PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická praxe z chemie I (plná) - MC280C18J
Anglický název: School practice I
Český název: Pedagogická praxe z chemie I (plná)
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky chemie (31-280)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 10
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 3 [týdny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Garant: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (10.02.2021)
Předmět je určen studentům učitelství chemie v plném studijním plánu.
Po absolvování náslechových pedagogických praxí se studenti se v rámci předmětu opět setkávají s reálnou pedagogickou praxí, tentokráte však provádějí především vlastní pedagogickou činnost. Studentům učitelství chemie v plném studijním plánu jsou doporučovány školy s přírodovědným zaměřením, odborné chemické školy, nebo střední školy, které poskytují studentům širší nabídku přírodovědných/chemických volitelných seminářů či laboratorních cvičení.
Studenti během třech týdnů absolvují nejprve několik náslechových hodin, počítaje třídy, ve kterých budou poté vyučovat, a společně s fakultním učitelem rozebírají pedagogické a didaktické aspekty. Po aklimatizaci v dané škole student učitelství provádí vlastní pedagogickou činnost v dohodnutých třídách. Praxe obvykle probíhá u více fakultních učitelů, kteří vedou studenta při praxích tím, že s ním před výukou diskutují přípravu, pomáhají při nejasnostech, dávají zpětnou vazbu k připravené hodině, každou výuku studenta sledují a provádějí s ním poté rozbor hodiny. Prováděná pravidelná reflexe má za cíl pomoci studentům učitelství při osvojování si pedagogických kompetencí a podpořit studenty v kreativitě při tvorbě plánu vyučovací hodiny. U studentů učitelství chemie v plném studijním plánu je kladen větší důraz na laboratorní praxi, a tudíž v rámci praxe vedou více hodin laboratorních cvičení než studenti dvouoborového studia (maior a minor).
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (17.02.2024)

Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (MUNI, PedF, 2021) https://www.ped.muni.cz/media/3566145/standard-kvality-profesni-ch-kompetenci-online1.pdf

Metodická příručka k plnění pedagogických praxí na PřF UK: https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/metodika-praxe-online.pdf

Borůvková, J. - Šulcová, R. - Marada, M.: Příprava, organizace a realizace pedagogické praxe. UK v Praze, PřF 2002

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (17.02.2024)

Student nejprve absolvuje náslechy ve třídách, ve kterých bude později sám vyučovat, dále může po domluvě absolvovat náslechy i u dalších vyučujících chemie na dané škole. Vlastní pedagogická praxe zahrnuje celkem 30 vyučovacích hodin, z toho alespoň 4 hodiny laboratorního cvičení a cca 5 náslechů.

Záznamy z náslechů a vlastní přípravy schválené a podepsané fakultním učitelem, doplněné hodnocením FU po odučené hodině předloží student ke kontrole vedoucí pedagogických praxí na KUDCH. Zároveň předloží vyplněné formuláře A - seznam hospitací, B - seznam odučených hodin, C - celkové hodnocení od FU, a vlastní esej - hodnocení pedagogické praxe studentem. Pedagogická praxe z chemie se koná na (víceletých) gymnáziích a středních školách.

Zápočet bude udělen po odsouhlasení vedoucím pedagogických praxí z chemie na KUDCH v zápočtovém týdnu.

POŽADAVKY K ZÁPOČTU

• účast na instruktážní schůzce (před praxemi)

• odevzdání formuláře A, B, C

• hospitace předepsaného počtu hodin: 6 vyučovacích hodin

• odevzdání záznamů z hospitací (náslechových hodin) ke kontrole

• odučení předepsaného počtu hodin: 18 vyučovacích hodin a 4 laboratorní cvičení (2x2)

• odevzdání příprav včetně pracovních listů, testů, her, prezentací (na CD nebo poslaných elektronicky) atd. (přípravy musí obsahovat všechny náležitosti, viz vstupní požadavky) ke kontrole

• zpracování celkové reflexe na pedagogickou praxi (včetně přínosu praxe, problémů během praxe): rozsah cca 1/2 A4; účast na hromadné i individuální reflexi pedagogické praxe

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (10.02.2021)

Předmět sestává z informačního a diskusního setkání před návštěvou fakultní školy, které proběhne distanční formou, vlastní pedagogickou praxí na fakultní škole a nakonec několika setkání po absolvování praxe (organizační, hromadné reflexní, individuální reflexní).

Souvislá pedagogická praxe v aprobačních předmětech studenta na střední škole u jednoho či více fakultních učitelů zahrnuje hospitace i vlastní pedagogické výstupy studenta. Student vyučuje po danou dobu v několika třídách chemii, své přípravy rozebírá před i po jednotlivých hodinách se svým fakultním učitelem. Zároveň se inspiruje během hospitací činnostmi fakultního učitele a své poznatky a dojmy aplikuje do své vlastní výuky.

Veškeré potřebné formuláře, požadavky a doklady pro získání nároku na zápočet za pedagogickou praxi z chemie jsou dostupné na stránkách studijního oddělení, v sekci Pedagogické praxe. Nadto, na úvodní hodině bude studentům znovu sděleno a ukázáno, kde tyto materiály lze sehnat.

Kromě vlastní pedagogické praxe na konkrétní škole absolvují studenti před a po praxi několik setkání s garantem praxí za chemii. Setkání před praxemi slouží ke shrnutí formálních požadavků a diskusi nad možnostmi pedagogické praxe (zvláště metody a formy výuky). Setkání po praxích sestává z několika hromadných a individuální reflexe (poznatky, dojmy, tipy a námitky). Reflexe pedagogické praxe je důležitou součástí zapsaného předmětu, neboť poskytuje zpětnou vazbu pro vlastní budoucí pedagogické působení.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D. (10.02.2021)

Před nástupem na Pedagogickou praxi z chemie I je nezbytné absolvovat Náslechovou pedagogickou praxi z chemie.
Pro závazné přihlášení na pedagogickou praxi vyplňte do 15. 1. tabulku na odkazu https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace .

Koordinátorem praxí za sekci chemie je dr Eva Stratilová Urválková z KUDCH, urvalkov@natur.cuni.cz, na kterou směřujte vaše dotazy.

1. Se všemi všeobecnými otázkami týkajícími se pedagogických praxí se studenti obracejí na RNDr. Jakuba Jelena, koordinátora praxí na PřF UK, e-mail:  jakub.jelen@natur.cuni.cz, www stránky: https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/bc-nmgr/pedagogicke-praxe/uvodni-informace 
2. Praxe z chemie probíhá pouze na gymnáziích a středních školách. Studenti odučí 18 vyučovacích hodin (VH) a 4 hodiny laboratorních prací (LP) z chemie. Požadovaný počet náslechů je 6. Ve třídě, kde bude student učit, musí nejprve hospitovat alespoň jednu VH. 
Pro vlastní praxi je ideální, může-li fakultní učitel (FU) poskytnout vyučovací hodiny např. ve třech až čtyřech třídách různých ročníků gymnázia po celou dobu praxe (3 týdny), abys byla možnost každou třídu poznat, vyzkoušet si pedagogické dovednosti a ověřit si účinnost pedagogického působení. Praxi není možno zkracovat tak, že student odučí požadovaný počet hodin např. během 1-2 týdnů. 
3. Ve škole je student každý den, kdy vyučuje, po celou dobu praxe v dostatečném rozsahu vyučovacích hodin. V této době se bude připravovat na vyučování, učit, hospitovat, seznamovat se s chodem školy a plnit další mimovyučovací povinnosti podle pokynů FU. Není přípustné, aby se student dostavil na vyučování 5 minut před začátkem VH. V případě distanční praxe si studenti domluví formu příprav a přítomnosti ve škole se svým fakultním učitelem.
4. Ve škole se studenti představí nejlépe týden před začátkem pedagogické praxe, vyhledají FU a hlásí se u vedení školy. V den nástupu na praxi se dostaví do školy s dostatečným časovým předstihem. 
5. Rozvrh vyučovaných hodin student pošle nejpozději třetí den praxe garantovi praxí z chemie, na e-mail urvalkov@natur.cuni.cz. Pokud nedodá rozvrh, nebude se tato výuka od 4. dne počítat. 
Do rozvrhu (formulář D) student uvede čitelně jména a příjmení učitelů, u nichž se praxe koná. Upozorní učitele, že má mít uzavřenou dohodu o provedení práce. Smlouvu student přinese v tištěné podobě nebo je možné ji stáhnout z webových stránek studijního oddělení. Ke smlouvě se učiteli přiloží i dokument o úloze fakultního učitele se vzorem DPP. 
JAKOUKOLIV ZMĚNU V ROZVRHU HODIN IHNED HLASTE nejlépe e-mailem nebo telefonicky dr. Jelenovi a/nebo dr. Stratilové Urválkové. Pokud student nebude ve škole v době, kdy má podle rozvrhu vyučovat, nebude se výuka počítat a mohou být vyvozeny i další důsledky. 
6. Hospitované hodiny student zaznamenává do Seznamu náslechových hodin (A) a zapisuje si záznamy z náslechů, které obsahují základní údaje (třída, datum, jméno, vyučující, téma), výchovně vzdělávací cíl a sled didaktických fází hodiny s poznámkami a časovými údaji. 
7. Příprava na výstupy má doporučenou formální úpravu, součástí příprav jsou i formulace otázek, zápisu na tabuli, schémata a obrázky, seznam plánovaných pomůcek (včetně přírodnin a didaktické techniky). Písemnou přípravu vypracuje student včas, aby ji FU zkontroloval před výukou a svým podpisem potvrdil, že s ní byl seznámen. Přehled odučených hodin je na Seznamu odučených hodin (B). Během rozborů vyučovaných hodin hodnotí FU splnění plánovaných cílů, plánovaného průběhu hodiny a jednotlivé didaktické fáze hodiny. Student může uplatnit i své postřehy a poznámky. Hodnocení hodiny zaznamená FU na konec přípravy studenta, nebo do formulaře "Hospitační arch". (Není vhodné zapisovat do formuláře B). 
8. Po ukončení praxe na škole vyplní FU závěry o praxi do Souhrnného hodnocení studenta (C). Student nechá potvrdit všechny dokumenty pedagogických praxí (A, B, C) vedením školy a osobně doručí všechny dokumenty, přípravy a poznámky z náslechů na KUDCH. Formuláře A a B je třeba doručit do týdne po ukončení praxe. Žádáme studenty, aby tento termín dodrželi, protože na něj je vázáno vyplácení odměn fakultních učitelů! 
9. Za výrazné porušení pokynů, tj. nekvalitní přípravu, nevčasné plnění povinností, neodevzdání rozvrhu atd., se praxe s okamžitou platností ruší. Náhradní praxe bude vypsána v dalším semestru. 
10. Vážení studenti, vůči žákům se chovejte jako učitel, dodržujte předpisy o hygieně a bezpečnosti práce své i žáků. Nezapomínejte na slušné vystupování a vhodné oblečení a obutí pro výuku (nutnost přezouvání si domluvíte s FU).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK