PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Cvičení z didaktiky biologie a přírodopisu - MDPSBI103C
Anglický název: Exercises from didactics of biology and natural history
Český název: Cvičení z didaktiky biologie a přírodopisu
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/36, Z [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Garant: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Neslučitelnost : MDPSBI003
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (29.09.2020)
V průběhu semestru si každý student vyzkouší konkrétní vyučovací hodinu biologie a díky zpětné vazbě spolužáků
i vyučující získá cenné zkušenosti s možným vedením výuky. Na ukázkách z učiva biologie se seznámíme s
používáním nejběžnějších vyučovacích metod, technik a strategií vhodných do hodin biologie, resp. přírodopisu,
na ZŠ a SŠ. Seznámíme se s přípravou na hodinu přírodopisu/biologie, realizací výuky a jejím vedení na ZŠ a SŠ.
Probereme učebnice schválené MŠMT ČR pro výuku přírodopisu/biologie na ZŠ a gymnáziu; zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuka - kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků; vymezíme vztah "učitel a žák" a komunikaci učitele v
návaznosti na pedagogiku a psychologii.
Literatura - angličtina
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (29.09.2020)

Altmann, A.: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN: Praha, 1975.

Čapek, R.: Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Grada: Praha, 2015.
Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha, 1994.
Kalhoust, Z., Obst, O a kol.: Školní didaktika. Portál: Praha, 2002.
Lazarová, B.: Netradiční role učitele. Paido: Brno, 2005.
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha, 1996.
Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha, 1999.
Slavík, J.: Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi). Praha: Portál 1999.
Standard základního vzdělávání
Standard čtyřletého gymnázia
Osnovy pro gymnázia
Vzdělávací programy: Základní škola, Obecná škola, Národní škola
Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha)
Státní program EVVO
Učebnice přírodopisu pro základní školy
Učebnice biologie pro střední školy

RVP ZV, RVP G - Educational Frameworks

https://www.facebook.com/groups/uciteleprirodovednych/

http://www.nuv.cz/eqavet/online-vzdelavani

https://www.ceskatelevize.cz/porady/13394657013-ucitelka/

https://www.facebook.com/prirodovedci.cz/

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (12.02.2020)

max. 2 absence
presentation of a part of the lesson (hereinafter referred to as VH) on a selected biological topic
reflection shown by VH
worksheet (10 items), written test (5 items for group A and 5 items for group B) and preparation for the lesson presented in electronic form (on Moodle)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK