PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aktivizační metody a formy práce ve výuce chemie - MC280P63A
Anglický název: Teaching methods and forms in active chemistry education
Český název: Aktivizační metody a formy práce ve výuce chemie
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: 4
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň: specializační
Vysvětlení: dobíhá, od 2023/24 nebude vyučován
Garant: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Petr Distler, Ph.D.
doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D.
Prerekvizity : {jeden z předmětů MC280C04, MC280C05, MC280E04, MC280E05.}
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (04.02.2021)

Studenti se teoreticky a následně prakticky seznamují s aktivizačními metodami a formami práce ve výuce chemie.
Jedná se např. o exkurze, únikové hry, didaktické hry, realizace chemické show/divadla a další aktivizační metody.
Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Distler, Ph.D. (10.10.2021)

Responzivní výuka (Harry Fletcher-Wood)

Psychologie dítěte (Jean Piaget)

Tvořivost (techniky a cvičení) (Marie Königová)

Psychodidaktika (Škoda, Doulík)

Moderní didaktika (Robert Čapek)

Líný učitel (Robert Čapek)

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: RNDr. Simona Petrželová, Ph.D. (26.08.2020)

Zápočet:

80% prezence na konaných seminářích.
Aktivní účast na seminářích

Zkouška:
Prezence vlastní tvorby – výuka předmětu chemie s podporou aktivizačních metod a forem práce

Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (04.02.2021)

Metody a formy práce:
Studenti se teoreticky a následně prakticky seznamují s aktivizačními metodami a formami práce ve výuce chemie.
Jedná se např. o exkurze, únikové hry, didaktické hry, realizace chemické show/divadla a další aktivizační metody.

Očekávané výstupy:
Student
… se na základě dostupné literatury teoreticky seznámí s vybranou aktivizační metodou.
… připraví úsek VH, do kterého inkorporuje vybranou aktivizační metodu.
… porovnává vybrané aktivizační metody.
… uvede výhody a nevýhody vybraných aktivizačních metod ve výuce chemie.

Učivo / témata:
Student rozšíří a do větší hloubky rozvine své portfolium aktivizačních metod:
Aktivizační metody: cyklus C-M-I-A-R-E
Kritické myšlení a metody na jeho rozvoj (RWCT), cyklus E-U-R
Práce s výukovými videi (např. němé video, metoda jedno slovo, INSERT tabulka apod.)
Badatelsky orientovaná výuka, úrovně, 5E model
Mobilní aplikace
Výukový cíl a práce s ním, Bloomova taxonomie cílů
Teorie učení
Fáze vyučovací hodiny (motivační, expoziční, fixační…)
Formativní, sumativní hodnocení

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK