PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika geologie II - MG431P82B
Anglický název: Technology of geological education II
Český název: Didaktika geologie II
Zajišťuje: Ústav geologie a paleontologie (31-420)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: prof. RNDr. Katarína Holcová, CSc.
Vyučující: prof. RNDr. Katarína Holcová, CSc.
PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: Rudolf Trnka (23.01.2023)
Kurz Didaktiky geologie II je zaměřen na interaktivní prezentaci vybraných klíčový témat z geologie s přesahem do souvisejících disciplín (např. paleontologie, stratigrafie). Studenti budou seznámeni s tématy doplňujícími základní přednášku ze všeobecné geologie, zejména pak s aktuálními trendy a novinkami ve vědách o Zemi, které souvisí s novými názory na evoluci a paleoekologii vybraných skupin organismů, paleoklimatologii. Během seminářů bude diskutováno o učivu geologie v RVP ZV a RVP G a jeho možnostech začlenění do ŠVP, metodách a formách výuky geologie (frontální výuka, BOV, exkurzní činnost), využití učebnic a informačních zdrojů pro výuku geologie, začlenění pomůcek a práci s nimi ve výuce geologie a v neposlední řadě i o celkové (komplexní) přípravě učitele na výuku věd o Zemi.

Literatura -
Poslední úprava: Rudolf Trnka (23.01.2023)

Atmann, A. (1971). Didaktické zásady ve výuce biologii. [skripta PedF UK] Praha : SPN,.

Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Grada

Čapek, R. (2017). Líný učitel: Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe.

Kočárek, E. (1978). Základy didaktiky geologie 1. Praha: SPN.

McConnell et al. (2008). The Good Earth. Introduction to Earth Sciences. Higher Education. MacGraw Hill Comp. Učebnice geologie pro ZŠ a víceletá gymnázia

Pauk, F. akol. (1979). Didaktika geologických věd. SPN. Praha

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: prof. RNDr. Katarína Holcová, CSc. (17.05.2012)

Zápočet - pracovní list nebo návrh jiné učební pomůcky pro výuku geologie

Zkouška - ústní v rozsahu odpřednášané látky

Sylabus -
Poslední úprava: Rudolf Trnka (23.01.2023)

Speciální didaktika oborů – historie Země, vznik sedimentů, paleobiologie, paleoekologie

Didaktické zásady a trendy – definice pojmů, konstruktivismus, třífázový model učení (E-U-R); příprava na vyučovací hodinu/jednotku: struktura, kognitivní, afektivní a psychomotorické cíle, další položky (kontext, výukové aktivity, pomůcky, domácí práce, poznámky).

Organizační formy a metody výuky vhodné pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – základní klasifikace, obecná charakteristika metod a forem výuky a jejich specifika s ohledem na výuku geologie, (vyučovací hodina, praktická cvičení a laboratorní práce, exkurze a terénní práce, projektová výuka); klasické výukové metody (výklad, přednáška, vyprávění, práce s textem, dialog, popis, demonstrace, laborování a experimentování), aktivizující metody (diskuze, heuristické metody, didaktické hry), komplexní metody (individuální, frontální, skupinová a kooperativní výuka, pojmové mapy, brainstorming, metoda práce s ICT).

Učebnice pro výuku geologie na ZŠ a SŠ – definice a klasifikace učebnic, kritéria hodnocení učebnic, přehled učebnic pro ZŠ a SŠ; Didaktický materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku geologie na ZŠ a SŠ v kontextu RVP ZV a RVP G – definice a jejich aplikace do výuky (pozitiva a negativa)

Problémy a klíčová témata ve výuce geologie ZŠ a SŠ – specifikace problémů, rozsahu učiva a návody na konkrétní simplifikované a didaktizované výstupy

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK