PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Cvičení z didaktiky biologie a přírodopisu - MDPSBI103
Anglický název: Practice in Didactics of Biology and Science
Český název: Cvičení z didaktiky biologie a přírodopisu
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: 18
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Je zajišťováno předmětem: MB180C51
Garant: Mgr. Jana Poupová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jana Poupová, Ph.D.
Korekvizity : MDPSBI102
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jana Poupová, Ph.D. (25.07.2023)

Cvičení poskytuje studentům prostor diskutovat o dílčích tématech spjatých s výukou biologie a vybrané situace si v pozici učitele vyzkoušet. Cvičení se soustřeďuje na problematiku specifickou pro biologii a přírodopis, obecnější didaktické problematice je věnována menší pozornost.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Kamila Řehořová (21.08.2019)

Cílem předmětu je přiblížit na základě ukázek vyučovacích hodin, jak lze koncipovat výuku biologie a přírodopisu na střední a základní škole.

Deskriptory
Poslední úprava: Kamila Řehořová (21.08.2019)

Cvičení k přednášce Aktuální otázky ve výuce biologie,

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Jana Poupová, Ph.D. (25.07.2023)

Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Praha: PedF UK

Fletcher–Wood, H. (2021). Responzivní výuka. Universum.

Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy. Praha: Grada.

Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada.

Pavlasová, L. (2014). Přehled didaktiky biologie. Praha: PedF UK.

Petty G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Jana Poupová, Ph.D. (25.07.2023)

účast (povolené 2 absence)

aktivní zapojení do výuky

splnění dílčích úkolů (S ohledem na již absolvované předměty se může jednat buď o přípravu mikrovyučování, tvorbu pracovního listu či didaktického testu, nebo předvedení dílčího učitelského výstupu, výtah článku k zadanému tématu a moderování navazující diskuse.)

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jana Poupová, Ph.D. (25.07.2023)

Věnovat se budeme mj. těmto tématům: volba vhodných modelových organismů, práce s videem, práce se zvířaty ve výuce (pozorování, pitvání), poznávačky organismů, výuka biologické terminologie a názvosloví organismů či práce s modely a přírodninami. Letmo se dotkneme i specifik výuky dějin přírodních věd nebo zohlednění estetických aspektů ve výuce biologie.

V části cvičení využijeme kazuistiky, které poslouží jako spouštěč diskuse. (Jejich námětem může být například charakter maturitní zkoušky z biologie.)

Společně pročteme a prodiskutujeme publikaci Jančaříkové a kol. (2022, viz doporučená literatura).

V závislosti na potřebách a (ne-)zkušenosti studentů budeme nacvičovat dílčí učitelské dovednosti (například zápis na tabuli, nákres, formulaci otázek…) a zařadíme obecně didaktickou problematiku (hodnocení učebnic, stanovení cílů výuky…).

Problematika vyučovacích metod prolíná celým cvičením. Pro přiblížení výše uvedených témat jsou využívány rozmanité metody, které jsou průběžně reflektovány.

 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Jana Poupová, Ph.D. (25.07.2023)

Vstupním požadavkem je úspěšné absolvování zkoušky Didaktika biologie a přírodopisu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK