PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Školní pozorování a pokusy - anatomie a morfologie organismů - MB180C27
Anglický název: School observations and experiments - anatomy and morphology
Český název: Školní pozorování a pokusy - anatomie a morfologie organismů
Zajišťuje: Katedra učitelství a didaktiky biologie (31-180)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/3, Z [HT]
Počet míst: 18
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Vysvětlení: Tento semestr se vyučuje jedna paralelka od 12:20 do 14:35. Začínáme 5. října.Dle současných opatření probíhá výuka prezenčně. Pokud by došlo kezměně, budeme Vás informovat.
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. RNDr. Jan Votýpka, Ph.D.
RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Petr Janšta, Ph.D.
PhDr. Tereza Jedličková, Ph.D.
RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
RNDr. Miroslav Srba, Ph.D.
RNDr. David Svoboda, Ph.D.
doc. RNDr. Jan Votýpka, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D. (21.11.2022)
V rámci tohoto předmětu se studenti seznámí s méně známými a atraktivními náměty na praktická cvičení, které lze zařadit do výuky přírodopisu/biologie na základní a střední škole. Cvičení jsou zaměřena především na pozorování a pokusy s biologickými objekty na úrovni celého organismu, ať už živého nebo usmrceného a fixovaného. Studenti se dále seznámi s možnostmi realizace školních pozorování a pokusů v distančních formách výuky (synchronní a asynchronní výuka). Vyzkoušejí si práci v e-learningovém prostředí Google Classroom a Google Meet. Jedno cvičení na ukázku proběhne on-line formou.

Studenti se dále během praktických cvičení zdokonalí v používání mikroskopické optiky a další laboratorní techniky. Od akademického roku 2020/2021 jsme nově zavedli úlohy s využitím LED-fluorescenční mikroskopie.

Na cvičení spolupracují vyučující Katedry učitelství a didaktiky biologie s vyučujícími odborných kateder biologické sekce. Každé cvičení bude členěno do dvou částí- metodická část (jak se na dané praktikum ve škole připravit, kdy ho zařadit apod.) a praktická část, kdy studenti sami cvičení absolvují, aby poznali přesný metodický postup, objevili možná úskalí apod. Ke každému cvičení vyučující připravili pracovní list s podrobnými pokyny pro učitele, který je posluchačům k dispozici.

Závěrečná 2 cvičení budou věnovaná praktickým úlohám, které si připraví sami studenti a vyzkoušejí si je na svých spolužácích formou mikrovyučování. Pro přípravu úloh na mikrovyučování studenti musí využít cizojazyčné materiály v angličtině.

V případě nuceného přechodu na distanční výuku budou cvičení probíhat formou videokonferencí v prostředí Google Meet v době rozvrhované výuky a následně budou studenti řešit úkoly samostatně, asynchronním způsobem. Materiál na praktické úlohy studenti obdrží poštou.

Výukové materiály (pracovní listy, návody na cvičení apod.) budou studentům k dispozici v prostředí Google Classroom.

Předmět byl v roce 2020 inovován z prostředků IP projektu "Inovace vybavení pro LED-fluorescenční mikroskopii v didaktické přípravě studentů učitelství biologie", řešitelé Jan Mourek a Vanda Janštová.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (01.07.2010)

Cílem předmětu je ukázat studentům - budoucím učitelům základních a středních škol, že praktická výuka biologie může být velmi pestrá a zajímavá. Řadu zajímavých pokusů lze snadno ve školách, které mají omezené laboratorní vybavení. Není třeba se omezovat na tradiční úlohy ze školních učebnic. Chtěli bychom v budoucích učitelích především probudit kreatitivu a odvahu zařazovat do výuky nové úlohy a pokud možno vytvářet i úlohy vlastní.

Literatura
Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (05.01.2023)

Altmann, A., 1972: Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. SPN, Praha.
Buchar J. a kol, 1993: Práce ze zoologie. UK, Praha.
Buchar J. a kol., 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha
Hanel L., Lišková E., 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. UK v Praze-Pedagogická fakulta, Praha.
Jírovec O. a kol., 1958: Zoologická technika. SPN, Praha.
Lelláková F. a kol., 1992: Zoologická technika. Karolinum, Praha.

Posluchačům kurzu jsou k dispozici návody k jednotlivým úlohám a pracovní listy pro žáky v aplikaci Google Classroom.

 

On-line zdroje:

 Guru ve škole https://zdroje.guruveskole.cz/category/prirodopis/
FB Učitelé přírodovědných předmětů - https://www.facebook.com/groups/uciteleprirodovednych/about
FB Praktika na dálku https://www.facebook.com/praktika.nadalku
FB Přírodovědci https://www.facebook.com/prirodovedci.cz
Biologie-chemie-zeměpis http://bichez.pedf.cuni.cz/
ČT UčíTelka https://www.ceskatelevize.cz/porady/13394657013-ucitelka/ 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Karolína Kotvaltová Sezemská, Ph.D. (21.11.2022)

- Aktivní účast na praktických cvičeních (povoleny 2 absence bez nutnosti náhrady).

 

- Studenti, kterým výuka v daném semestru koliduje s pedagogickými praxemi, mají možnost max. 5 absencí za semestr celkem bez náhrady.

 

- Náhrada absencí je možná individuálně, po dohodě s garantem předmětu dr. Janem Mourkem.

 

- Portfolio se záznamy z cvičení – vyplněné pracovní listy nebo protokoly z jednotlivých cvičení odevzdané v termínu v prostředí Google classroom (odkaz na zápis do kurzu v Google classroom zašle na začátku semestru garant předmětu).

 

- Vlastní návrh na praktickou úlohu (20-30 min) prezentovaný formou mikrovyučování ostatním studentům na cvičení. Mikrovyučování si studenti mohou připravit každý samostatně nebo ve dvojicích. Úloha musí být připravena s využitím anglicky psaných literárních zdrojů, případně výukových materiálů.

 

- Úlohu s metodickými pokyny a autorským řešením prac. listů odevzdat i elektronicky prostředí Google classroom (vyvěšený vzor metodiky).

 

- Zápočtový test - otázky se vztahují k metodice a náplni jednotlivých cvičení.


Sylabus
Poslední úprava: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (05.01.2023)

Obecná témata:

1. Zásady přípravy pokusů a pozorování ve školních podmínkách. Základní vybavení a bezpečnost práce s živými organismy a laboratorní technikou.

2. Didaktická hodnota pozorování a pokusu, význam pro motivaci žáků, využití modelových pokusů a pozorování pro vysvětlení obecnějších zákonitostí.

3. Zdokonalení práce s mikroskopickou optikou, využití pokročilých zobrazovacích technik (záznam a přenos obrazu z mikroskopu, pozorování v temném poli, LED-fluorescenční mikroskopie)

3. Legislativa související s využitím biologických objektů (organismů) ve výuce.

4. Možnosti realizace praktické výuky v distanční výuce (synchronní a asynchronní výuka)


Konkrétní náměty (pořadí úloh se každý semestr mění podle časových možností vyučujících):

-Didaktická hra - popiš si svůj nový druh živočicha - J. Mourek

- Vitální barvení hrotnatek - J. Mourek

- Pozorování nezmarů a pokusy s nimi - J. Mourek (pozorování autofluorescence zoochlorel v tělní stěně nezmara zeleného pomocí LED-fluorescenčního mikroskopu)

- Trichomy rostlin - M. Srba (pozorování autofluorescence rostlinných buněk pomocí LED-fluorescenčního mikroskopu)

- Rodozměna rostlin ve školní výuce - Petr Novotný

- Ektoparazité (nejen) člověka - J. Votýpka

- Praktické úlohy ve výuce paleontologických témat - T. Jedličková

- Pitva a spermatogeneze žížaly - J. Mourek

- Ekomorfologie lebek obratlovců - J. Mourek

- Mikrovyučování studentů (2 záverečná cvičení) - J. Mourek

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK