčoví hráči na trhu.

Spotřebitelské a nákupní chování - typologie spotřebitelů a nakupování, geodemografie, mikrogeografie

Retail Impact Assessment - plánování a optimalizace maloobchodních sítí v území.

Mikrogeografie maloobchodu - fyzické prostředí maloobchodu, environmentálně-psychologický pohled na nakupování.

Spotřebitelská společnost, masová spotřeba, identita spotřebitele, alternativy - pohled sociálních věd a geografie

Alternativní potravinové sítě.

Geografie spotřeby a metodické přístupy k výzkumu otázek spotřeby.

V rámci kurzu jsou zařazeny přednášky odborníků z praxe (služby v územním plánování, současné trendy v maloobchodu).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK