PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Souvislá pedagogická praxe z biologie II - MDPSBI006C
Anglický název: Teaching practice in biology II
Český název: Souvislá pedagogická praxe z biologie II
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/20, Z [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Garant: RNDr. Irena Chlebounová
Vyučující: Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (13.07.2023)
Pedagogická praxe II probíhá jako jeden blok na jedné škole a zpravidla trvá 4 týdny. Student během praxe hospituje 4-6 vyučovacích hodin biologie, vyučuje 15 vyučovacích hodin a 4 vyučovací jednotky laboratorních prací. V případě distanční výuky pomáhá fakultnímu učiteli s přípravou a vedením vyučovacích jednotek online.

Kromě zapsání předmětu do SISu je třeba přihlásit se na praxi do 15. ledna (pro praxi v letním semestru) nebo do 15. června (pro praxi v zimním semestru) přes přihlašovací tabulku Google Docs sdílenou dr. Jelenem. Podrobné informace jsou v Google Classroom.
Literatura -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (15.07.2023)

ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o.

ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o.

ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.

FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.

Fořtík, V., Fořtíková, J. (2O15). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál.

GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.

GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.

KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.

KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.

KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf

KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.

KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.

LACINA, L., KOTRBA, T. (2015). Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.

MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.

PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.

Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál.

SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.

SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál. 

VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (13.07.2023)

POŽADAVKY K ZÁPOČTU

- účast na instruktážní schůzce (před praxemi), reflexní schůzce (po praxích) a zápočtové schůzce (V případě distanční výuky budou vedeny online přes Google Meet)

- včasné odevzdání rozvrhu (poslání Ireně Chlebounové) a dodržení pravidel pro hospitace didaktiků KUDBi

- odevzdání formuláře A+B, C

- hospitace předepsaného počtu hodin a odevzdání záznamů z hospitací (náslechových hodin) ke kontrole

- odučení předepsaného počtu hodin: 19 (15 vyučovacích hodin, 4 vyučovacích jednotek laboratorní práce/praktická cvičení)

- odevzdání kompletních příprav včetně pracovních listů, testů, her, prezentací (vždy nahraných do Google Classroom) atd. (přípravy musí obsahovat všechny náležitosti) ke kontrole. Každá odučená hodina bude ohodnocena fakultním učitelem i studentem. 

- písemné přípravy na každou hodinu musí dostat k posouzení fakultní učitel aspoň den před vyučovanou hodinou

- audionahrávka jedné vyučovací jednotky a vlastní rozbor svého ústního projevu

- portfolio použitých aktivizačních metod, her a aplikací, projektů, kritéria hodnocení, ukázky zpětné vazby od žáků

- vyplnění elektronického reflexního dotazníku (do týdne po skončení praxí)

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: RNDr. Irena Chlebounová (13.07.2023)

Pro závazné přihlášení na pedagogickou praxi v letním semestru vyplňte do 15.1. tabulku nasdílenou panem doktorem Jelenem (přihlašování). 
Pro závazné přihlášení na pedagogickou praxi v zimním semestru vyplňte do 15.6. tabulku (přihlašování) nasdílenou panem doktorem Jelenem.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK