PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná didaktika - MDPSPP005
Anglický název: General didactics
Český název: Obecná didaktika
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:16/0, Zk [HS]
Počet míst: 70
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Vyučující: Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
Neslučitelnost : MDPS005
Anotace
Poslední úprava: Bc. Veronika Fialová (18.08.2022)
Předmět pracuje s teoriemi obecné didaktiky v návaznosti na znalosti pedagogické psychologie, na teorie učení. Propedeutika se týká porozumění pojmům vztaženým k plánování vyučovacího procesu na druhém stupni základní školy a na střední škole tak, aby bylo možné navázat v předmětech oborových didaktik.

Očekávané výsledky učení:
Absolventi:
- analyzují nastavení kurikula v českém školském systému, vysvětlí práci s obsahy v linii RVP – ŠVP – výchovně vzdělávací proces;
- své představy reflektují v kontextu možností spolupráce učitele a předmětové komise při nastavení práce s cíli v systému školního kurikula až po plánování výuky;
- analyzují možnosti transmisivní a konstruktivistické výuky a vysvětlí efektivními přístupy ve vyučování, ověřené pedagogickým výzkumem;
- vybrané modely vyučování: induktivní, deduktivní výuku, badatelsky orientované vyučování specifikují v předložených výukových situacích ve volbě metod a způsobu řízení poznávacích procesů;
- se sociálními modely vyučování studenti získají osobní zkušenost s procesem učení v oblasti cílů průřezových témat (specifika osobnostního a sociálního rozvoje, hodnot a postojů) a reflektují ji v kontextu pedagogicko-psychologických znalostí;
- vysvětlí specifikum implementace afektivní domény cílů v nastavení podmínek procesu učení a způsobu pedagogického vedení ve výchovně vzdělávací situaci i při práci se skupinovou dynamikou třídy;
- v oblasti hodnocení studenti pojmenují možnosti pedagogické diagnostiky jako východiska plánování postupů ve výuce s ohledem na výchovně vzdělávací potřeby a možnosti žáků;
- specifikují formy hodnocení pro zpětnou vazbu žákům, rodičům a diskutují varianty nastavení forem hodnocení z hlediska efektivity pro podporu učení žáků;
- popíší formy evaluace školy a zhodnotí smysl reflexe a sebereflexe v oblasti hodnocení procesu výuky.
Obsah:
1. Základní terminologie obecné didaktiky, teoretické základy vyučování a učení.
2. Kurikulární dokumenty.
3. Obsahy vzdělávacích oblastí, průřezových témat ve výukových cílech.
4. Efektivní výukové strategie, vyučovací metody, příprava učitele na vyučování.
5. Modely výuky. Induktivní a deduktivní výuka. Badatelsky orientované vyučování.
6. Sociálně orientované modely výuky, implementace afektivních cílů.
7. Pedagogická diagnostika. Hodnocení výsledků učení žáka.
8. Hodnocení procesu výuky.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK