PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Terénní didaktický kurs pro učitele geologie - MDPSGE005
Anglický název: Field didactic course for geology teachers
Český název: Terénní didaktický kurs pro učitele geologie
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/24, Z [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Je zajišťováno předmětem: MG431T84
Další informace: http://web.natur.cuni.cz/ugp/main/staff/kachlik/Excursion%20RG_/
https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=2800
Garant: doc. RNDr. Václav Kachlík, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Kachlík, CSc. (07.10.2023)
Terénní didaktický kurz probíhá v geologicky pestrém a vhodném terénu po dobu 5 dní v oblasti Barrandienu v bezprostředním okolí Prahy. Má za cíl uvést do praxe teoretické poznatky a praktické dovednosti studentů z oblasti všeobecné geologie, mineralogie a petrologie pod vedením instruktora. Studenti samostatně zpracují zadané geologické území a sestaví jednoduchou geologickou mapu včetně ideového geologického řezu a doprovodné mapovací zprávy. Zároveň připojí návrh pracovních listů, které využijí ve výuce. Nasbírané materiály (fotografie, vzorky, schematické obrázky) využijí při vysvětlování jevů a procesů probíhajících v zemské kůře při výuce ve škole a pro sestavení vlastních exkurzních průvodců a terénních cvičení. Studenti se v průběhu kurzu naučí sestavovat jednoduchou mapu a interpretovat vztahy mezi geologickými tělesy, vyhodnocovat jednotlivá stádia geologického vývoje a vyzkouší si, jakými způsoby je možné žákům objasňovat jednotlivé geologické procesy a vznik hornin a minerálů v praxi. Důraz je kladen zejména na propojení získaných poznatků v mezipředmětové výuce.
Studenti se v rámci kurzu naučí:
- rozpoznávat základní typy hornin a horninotvorných minerálů
- rozlišovat základní typy primárních a sekundárních struktur, jejich prostorovou orientaci a způsoby jejich vynášení do map.
- na základě prostorových vztahů geologických těles a typů hornin interpretovat geologický vývoj zadaného území.
- využívat teoretické poznatky a pozorování v terénu při přípravě vlastních výukových materiálů (pracovních listů, exkurzních průvodců),
- efektivně využívat didaktické prostředky a metody vhodné pro výuku v terénu, rozpoznávat prakticky výhody a nevýhody terénní výuky geologie,
- vyhodnocovat dílčí aktivity kurzu v kontextu školní výuky geologie a naučit se využívat vhodné metody ověřování zvládnutí dané problematiky
- vytipovat lokality a terénní aktivity vhodné pro mimoškolní výuku
- získat praktické dovednosti při propojování poznatků z oblasti geologie s dalšími přírodními vědami a vědami o Zemi
Cíl předmětu
Poslední úprava: Bc. Veronika Fialová (14.06.2016)

Cílem kurzu je zvládnutí základních dovedností terénního geologa tj. orientace v terénu a mapě, poznávání hornin, měření různých strukturních prvků geologickým kompasem a samostatného sestavení geologické mapy a geologického řezu. Zároveň je student seznamován s možnostmi využití nabytých poznatků při výuce geologie na středních školách.

Literatura -
Poslední úprava: Bc. Veronika Fialová (14.06.2016)

Pouba, Z. (1959): Geologické mapování. Nakl. ČSAV Praha. 523.p.

Žák, J. Metody geologického výzkumu - elektronické materiály na http://web.natur.cuni.cz/ugp/main/staff/zak/mgv/

Chlupáč, I., Brzobohatý, R., Kovanda, J. and Stráník, Z., 2002. Geologická minulost České republiky. Akademia Praha.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Kachlík, CSc. (21.02.2024)

Pro udělení zápočtu je požadována aktivní účast na cvičení a odevzdání zkreslené geologické mapy a mapovací zprávy, vypracování  pracovních listů pro žáky.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Václav Kachlík, CSc. (07.10.2023)

V první části kurzu se pod vedením instruktora se studenti v malých skupinách seznámí se základními typy hornin v zadaném území, naučí se rozpoznávat základní strukturní prvky hornin, měřit kompasem jejich polohu v prostoru a vynášet data do mapy. V druhé části student samostatně zpracovává zadané území, pořizuje samostatně geologickou dokumentaci a na základě společných a vlastních mapovacích túr sestaví geologickou mapu a sepíše stručnou mapovací zprávu za svůj úsek mapy a sestaví ideový geologický řez. Zároveň připojí návrh využití pozorovaných jevů při výuce geologie.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK