PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika biochemie - MDPSCH004
Anglický název: Didactics of biochemistry
Český název: Didaktika biochemie
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:12/12, Z+Zk [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Garant: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Petr Distler, Ph.D.
doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (07.12.2021)
Předmět je zaměřen na výuku středoškolské biochemie z pohledu studenta – budoucího učitele chemie. Odhaluje problematické úseky výuky biochemie. Představuje celou škálu didaktických materiálů, modelů i některých vybraných pokusů.
Předmět je úzce propojen s předmětem Didaktika organické chemie.


Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (04.02.2021)

www.studiumbiochemie.cz

didaktikabiochemie.natur.cuni.cz 

Robert Čapek - Moderní Didaktika, Líný učitel

Carl Hendrick, Robin Macpherson - Co funguje ve školní třídě?

Dylan Wiliam, Siobhán Leahyová - Zavádění formativního hodnocení

Paul Ginnis - Efetivní výukové nástroje pro učitele

Piaget - Psychologie dítěte

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (04.02.2021)

Aktivní účast na semináři (i ve formě online semináře).

Průběžné vypracování zadaných úkolů.

Výstup studenta ne semináři dle zadaných požadavků (prezentace celkového konceptu výuky vybraného tématu + ukázky aktivizačních metod).

Závěrečný Test.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (04.02.2021)

Metody a formy práce:

Předmět je vyučován tandemovou metodou. Převažují diskuzní metody a vytváření modelů situací ze školního prostředí. 

 

Očekávané výstupy:

Student

… analyzuje RVP (a vybraná ŠVP) vzhledem ke klíčovým kompetencím, cílům celé vzdělávací oblasti člověk a příroda, očekávaným výstupům a učivu se zaměřením na biochemii.

… okomentuje silné a slabé stránky předloženého tematického plánu/ŠVP se zaměřením na biochemii na SŠ.

… analyzuje a porovnává dostupné učebnice biochemie pro SŠ.

… aplikuje významné prvky z teorie učení do výuky biochemie.

… analyzuje, hodnotí a porovnává vybrané didaktické metody.

… uvádí výhody a nevýhody vybraných didaktických metod ve výuce biochemie.

… porovnává filozofii Líného učitele s filozofií jiných učitelů.

… navrhne koncept výuky celého tématu z učiva biochemie (Co? – obsah; Proč? – cíle/očekávané výstupy; Jak? – volba vhodných didaktických metod; Koho? – charakteristika žáků)

… v rámci konceptu výuky (návrhu několika vyučovacích hodin) stanovuje cíle/očekávané výstupy všech VH, k čemuž využívá Bloomovu taxonomii cílů, navrhuje časové rozložení všech VH.

… v rámci konceptu výuky vhodným způsobem propojuje předkládané učivo s každodenním životem, klade důraz na mezipředmětové vztahy a návrh výuky doplní o vhodnou laboratorní výuku.

… v rámci konceptu výuky začlení aktivizační metody (či metody RWCT) s využitím cyklu C-M-I-A-R-E (popř. dodržením třífázového cyklu E-U-R).

 

Učivo / témata:

(níže uvedené metody jsou demonstrovány vždy na vybraném úseku učiva biochemie)

Pedagogické dokumenty (RVP, ŠVP, Tematický plán)

Učebnice biochemie

Teorie učení (křivka zapomínání, křivka pozornosti, teorie paměti, fáze VH, význam motivace, vzdělávací cíl a jeho význam ve výuce, Bloomova taxonomie cílů)

Filozofie líného učitele

Aktivizační metody (+ didakticky cyklus C.M.I.A.R.E.)

Kritické myšlení

RWCT metody (+ didaktický cyklus E-U-R)

Just in Time Teaching metody

Koncept převrácené třídy

Vrstevnické učení

Práce s výukovým videem / textem / mobilními aplikacemi

Badatelsky orientovaná výuka

Formativní a sumativní hodnocení

Komunikace ve třídě – rozvoj řečových dovedností

Virtuální vyučovací hodina

Problematické úseky ve výuce biochemie (dýchací řetězec, fotosyntéza) – význam vizualizace ve výuce chemie

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK