PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedogeografie a biogeografie - MZ330P50Z
Anglický název: Pedogeography and Biogeography
Český název: Pedogeografie a biogeografie
Zajišťuje: Katedra fyzické geografie a geoekologie (31-330)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Je zajišťováno předmětem: MZ330P50F
Vysvětlení: v nových plánech (pouze) je nahrazen MZ330P50F (se cvičením)
Garant: RNDr. Luděk Šefrna, CSc.
Vyučující: RNDr. Tomáš Chuman, Ph.D.
RNDr. Luděk Šefrna, CSc.
Neslučitelnost : MZ330P50F
Je neslučitelnost pro: MZ330P50F
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Luděk Šefrna, CSc. (29.03.2018)
Faktory tvorby půd - klima, relief, substrát, činnost člověka, čas - jsou základem pro popis hlavních půdních procesů a pedogeneze. Složení půd a charakteristiky (znaky a fyzikálně chemické vlastnosti) horizontů jsou studovány z hlediska dobré orientace v našem i mezinárodním klasifikačním systému půd. Pedogeografický princip rozšíření půd na Zemi a v Česku je založen na definování areálů hlavních půdních skupin a jejich prostorovému umístění vzhledem k nejdůležitějším fyzickogeografickým faktorům. Zákonitosti a příčiny rozšíření rostlin a živočichů na zemském povrchu jsou posuzovány z hlediska biologického i fyzicko-geografického. Těsné vztahy rostlinstva a živočišstva ke klimatické, edafické a hydrické složce přírodní sféry jsou konfrontovány se stále sílícími důsledky lidské činnosti. Zonalita rozšíření různých životních forem, biotopů a ekosystémů je postupně osvojována v globálním i republikovém měřítku.


Literatura
Poslední úprava: RNDr. Luděk Šefrna, CSc. (29.03.2018)

BUCHAR, Jan. Zoogeografie: vysokoškolská učebnice pro přírodověd. fakulty. 1. vyd. Praha: SPN, 1983, 199 s.

HENDRYCH, Radovan. Fytogeografie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 220 s.

HYNEK, Alois. Pedogeografie. Praha: SPN, 1984, 320 s.

JENÍK, Jan. Ekosystémy: úvod do organizace zonálních a azonálních biomů. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995, 135 s. ISBN 80-7184-040-8.

PRACH, Karel, Milan ŠTECH a Pavel ŘÍHA. Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. 1. vyd. Praha: Scientia, 2009, 151 s. ISBN 978-80-86960-46-3.

SMOLÍKOVÁ, Libuše. Pedologie: I. díl. 2. vyd. Praha: SPN. 1988, 129 s.

SMOLÍKOVÁ, Libuše. Pedologie: II. díl. 2. vyd. Praha: SPN, 1988, 164 s.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Tomáš Chuman, Ph.D. (30.10.2019)

Podmínka ukončení:

vypracování popisu půdního profilu a biogeografické charakterstiky v dané lokalitě

úspěšné vykonání zkoušky písemnou, ústní či kombinovanou formou

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Zdeněk Kliment, CSc. (20.04.2018)
1. Faktory ovlivňující tvorbu půd - půdotvorné procesy, pedogeneze

2. Složení půd a jejich charakteristika, klasifikační systémy

3. Pedogeografie - rozšíření půd na Zemi a v ČR

4. Rozšíření půd vzhledem k fyzicko-geografickým faktorům

5. Biogeografie - základní zákonitosti rozšíření rostlin a živočichů na Zemi

6. Fyzicko-geografické faktory ovlivňující rozšíření druhů

7. Antropogenní faktory ovlivňující rozšíření druhů

8. Zonalita životních forem

9. Biotop, ekosystém v globálním měřítku a v měřítku ČR

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK