PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie pro učitele I. - MDPSPP002
Anglický název: Psychology for Teacher I.
Český název: Psychologie pro učitele I.
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/8, Z [HS]
Počet míst: 70
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Garant: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Vyučující: PaedDr. Zdeňka Hanková, Ph.D.
PhDr. Pavla Presslerová, Ph.D.
Mgr. Lenka Vídršperková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Bc. Veronika Fialová (18.08.2022)
Cílem kurzu je seznámit studující s odborným psychologickým diskurzem, který bude aplikován na pedagogickou realitu. Druhou linií bude ukotvení základních charakteristik celistvé osobnosti jedince, jeho psychických stavů a procesů do jednotlivých etap celoživotního vývoje člověka.

Očekávané výsledky učení:
Absolventi:
- definují psychologii jako samostatnou vědní disciplínu, aplikují její metodologii a zhodnotí vztah k ostatním oborům, přičemž důraz bude kladen na odlišení laického a vědeckého pohledu na prožívání a chování člověka;
- rozliší a strukturují základní pojmy z obecné psychologie a psychologie osobnosti, které jsou klíčové pro následné porozumění specifikům dětí školního věku a adolescentům při výkonu učitelského povolání;
- osvojení psychologické perspektivy vůči uvedeným pojmům podpoří základním uvozením vývoje psychologického poznání;
- aplikují na konkrétních příkladech principy psychického vývoje osobnosti;
- orientují se v základní psychologické terminologii v provázanosti na profesní potřeby učitele, neboť kurz má propedeutický charakter;
- osvojí si fundamentální základy v periodizaci vývoje jedince, zaměří se především na problematiku mladšího školního věku, pubescentů a adolescentů, přičemž analyzují výchovné postupy, orientují se v komunikačních specificích, korigují zkušenosti, reagují na náročné či rizikové chování;
- orientují se v dynamice osobnosti jedince a vymezují stěžejní charakteristiky jednotlivých vývojových etap jedince, rizika ve vývoji dítěte i možné problémy týkající se jeho edukace v souvislosti se zráním a vývojem jednotlivých struktur jeho osobnosti.
Obsah:
1. Představení psychologie jako vědecké disciplíny, členění jednotlivých disciplín, vývoj předmětu, vztah k dalším vědeckým disciplínám
2. Metodologie, představení hlavních metod zkoumání osobnosti jedince, jejich charakteristika, etické souvislosti psychologické diagnostiky. Aplikace poznatků psychologické diagnostiky pro potřeby pedagoga.
3. Psychické procesy a jejich charakteristika – představení základních psychických procesů a stavů, vyšších poznávacích procesů – vnímání, pozornost, paměť, vůle, motivace, myšlení, emoce, kognitivní procesy.
4. Základy psychologie osobnosti: schopnosti – temperament, charakter, schopnosti, intelekt, motivace – zaměřenost osobnosti. Typologie žáka s ohledem na osobnostní specifika.
5. Identita osobnosti, sebepojetí, autoregulace osobnosti
6. Vývoj osobnosti: vývoj jako zrání, učení, socializace, edukace
7. Periodizace vývoje, faktory působící na vývoj dítěte
8. Vývojové teorie (Freud, Erikson, Piaget).
9. Senzitivní, krizová a zlomová období ve vývoji, vývojové potenciality – jejich aktualizace, příčiny nevyužitelnosti potencialit – ohrožený vývoj jedince
10. Specifika raného vývoje dítěte, důležitost vztahové roviny pro další psychické prospívání jedince
11. Školní zralost a její specifika
12. Dítě mladšího školního věku – specifika a hlavní charakteristiky
13. Věkové zvláštností pubescentů a adolescentů, možné problémy v období dospívání
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK