PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Současné trendy v didaktice chemie - MPGS0108
Anglický název: Current Trends in Didactics of Chemistry
Český název: Současné trendy v didaktice chemie
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: oba
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: ústní
Rozsah, examinace: 0/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc.
Anotace
Poslední úprava: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc. (06.04.2022)
Předmět z oblasti didaktiky chemie seznamuje studenty se současnými trendy výzkumných zaměření v tomto oboru. Obsah předmětu je zaměřen na vývoj trendů didaktiky chemie, na výsledky oborově didaktického výzkumu a jejich aplikace v pedagogické praxi na všech úrovních školských systémů. Zvláštní pozornost je věnována komparaci pojetí a struktury oblastí výzkumu v didaktice chemie u nás a v zahraničí, a to jak v sousedních zemích, tak v zemích s bohatou oborově didaktickou tradicí. Zaměřuje se také na otázky koncepční a metodologické v oblasti oborově didaktického výzkumu ve vztahu k oborovému poznání a jeho didaktické transformaci, na studium kognitivních procesů žáků a učitelových didaktických znalostí obsahu. Důraz je kladen i na zdroje informací, podporu a spolupráci v rámci oborově didaktického výzkumu, které jsou nezbytné pro úspěšné zpracování tématu doktorské práce.
Literatura
Poslední úprava: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc. (06.04.2022)

Cieśla P., Michniewska A.: Science Teaching in the XXI Century (monograph). Kraków,  Pedagogical University of Kraków, 2018.

Čížková V. a kol.: Přírodní vědy a matematika na středních školách počátkem 21. století.  Praha, P3K s.r.o., 2012.

Held L.: Induktívno-deduktívna dimenzia přírodovědného vzdelávania. Trnava, Trnavská univerzita, 2014.

Janík T.: Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Brno, Paido, 2009.

Janoušková, S., Teplý, P., Čtrnáctová, H., Maršák, J.: Vývoj přírodovědného vzdělávání v České republice od roku 1989. SCIED, Vol. 10, No. 3, 2019, s. 163-178. ISSN 1804-7106

Kireš M., Ganajová M., Ješková Z., Kimáková K., Kristofová M.: Bádateľské aktivity v prírodovednom vzdelávaní. Košice, Univerzita P. J. Šáfárika, 2015.

Nodzyńska M., Paśko J. R. a kolektiv: Research in Didactics of the Sciences (monograph). Kraków,  Pedagogical University of Kraków, 2010.

Prokša M., Held L. a kol.: Metodológia pedagogického výskumu a jeho aplikácia v didaktikách prírodných vied. Bratislava, Univerzita Komenského, 2008.

Řezníčková, D. a kolektiv:  Dovednosti žáků ve výuce biologie, geografie a chemie. Praha, P3K s.r.o., 2013.

Sadykov, T., Čtrnáctová, H.: Interactive Lessons in Chemistry Education with the Use ICT (ICT – Supported Interactive Lessons in Chemistry Education). Berlin, LAP LAMBERT Academic Publishing, 2020.

Siváková, M., Ganajová, M., Čtrnáctová, H., Sotáková, I.: Rozvíjanie kompetencií žiakov prostredníctvom učebných úloh z chémie. Bratislava, Štátny pedagogický ústav, 2018.

Stuchlíková, I., Janík, T. a kol.: Oborové didaktiky – vývoj – stav – perspektivy. Brno, Masarykova univerzita, 2015.  

Sylabus
Poslední úprava: prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc. (06.04.2022)

Sylabus předmětu:

•          Didaktika chemie jako studijní a vědecký obor

•          Teorie výuky chemie jako obor vědecké přípravy (1972-1994)

•          Vzdělávání v chemii a Didaktika chemie jako obor doktorského studia (2003-2022)

•          Didaktika chemie jako vědecký obor – struktura oboru a úrovně chemického vzdělávání

•          Témata řešená  v oboru Didaktika chemie u nás a v zahraničí (2000-2022)   

•          Zdroje informací pro zpracování tématu doktorské práce

•          Podpora v rámci oborově didaktického výzkumu – granty a projekty

•          Spoluprácev rámci oborově didaktického výzkumu  – semináře, konference aj. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK