Poslední úprava: doc. RNDr. Jana Šiftová, Ph.D. (30.01.2018)
Kurz si klade za cíl přiblížit studentům problematiku geografie maloobchodu a spotřeby obecně. Nejprve je diskutována problematika subjektu a objektu geografie maloobchodu a spotřeby. Studenti jsou poté seznámeni se základními tezemi geografie maloobchodu, se členěním maloobchodních jednotek a s vývojem odvětví maloobchodu a jeho prostorové distribuce ve světě i v ČR. Diskutovány jsou také aktuální otázky a problematika územního plánování maloobchodu a lokalizace zejména velkoplošných prodejen včetně metodika RIA (Retail Impact Assessment). V průřezu je dále představeno několik výzkumných témat v rámci geografie maloobchodu, kterým je v současné době věnován zájem výzkumníků a analytiků: nákupní chování, preference zákazníků, mikroprostorové aspekty nákupního prostředí, měnící se pojetí volného času v souvislosti s nakupováním atd. Jednotlivé kapitoly jsou doplněny příklady ze současné praxe a přiblížením popisované problematiky na příkladu konkrétních výzkumů z prostředí ČR. Kurz se věnuje také problematice spotřební společnosti a spotřeby, průmětu tohoto výzkumného tématu do ostatních sociálních věd a možných interdisciplinárních přesahů do geografie. Zmíněny jsou současné alternativní tendence spotřeby a v neposlední řadě je věnován prostor také metodickým přístupům ve výzkumu maloobchodu a spotřeby.
Poslední úprava: doc. RNDr. Jana Šiftová, Ph.D. (13.10.2015)
The course aims to introduce the agenda of retail geography and geography of consumption in general. First, the issues of subject and object of the retail and consumption geography are discussed. Students are also being introduced to the basic theoretic framework of the retail geography, to the typology of retail outlets and to the development of retailing and its spatial structure both worldwide and in the Czech Republic. Problematic issues of retail planning, localization of large-scale retail outlets and retail impact assessment are also mentioned. Other interesting areas such as shopping preferences, shopping behavior, leisure shopping, retail built environment etc. are sketched out in the lectures. Each lecture is enriched by the examples from current research and from current practice. The course then approaches the consumer society and consumption and the interactions of this research agenda between social sciences and geography. Alternative tendencies and consumption habits are introduced. Last, but not least, the course also deals with the methodology of retail geography research.
Literatura
Poslední úprava: doc. RNDr. Jana Šiftová, Ph.D. (13.10.2015)
Povinná literatura: BAUMAN, Z. (2007): Consuming Life. Cambridge: Polity Press. BELL, D., VALENTINE, G. (1997): Consuming Geographies. New York: Routledge. JONES, K., SIMMONS, J. (1990): The retail environment. London: Routledge. GUY, C. (2007): Planning for Retail Development: A critical view of the British experience. London: Routledge. TIMOTHY, D. J. (2005): Shopping tourism, retailing and leisure. Clevendon: Channel view publications. + READINGS z přednášek.
Doporučená literatura: BERRY, B. J. L. (1967): Geography of Market Places and Retail Distribution. New Jersey: Prentice-Hall. CIMLER, P. (1998): Lokalizace a provoz maloobchodu. Praha: VŠE,. ENGLAND, J. (2000): Retail Impact Assessment: A guide to best practice. London: Routledge. JINDRA, J. (1996): Obchodní firmy. Mezinárodní retailing. Praha: VŠE. LONGLEY, P., CLARKE, G. (1995): GIS for Business and Service Planning. Cambridge: Pearson Professional Ltd. McGOLDRICK, P. J. (1995): Retail marketing. Berkshire: Mc Graw-Hill Book Company. WRIGLEY, N., LOWE, M. (eds.) (1996): Retailing, Consumption and Capital. London: Longman. UNDERHILL, P. (1999): Why we buy: The science of shopping. New York: Simon and Schuster Paperbacks.
+ další materiály lze nalézt na Moodle předmětu: http://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=738
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. RNDr. Jana Šiftová, Ph.D. (30.01.2018)
prezentace zpracování vybraného tématu, aktivní ovládnutí probrané látky, 80 % účast na výuce
Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Jana Šiftová, Ph.D. (30.01.2018)
Maloobchod, spotřeba a spotřebitelské služby v rámci studia geografie.
Geografie maloobchodu - vývoj a současný stav maloobchodního sektoru.
Geografie maloobchodu - změny v prostorové organizace MO, spotřebitelské chování, moderní metody výzkumu.
Globalizace maloobchodu - nadnárodní společnosti a jejich strategie, klíčoví hráči na trhu.
Spotřebitelské a nákupní chování - typologie spotřebitelů a nakupování, geodemografie, mikrogeografie
Retail Impact Assessment - plánování a optimalizace maloobchodních sítí v území.
Mikrogeografie maloobchodu - fyzické prostředí maloobchodu, environmentálně-psychologický pohled na nakupování.
Spotřebitelská společnost, masová spotřeba, identita spotřebitele, alternativy - pohled sociálních věd a geografie
Alternativní potravinové sítě.
Geografie spotřeby a metodické přístupy k výzkumu otázek spotřeby.
V rámci kurzu jsou zařazeny přednášky odborníků z praxe (služby v územním plánování, současné trendy v maloobchodu).