PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika organické chemie - MC280P06
Anglický název: Didactics of Organic Chemistry
Český název: Didaktika organické chemie
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Je zajišťováno předmětem: MC280P10
Garant: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Petr Distler, Ph.D.
doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D.
Neslučitelnost : MC280P10
Je neslučitelnost pro: MC280P10
Ve slož. prerekvizitě: MC280P08
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (10.02.2020)
Účelem předmětu Didaktika organické chemie je připravit adepty učitelství chemie na středních školách na pedagogickou praxi, ve které využijí svých odborných vědomostí z organické chemie při svém pedagogickém působení na střední škole.

V semináři se seznámíme s vybranými aktivizačními metodami jak teoreticky tak především prakticky. Důraz je kladen na vlastní činnost studentů.

V ukázkových výstupech (mikrovyučování) studenti jednotlivě prezentují zpracování vybraných témat z organické chemie na modelových příkladech s využitím vybraných aktivizačních metod.
Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (04.02.2021)

Doporučené studijní materiály:


didaktikabiochemie.natur.cuni.cz

Robert Čapek - Moderní didaktika

Robert Čapek - Líný učitel

Carl Hendrick, Robin Macpherson - Co funguje ve školní třídě?

Dylan Wiliam, Siobhán Leahyová - Zavádění formativního hodnocení

Paul Ginnis - Efetivní výukové nástroje pro učitele

Piaget - Psychologie dítěte

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (04.02.2021)

 

80% prezenční účast na seminářích

Aktivní účast na seminářích.

Vypracování zadaných úkolů.

Výstup studentů (vybrané aktivity).

Závěrečný test.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Milada Teplá, Ph.D. (04.02.2021)

Metody a formy práce:

Předmět je vyučován tandemovou metodou. Převažují diskuzní metody a vytváření modelů situací ze školního prostředí.

 

Očekávané výstupy:

Student

… analyzuje RVP ( a vybraná ŠVP) vzhledem ke klíčovým kompetencím, cílům celé vzdělávací oblasti člověk a příroda, očekávaným výstupům a učivu se zaměřením na organickou chemii.

… okomentuje silné a slabé stránky předloženého tematického plánu/ŠVP se zaměřením na organickou chemii.

… analyzuje a porovnává dostupné učebnice organické chemie pro SŠ.

… aplikuje významné prvky z teorie učení do výuky organické chemie.

… staví z modelu organických látek různé organické sloučeniny včetně přírodních látek (např. cyklické a necyklické formy monosacharidů).

… pomocí modelů organických sloučenin stanovuje a popisuje konfiguraci a konformaci příslušných organických molekul.

… analyzuje, hodnotí a porovnává vybrané didaktické metody.

… uvádí výhody a nevýhody vybraných didaktických metod ve výuce organické chemie.

… vytváří materiály pro podporu výuky organické chemie se začleněním mobilní aplikace / webového nástroje (padlet, jamborad, apod.) / videa.

… prostřednictvím aplikace Kahoot! (či obdobné aplikace např. wizer.me) vytváří kvízy.

... seznámí se s filozofií Líného učitele a tu porovná s filozofií "tradičního" učitele. Kriticky přistupuje k této filozofii a udává výhody a nevýhody začlenění do výuky chemie.

…navrhne 1 VH do výuky organické chemie se zapojením aktivizační metody (za účelem expozice učiva) a s využitím cyklu C-M-I-A-R-E (stanovuje cíl aktivity, volí vhodné metody, žákům předkládá instrukce, realizuje akci a provádí závěrečnou reflexi a evaluaci).

… v rámci návrhu 1 VH stanovuje její cíle / očekávané výstupy, k čemuž využívá Bloomovu taxonomii cílů.

… navrhnutou 1 VH vhodným způsobem rozfázuje (uvádí fáze VH) a didakticky zpracuje (předkládá nejen učivo, ale též kompletní didaktické zpracování VH).

 

Učivo / témata:

(níže uvedené metody jsou demonstrovány vždy na vybraném úseku učiva organické chemie)

Pedagogické dokumenty (RVP, ŠVP, tematický plán)

Učebnice organické chemie

Teorie učení (křivka zapomínání, křivka pozornosti, teorie paměti, fáze VH, význam motivace, vzdělávací cíl a jeho význam ve výuce, Bloomova taxonomie cílů)

Modely organických látek

Struktura organických látek

Příprava na vyučovací hodinu (INTRO)

Aktivizační metody (výběr záleží na studentech)

Didakticky cyklus C.M.I.A.R.E

Práce s výukovým videem / textem

Mobilní aplikace ve výuce chemie (ChemTube, KingDraw,iMolview, Kahoot! a další)

Online webové nástroje (padlet, jamboard, whiteboard.fi, collboard, MFforms/Google forms, Kahoot!, wizer.me, mentimeter.com atd.)

Vstupní požadavky
Poslední úprava: RNDr. Renata Šulcová, Ph.D. (20.02.2012)

Je vhodné, aby studenti již měli předem absolvovány související předměty didaktiky chemie:

Didaktika obecné chemie (MC280P01),

Didaktika anorganické chemie (MC280P02),

Počítače a internet v chemii I. (MC280P64),

pokud možno též Experimenty ve výuce chemie I. (MC280C04).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK