PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Cvičení z didaktiky biologie - MDPSBI003
Anglický název: Practice in Didactic of Biology
Český název: Cvičení z didaktiky biologie
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/36, Z [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Vysvětlení: předmět není v současné době vyučován
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D.
Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D.
Je neslučitelnost pro: MDPSBI122C, MDPSBI103C
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (29.09.2020)
Cvičení z didaktiky biologie navazuje na přednášku Didaktika biologie.

Během cvičení si praktiky vyzkoušíte výuku biologie (každý student odučí 1 vyučovací hodinu). Pro svou vyučovací hodinu rozpracujete podrobnou přípravu, včetně časového plánu, zhodnotíte a vyberete, které učivo je vhodné pro výuku vybrané věkové kategorie žáků. Navrhnete modelový pracovní list a test pro vybrané téma. Získáte také základní návyky práce se školními dokumenty a budete znát základy školské legislativy a stávající kurikulární dokumenty. zhodnotíme postavení učitele v 21. století a význam učitelského povolání, online vzdělávání a distanční výuka - kompetence učitele pro distanční výuku jako doplňku pro prezenční výuku a vzdělávání žáků;

Literatura
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (29.09.2020)

Altmann, A.: Metody a zásady ve výuce biologii. Praha : SPN, 1975.
Hrabal, V. a kol.: Testy a testování ve škole. UK PedF: Praha 1994.
Chráska, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999.
Kalhous, Z. a kol.: Školní didaktika.Portál: Praha 2002.
Kolář, Z., Šikulová, R.: Hodnocení žáků. Grada: Praha 2005.
Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
Petty, G.: Moderní vyučování. Portál: Praha 1996.
Průcha, J.: Pedagogická evaluace. MU: Brno 1996.
Průcha J. a kol.: Pedagogický slovník. Praha: Portál 2003.
Průcha J.: Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál 2002.
Skalková, J.: Obecná pedagogika. ISV: Praha 1999.
Švec V. a kol.: Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU 2004.
Švecová, M. a kol.: Cvičení z didaktiky biologie I. Karolinum: Praha 2000.
RVP - ZV
RVP - G
Učebnice přírodopisu pro základní školy
Učebnice biologie pro střední školy

https://www.facebook.com/groups/uciteleprirodovednych/

http://www.nuv.cz/eqavet/online-vzdelavani

https://www.ceskatelevize.cz/porady/13394657013-ucitelka/

https://www.facebook.com/prirodovedci.cz/

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Ina Rajsiglová, Ph.D. (14.02.2024)

·         aktivní účast na cvičení a plnění průběžných úkolů (povoleny max. 2 absence)

·         kompletní písemné zpracování přípravy VH na vylosované téma (elektronicky) a odučení této VH v rámci mikrovyučování

·         pracovní list (A4) k tématu 

·         didaktický test k tématu 

 

V případě on-line výuky bude předmět vyučován pouze v LS, kdy bude pro mikrovyučování možné využít venkovní prostředí a v ZS vyučován nebude.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jana Poupová, Ph.D. (25.09.2020)

1

 

úvodní a organizační info; motivace, stanovení cílů, příprava na VH 

2

 

nákres, popis nástěnného obrazu, materiální didaktické prostředky 

3

 

organizační formy, dialogické a monologické vyučovací metody 

4

 

vybrané vyučovací metody zblízka 

5

 

práce s učebnicí, hodnocení učebnic, práce s textem 

6

 

kurikulární dokumenty 

7

 

pracovní listy a didaktické testy 

8

 

didaktické hry 

9

 

hodnocení 

10

 

legislativa ve škole 

11

 

zamyšlení nad českým školstvím – autoevaluace školy, práce s nadanými/handicapovanými 

12

 

zápočty 

13

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK