PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Geografie služeb a cestovního ruchu - MZ340P162
Anglický název: Geography of Services and Tourism
Český název: Geografie služeb a cestovního ruchu
Zajišťuje: Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje (31-340)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 6
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Je zajišťováno předmětem: MZ340P163
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. RNDr. Zdeněk Čermák, CSc.
Vyučující: doc. RNDr. Zdeněk Čermák, CSc.
RNDr. Jiří Vágner, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: MZ340P163
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Helena Janů (11.02.2010)
První část kurzu je věnována geografii služeb. Jedná se o základní kurz, který tvoří vstup do problematiky heterogenní obslužné sféry a její reflexe v dílčích odvětvových disciplinách sociální geografie. Pozornost je dále věnována regionálnětvorným aspektům terciérních aktivit společnosti.
Druhá část kurzu je zaměřena na geografii cestovního ruchu jako jednu z nejvýznamnějších a dynamicky se rozvíjejících součástí terciéru. Diskutovány jsou teoretické a obecné otázky. Je podán základní přehled o cestovním ruchu, s důrazem na vývoj a trendy hlavních statistických ukazatelů a proudů turistů na úrovní globální a makroregionální. Poslední část je věnována základním tématům geografie cestovního ruchu v Česku.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Helena Janů (11.02.2010)

ATTL, P., NEJDL, K. (2004): Turismus I. Vysoká škola hotelová v Praze 8, 178 s.

BERRY, B.J.L. (1967): Geography of Market Places and Retail Distribution. Prentice-Hall, New Jersey. Blackwell Oxford, 372 s.

CIMLER, P. (1998): Lokalizace a provoz maloobchodu. VŠE, Praha.

Commerce on-Tourism (COT). Časopis. www.cot.cz

CzechTourism-Česká centrála cestovního ruchu, Statistiky, Kompendium,

DANIELS, P.W. (1985): Service Industries: A Geographical Appraisal. Methuen, London.

DANIELS, P.W., MOULAERT, F. (eds) (1991): The Changing Geography of Advanced Producer Services. Belhaven Press, London.

Dnešní svět. Cestovní ruch na Zemi. 5, 2007-08.

HALL, C.M., PAGE, S.J. (1999): The Geography of Tourism and Recreation. Environment, Place and

JINDRA, J. (1996): Obchodní firmy. Mezinárodní retailing. VŠE, Praha.

KOWALCZYK, A. (2002): Geografia turyzmu. PAN Warszawa, 186 s.

LEW, A.A., HALL, C.M., WILLIAMS, A.M. (2004): A Companion to Tourism. Blackwell, 622 s.

MARSHALL, N., WOOD, P. (1995): Services and Space. Key Aspects of Urban and Regional Development. Longman, Essex.

Ministerstvo pro místní rozvoj. www.mmr.cz - Koncepce rozvoje cstovního ruchu v ČR 2007 - 2013

PAGE, S., CONNELL, J. (eds): Sustainable Tourism. Critical opncepts in the Social Sciences. I,II,III,IV. Routledge.

PÁSKOVÁ, M., ZELENKA, J. (2002): Výkladový slovník cestovního ruchu. MMR ČR Praha, 448 s.

PEARCE, P.L. (2005): Tourist Behaviour. Themes and Conceptual Schemes. Channel View Publications, 241 s.

PRICE, D.G., BLAIR, A.M. (1989): The Changing Geography of the Service Sector. Belhaven Press, London.

SHARPLEY, R., TELFER, D. (eds.) (2006): Tourism and Development. Concepts and Issues, Channel View Publications, 397 s.

SHAW, G., WILLIAMS, A.M. (2004, 1994): Critical Issues in Tourism. A Geographical Perspective, Space. Routledge. 309 s.

Statistická ročenka ČR, ČSÚ.

ŠTĚPÁNEK, V., KOPAČKA, L., ŠÍP, J. (2001): Geografie cestovního ruchu. Karolinum Praha, 228 s.

TOUŠEK, V., KUNC, J., VYSTOUPIL, J. (eds.) (2008): Ekonomická a sociální geografie. MU Brno.

WARSZYŇSKA, J. (2000): Geografia turystyczna swiata, PWN Warszawa, I.-II. díl, 836 s.

WEAVER, D. (ed.) (2001): The Encyklopedia of Ecotourism. COBI Publishing London, 668 s.

World Tourism Organization, www.world-tourism.org, Světová organizace cestovního ruchu

World Travel Atlas. Sage Publications. 586 s.

WRIGLEY, N., LOWE, M. (eds.) (1996): Retailing, Consumption and Capital. Longman.

časopisy:

International Journal of Service Industry Management

Service Business

Journal of Services Research

Service Industries Journal

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Helena Janů (11.02.2010)

Požadavky na zápočet: 70 % účast, seminární práce/rešerše vybrané literatury (3 strany) - prezentace

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Helena Janů (11.02.2010)

1. Předmět geografie služeb a její postavení v rámci geografických disciplín.

2. Vymezení terciérního sektoru a jeho vnitřní členění. Postavení služeb v rámci ekonomiky, jejich specifičnost a současný význam.

3. Regionální diferenciace služeb.

4. Prostorové aspekty obslužné sféry (základní pravidelnosti, vývojové trendy, Christallerova teorie centrálních míst).

5. Obslužná regionalizace (základní interakční modely).

6. Geografie maloobchodu - vývoj a současný stav maloobchodního sektoru.

7. Geografie výrobních služeb.

8. Veřejné služby a jejich prostorové aspekty, pravidelnosti a vývoj.

9. Geografie cestovního ruchu - základní terminologie, zdroje, ukazatele a metody. Historický vývoj.

10. Cestovní ruch v globálním měřítku.

11. Regionalizace cestovního ruchu ve světě. Základní charakteristiky makroregionů.

12. Geografie cestovního ruchu Česka - vývoj, regionalizace, problémy, organizace a řízení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK