PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pozorování a pokus suborganismální II - MDPS024
Anglický název: Observation and Experiment SubOrganism II
Český název: Pozorování a pokus suborganismální II
Zajišťuje: Centrum dalšího vzdělávání (31-643)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/36, Z [HS]
Počet míst: 10
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Je zajišťováno předmětem: MB180C30
Vysvětlení: výuka začne 18.2.2022výuka nepoběží během výstupových pedagogických praxí 25.3. - 15.4.kód Google Classroom y6ae2x7
Další informace: https://classroom.google.com/c/NDU0NTIzNTMyMTcx
Garant: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D.
Vyučující: prof. RNDr. Jan Černý, Ph.D.
RNDr. Irena Chlebounová
RNDr. Vanda Janštová, Ph.D.
Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D.
Mgr. Zuzana Lhotáková, Ph.D.
RNDr. Tomáš Macháček, Ph.D.
RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
doc. RNDr. Jitka Žurmanová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (25.09.2020)
Předmět "Pozorování a pokus suborganismální II" nabízí studentům praktická laboratorní cvičení vhodná pro zařazení do výuky přírodopisu a biologie na ZŠ i SŠ. Po absolvování předmětu získají studenti sadu názorných námětů biologických úloh, které budou moci sami využít při své další praxi na základních a středních školách a to včetně námětů a kompetencí potřebných pro vedení distanční online výuky. Jednotlivá cvičení jsou koncipována ve spolupráci KUDBi s odbornými katedrami biologické sekce, nabídnou tak studentům učitelství vhled do problematiky jednotlivých cvičení jak po odborné stránce, tak i didaktické stránce. Probírána bude vhodnost různých použitých metod a pojetí praktické výuky jako např. badatelsky orientované výuky, využití digitálních technologií k distanční výuce.
Součástí cvičení bude i metodika (představení vlastní úlohu, upozornění na možná úskalí související s praxí základních a středních škol a návrh možného zařazení v rámci vzdělávacího oboru přírodopis/biologie); v praktické části studenti cvičení sami absolvují, čímž získají konkrétní zkušenost s danou úlohou. Studenti samostatně nebo ve dvojicích připraví a odučí "mikrovyučování". Předmět je určen studentům navazujícího magisterského studia učitelství a studentům mimořádného studia k získání pedagogické způsobilosti.

Elektronické materiály, konkrétní rozložení témat a zadání úkolů, případně odkazy na videokonference viz LMS GoogleClassroom, kurz Pozorování a pokus suborganismální II
(https://classroom.google.com/c/MTc2NDE5NzI3MDI5); kód kurzu: jzrw7xm
Literatura -
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (25.09.2020)

Horák P., Kolářová L. (1994). Krevničky napadají člověka i v Čechách. Vesmír 73(8): 430.

Kolářová L., Horák P., Sitko J. (1997): Cercarial dermatitis in focus: schistosomes in the Czech Republic. Helminthologia 34: 127-139.

Kolářová L., Horák P. (1999). Cerkáriová dermatitida stále aktuální - spektrum patogenních agens a jejich vývoj v nespecifickém hostiteli. Remedia - Klinická mikrobiologie 3: 260-267.
www.schistosomes.cz

Kaprálek F., 1986: Fyziologie bakterií, SPN, Praha

Kaprálek F., Základní mikrobiologické praktikum, SPN Praha, 1980

Janštová V., Jáč M. 2014: Modelování ve výuce biologie (1) (aneb jak žákům přiblížit některé biologické jevy). Biologie, Chemie, Zeměpis, 23 (2), 61-65. ISSN: 1210-3349

Janštová V., Jáč M. 2014: Modelování ve výuce biologie (2) (aneb jak žákům přiblížit některé biologické jevy). Biologie, Chemie, Zeměpis, 23 (3), 111-116. ISSN: 1210-334

Balgopal, M., Bondy, C. Antigenic Shift and Drift. Science Teacher, roc. 78, c. 2, s. 42-46. 2011. ISSN 0036-8555.

Chowning, J. T., Griswold, J., Mathwig, J., Massey, D. Modeling Early Embryology & Stem Cell Concepts., roc. 70, c. 2, s. 77-78. 2008.

Biology with Vernier / vernier.cz

http://www.vscht.cz/obsah/fakulty/fpbt/ostatni/miniatlas/mikr.htm

FB Učitelé přírodovědných předmětů https://www.facebook.com/groups/uciteleprirodovednych/about

FB Praktika na dálku  https://www.facebook.com/praktika.nadalku

FB Přírodovědci  https://www.facebook.com/prirodovedci.cz

Praktický průvodce mikrosvětem https://mikrosvet.mimoni.cz/

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (04.02.2021)

Maximálně jedna absence, aktivní účast.
Vypracování a prezentace (formou mikrovyučování) vlastního návrhu na online vedené praktické cvičení z biologie a elektronické odevzdání materiálů.

V případě vynucené on-line výuky neplatí výše uvedené a požadavky pro udělení zápočtu jsou následující: účast na online konferencích v čase rozvrhované výuky (maximálně jedna absence), vypracování zadaných praktických úkolů ke každému cvičení (maximálně jedno vynechané) včetně odevzdání (nafocení apod.) výsledků. Vypracování návrhu na online vedené praktické cvičení z biologie a jeho odučení v rámci mikrovyučování a odevzdání na online platformě.

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (25.09.2020)

Celý předmět je zaměřen na praktickou práci s biologickým materiálem, ať už rostlinného, živočišného, či jiného původu. Zároveň jsou tvořeny levné, ale funkční modely biologických dějů, které je problém pozorovat přímo. V závislosti na sezónní dostupnosti materiálu jsou realizovány úlohy následujících typů:

Příprava dočasného preparátu mitotických figur z kořínku cibule/česneku.

Pozorování cerkárií a hemocytů plže.

Tvorba modelů z jednoduchých a levných pomůcek, modelování vybraných biologických struktur a dějů, například plíce, resp. dýchání, ponožkozómy, ontogeneze, genetický drift, vnitřní povrch střeva.

Izolace DNA z ovoce. Zviditelnění molekuly deoxyribonukleové kyseliny.

Fermentace mléka. Teorie i ukázka využití fermentace v praxi s ochutnávkou. Důkazy proběhnutí fermentace. Barvení a pozorování bakterií mléčného kvašení. Co se dá pozorovat a měřit na droždí.

Pokusy s využitím čidel Vernier, která jsou napojená na počítač, v reálném čase dochází k měření, zaznamenávání a vizualizaci do tabulky či grafu. Jde o přirozené propojení biologického pokusu a možností počítačového zpracování.

Forenzní postupy využívající biologické poznatky.                           

Mikrovyučování studentů.

U jedné úlohy navrhnou studenti online variantu a diskutují klady a zápory obou typů výuky (prezenční vs. online, jak synchronní, tak asynchronní)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK