PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Popularizace přírodních věd - MB162P45
Anglický název: Nature science communication
Český název: Popularizace přírodních věd
Zajišťuje: Katedra ekologie (31-162)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: RNDr. Petr Jan Juračka, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Petr Jan Juračka, Ph.D.
Je korekvizitou pro: MB162S12
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Veronika Sacherová, Ph.D. (16.01.2023)
Popularizace přírodních věd představuje pro akademickou sféru takovou obdobu sexuální výchovy na střední škole. Všichni si tak trochu myslí, že jsou v tom dost dobří, ale moc se o tom nemluví a za lecjaký veřejnější popularizační počin se mnozí přírodovědci před svými kolegy až stydí. Adekvátní popularizační aktivity však tvoří nezbytný kanál komunikace mezi vědeckou sférou a širokou veřejností a umět souvisle a přesvědčivě prezentovat vlastní výzkum patří mezi velmi žádané dovednosti.
Literatura -
Poslední úprava: RNDr. Veronika Sacherová, Ph.D. (29.04.2022)

Doporučená popularizační periodika

Přírodovědci

Živa

Vesmír

Doporučené popularizační pořady a kanály

Veritasium (Youtube)

Vědecké kladivo (Youtube)

Hyde Park Civilizace (ČT 24)

TEDx

Doporučené popularizační události

Academia Film Olomouc

Famelab CZ

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: RNDr. Veronika Sacherová, Ph.D. (29.04.2022)

Zkouška bude provedena formou online testu na Moodle. Odpovědi budou textové v náhodně vylosované variantě v časovém limitu jedné hodiny. Součástí zkoušky bude natočení kratičkého videa např. telefonem (podrobnosti se včas dozvíte během přednášky).

Sylabus -
Poslední úprava: RNDr. Veronika Sacherová, Ph.D. (29.04.2022)

Témata teoretické přednášky pokryjí běžná úskalí popularizace přírodních věd v českých i světových médiích či osobní komunikaci, typicky přednášce pro lidové publikum. Hlavní okruhy zahrnují:

Jaké jsou formy popularizace a jaký reálný dopad mají?

Hlavní komunikační kanály pro Českou republiku.

Definice publika a nastavení cílení textu či kampaně.

Načasování výstupů a úloha plánování.

Proč dokumenty na Netflixu vypadají lépe, než většina obsahu na Youtube.

Jak zvolit titulek populárního článku?

Práce s vlastním talentem i handicapem.

Práce s trémou.

Nastavení pozornosti diváka a práce s jejím poklesem.

Práce s pozorností diváka televizního pořadu vs. čtenáře.

Bulvární metody Trojského koně, HLP a pro otrlé i HZP.

Sociální sítě jako dobrý sluha, ale špatný pán.

Proč se prodá lépe křeček než šváb.

A proč se i šváb může prodat dráž než dva křečci.

Mediální oživení neživé přírody.

Základní technické vybavení pro popularizační video a přírodovědnou fotografii.

Modelové příklady úspěšných recentních popularizačních projektů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK