Bude se učit ve dvou paralelkách, každá s kapacitou max. 17 studentů.První cvičení bude ve středu 2. října.Tento předmět je určen pro studenty "interního" DPS biologie.
Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (23.09.2019)
V rámci tohoto předmětu se posluchači seznámí s méně známými a atraktivními náměty na praktická cvičení, které lze zařadit do výuky přírodopisu/biologie na základní a střední škole. Cvičení jsou zaměřena především na pozorování a pokusy s biologickými objekty na úrovni celého organismu, ať už živého nebo usmrceného a fixovaného. Na cvičení spolupracují odborné katedry biologické sekce, podílejí se především na inovaci a rozšíření spektra běžně využívaných námětů.
Praktikum bude vždy členěno do dvou částí- metodická část (jak se na dané praktikum ve škole připravit, kdy ho zařadit apod.) a praktická část, kdy studenti sami cvičení absolvují, aby poznali přesný metodický postup, objevili možná úskalí apod. Ke každému cvičení vyučující připravili pracovní list s podrobnými pokyny pro učitele, který je posluchačům k dispozici. Závěrečná cvičení jsou věnovaná prezentacím vlastních návrhů studentů na praktická cvičení.
Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (29.10.2019)
In this course, students will learn less known and attractive topics for practical exercises that can be included in the teaching of science / biology at primary and secondary school. The exercises are mainly focused on observations and experiments with biological objects at the whole organism level, whether living or killed and fixed. Specialized departments of the Biological Section cooperate in the seminars, mainly in innovation and broadening the spectrum of commonly used topics.
Each class will always be divided into two parts - a methodical part (how to prepare for the practicum at school, when to include it, etc.) and a practical part, where students themselves carry out the exercises, to know the exact methodological procedure, discover possible pitfalls, etc. For each exercise teachers have prepared a worksheet with detailed instructions for teachers, which is available to students. The final exercises are devoted to the presentation of students' own proposals for practical exercises.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Kamila Řehořová (06.02.2014)
Cílem předmětu je ukázat studentům - budoucím učitelům základních a středních škol, že praktická výuka biologie může být velmi pestrá a zajímavá. Řadu zajímavých pokusů lze snadno ve školách, které mají omezené laboratorní vybavení. Není třeba se omezovat na tradiční úlohy ze školních učebnic. Chtěli bychom v budoucích učitelích především probudit kreatitivu a odvahu zařazovat do výuky nové úlohy a pokud možno vytvářet i úlohy vlastní.
Literatura -
Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (23.09.2019)
Altmann, A., 1972: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN, Praha. Buchar J. a kol, 1993: Práce ze zoologie. UK, Praha. Buchar J. a kol., 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha Hanel L., Lišková E., 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. UK v Praze-Pedagogická fakulta, Praha. Jírovec O. a kol., 1958: Zoologická technika. SPN, Praha. Lelláková F. a kol., 1992: Zoologická technika. Karolinum, Praha.
Posluchačům kurzu jsou k dispozici návody k jednotlivým úlohám a pracovní listy pro žáky v aplikaci Moodle:
https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=568
Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (29.10.2019)
Altmann, A., 1972: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN, Praha. Buchar J. a kol, 1993: Práce ze zoologie. UK, Praha. Buchar J. a kol., 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha Hanel L., Lišková E., 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. UK v Praze-Pedagogická fakulta, Praha. Jírovec O. a kol., 1958: Zoologická technika. SPN, Praha. Lelláková F. a kol., 1992: Zoologická technika. Karolinum, Praha.
The participants of the course may use the manuals and worksheets in Moodle:
https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=568
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (29.10.2019)
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na praktických cvičeních (povoleny 2 absence bez omluvy).
- Aktivní účast na praktických cvičeních (povoleny 2 absence).
- Studenti, kterým výuka v daném seemstru koliduje s pedagogickými praxemi mají možnost max. 5 absencí za semestr celkem.
- Náhrada absencí po dohodě s garantem předmětu.
- Portfolio se záznamy z cvičení – vyplněné pracovní listy nebo protokoly.
- Vlastní návrh na praktickou úlohu (20-30 min) prezentovaný formou mikrovyučování ostatním studentům na cvičení.
- Úlohu s metodickými pokyny a autorským řešením prac. listů odevzdat i elektronicky v Moodle ( vyvěšený vzor metodiky).
- Zápočtový test - otázky se vztahují k metodice a náplni jednotlivých cvičení.
Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (29.10.2019)
- Active participation in practical exercises (2 absences allowed). - Students who have lessons in the given course conflict with teaching practice have the possibility of a maximum of 5 absences per semester in total. - Compensation for absences upon agreement with the subject guarantor. - Portfolio with exercise records - completed worksheets or reports. - Own proposal for a practical task (20-30 min) presented in the form of micro-teaching to other students for exercises. - Task with methodical instructions and author's solution of work.sheets can also be submitted electronically in Moodle (posted model methodology). - Credit test - questions relate to methodology and content of individual exercises.
Sylabus
Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (23.09.2019)
Obecná témata:
1. Zásady přípravy pokusů a pozorování ve školních podmínkách. Základní vybavení a bezpečnost práce s živými organismy a laboratovní technikou.
2. Didaktická hodnota pozorování a pokusu, význam pro motivaci žáků, využití modelových pokusů a pozorování pro vysvětlení obecnějších zákonitostí.
3. Legislativa související s využitím biologických objektů (organismů) ve výuce.
Konkrétní náměty (pořadí úloh se každý semestr mění podle časových možností vyučujících):
- Úvodní motivační didaktická hra - J. Mourek
- Vitální barvení hrotnatek - J. Mourek
- Pozorování nezmarů a pokusy s nimi - J. Mourek
- Trichomy rostlin - M. Srba
- Rodozměna rostlin - Petr Novotný
- Ektoparazité (nejen) člověka - J. Votýpka
- Pozorování a pokusy s lišejníky - D. Svoboda
- Život v hálce - P. Janšta (v roce 2019/2020 nebude - vyučující je v zahraničí)
- Ekomorfologie lebek obratlovců - J. Mourek
- Mikrovyučování studentů (2 - 3 záverečná cvičení) - J. Mourek, P. Novotný