PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie pro učitele II. - MDPSPP003
Anglický název: Psychology for Teacher II.
Český název: Psychologie pro učitele II.
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/0, Zk [HS]
Počet míst: 70
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Mgr. Lenka Vídršperková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Bc. Veronika Fialová (18.08.2022)
Předmět cílí na přehled v oblasti sociální a pedagogické psychologie s ohledem na konkrétní edukační realitu a fenomény sociální interakce, sociální psychologii jako disciplínu s poměrně velkým dopadem na práci pedagoga a oblast socializace, její funkce, typy a determinanty socializačního procesu.
Očekávané výsledky učení:
Absolventi:
- reflektují proces výuky v oblasti sociální psychologie jako součást sociálních vztahů a interakcí, čímž zvýší svou citlivost vůči sociálním vlivům skupiny na jedince a jedince na skupinu;
- analyzují významné milníky v oblasti experimentů v sociální psychologii (konformita, poslušnost vůči autoritě), s přesahem na edukační proces a vliv autority a moci na edukační proces;
- reflektují také oblast sociální percepce a chyb, kterých se dopouštíme při sociálním poznávání druhých;
- definují a orientují se v oblasti sociálních předsudků a stereotypů, a to s pomocí vhodných nástrojů, jak je reflektovat;
- diskutují aktuální změny v procesu socializace, proměny nároků rodiny i školy, změny v celospolečenském kontextu;
- operují s teoretickými východisky pro zpracování jednoduchých diagnostických šetření zaměřených na charakteristiku jedince i sociální skupiny;
- identifikují sociální vztahy ve věkově homogenní a nehomogenní skupině, zvláštnosti osobních a skupinových vztahů, téma klimatu školní třídy implementují jako jedno z klíčových témat v oblasti prevence nežádoucích sociálních jevů ve skupině;
- analyzují specifika učitelské profese a autority z perspektivy nároků na učitelskou profesi;
- popíší a aplikují teorie a druhy učení, které vstupují do pedagogického procesu;
- diferencují mezi jednotlivými druhy učení, analyzují jejich přednosti i nedostatky a propojují poznatky z teorií učení s didaktickými zásadami;
- jsou kompetentní označit: kritická místa v oblasti školní úspěšnosti/neúspěšnosti žáka, hlavní příčiny učebních neúspěchů, rozvoj potencialit žáka – facilitující a inhibující faktory.
Obsah:
1. Předmět sociální a pedagogické psychologie – vymezení, vývoj, vztah k dalším disciplínám.
2. Reflexe významných experimentů v sociální psychologii a jejich možná aplikace na práci učitele s autoritou.
3. Socializace – primární, sekundární, determinanty socializace. Ohrožení socializačního procesu. Aktuální změny v rodinné socializaci, výchovné styly.
4. Sociální percepce a kognice. Chyby v sociální percepci a kognici. Předsudky a sterereotypy.
5. Sociální skupiny – malé, střední, velké. Členění z dalších hledisek. Vývoj skupiny.
6. Sociální struktura a dynamika.
7. Školní třída jako sociální skupina.
8. Práce s klimatem školní třídy, nástroje pro diagnostiku klimatu.
9. Osobnost učitele z psychologické perspektivy. Změna nároků na učitelskou profesi. Autorita a její přijetí skupinou. Učitelovo pojetí výuky. Autodiagnostika učitele – prevence syndromu vyhoření.
10. Modely způsobů výchovy, vývoj dětí při různých formách výchovy. Učitel-žák-rodiče ve vzájemné interakci.
11. Teorie a druhy učení.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK