|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (07.09.2021)
Součástí cvičení bude i metodika (představení vlastní úlohu, upozornění na možná úskalí související s praxí základních a středních škol a návrh možného zařazení v rámci vzdělávacího oboru přírodopis/biologie); v praktické části studenti cvičení sami absolvují, čímž získají konkrétní zkušenost s danou úlohou. Studenti samostantě nebo ve dvojicích připraví a odučí "mikrovyučování". Předmět je určen studentům navazujícího magisterského studia učitelství a studentům mimořádného studia k získání pedagogické způsobilosti. Elektronické materiály, konkrétní rozložení témat a zadání úkolů, případně odkazy na videokonference viz LMS GoogleClassroom, kurz Pozorování a pokus suborganismální I; kód kurzu: upu2ntr Výuka předmětu začne 4. 11. 2021. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (24.09.2020)
Janderová B., Zikánová B. Náměty pro laboratorní cvičení z biologie (1) - mikrobiologie (1. část). Biologie, Chemie, Zeměpis, 9/00, 66-69. Pavelková J., Zikánová B. Náměty praktických cvičení s využitím mikroorganismů (2). Biologie, Chemie, Zeměpis, 13/04, 122-126. Roubalíková L. Hygiena dutiny ústní I., 2007, Praktické lékárenství, 1:38 Roubalíková L. Hygiena dutiny ústní II., 2007, Medicína pro praxi, 4:177-179 Novotný, P., Janštová, V., 2019. Jírovec maďal ve výuce – generativní orgány. Biologie Chemie Zeměpis, 29 (3). Novotný, P., Janštová, V., 2019. Jírovec maďal ve výuce – vegetativní orgány. Biologie Chemie Zeměpis, 28 (2), 2-9. FB Učitelé přírodovědných předmětů https://www.facebook.com/groups/uciteleprirodovednych/about FB Praktika na dálku https://www.facebook.com/praktika.nadalku FB Přírodovědc ihttps://www.facebook.com/prirodovedci.cz Praktický průvodce mikrosvětem https://mikrosvet.mimoni.cz/
|
|
||
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (07.09.2021)
Maximálně jedna absence, aktivní účast. V případě vynucené on-line výuky neplatí výše uvedené a požadavky pro udělení zápočtu jsou následující: aktivní účast na na synchronní výuce (musí mezi nimi být i mikrovyučování, budou probíhat v čase rozvrhované výuky; maximálně jedna absence), vypracování zadaných praktických úkolů ke každému cvičení (maximálně jedno vynechané) včetně odevzdání (nafocení apod.) výsledků. Vypracování návrhu na online vedené praktické cvičení z biologie a jeho odučení a odevzdání na online platformě. |
|
||
Poslední úprava: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D. (15.12.2020)
Celý předmět je zaměřen na praktickou práci s biologickým materiálem (makroskopisky i mikroskopicky včetně LED-fluorescenční mikroskopie), ať už rostlinného, živočišného, či jiného původu. V závislosti na sezónní dostupnosti materiálu jsou realizovány úlohy následujících typů: Antibakteriální účinky zubní pasty - seznámení se s jednotlivými složkami zubní pasty a jejich účinky. Porovnání účinnosti různých druhů zubních past co do zabíjení bakterií na kultuře Bacillus subtilis (kterou lze snadno získat); Mikroskopické preparáty živočišných tkání – pozorování a porovnání snadno dostupných tkání (svalová, krycí, nervová, pojivová) z hlediska morfologie a funkce; Lidské smysly – zejména vnímání barev, optické klamy, camera obscura, vnímání teploty apod.; Jírovec maďal jako modelový organismus – nejrychleji rostoucí pylová láčka, pozorování semen; Mechorosty pod fluorescenčním mikroskopem - autofluorescence rostlinných pletiv, schopnost zadržovat vodu; Pozorování cerkárií motolic; Pitva / pozorování žížaly pro pokročilé – pozorování snadno dostupného organismu, chování a anatomie; Osmóza - na příkladu gumových medvídků, brambor, agaru s fenolftaleinem, základní měření a výpočty; Mikrovyučování studentů – online vedené praktické cvičení, rozbor a zpětná vazba. U jedné úlohy navrhnou studenti online variantu a diskutují klady a zápory obou typů výuky (prezenční vs. online, jak synchronní, tak asynchronní) |