PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Populační ekologie - MB162P23
Anglický název: Population ecology
Český název: Populační ekologie
Zajišťuje: Ústav pro životní prostředí (31-550)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: prof. RNDr. Pavel Kindlmann, DrSc.
Vyučující: prof. RNDr. Pavel Kindlmann, DrSc.
Anotace -
Poslední úprava: prof. RNDr. Pavel Kindlmann, DrSc. (01.10.2018)
Kurz seznámí studenta se základními modely a přístupy při analýze dynamiky jedné a více populací (metapopulační dynamika), s vlivem prostorových aspektů (složení krajiny, prostorové rozmístění jednotlivých populací) na biodiverzitu v krajině a s aplikacemi těchto teorií v biologické kontrole škůdců a v ochraně přírody.

Literatura -
Poslední úprava: prof. RNDr. Pavel Kindlmann, DrSc. (02.10.2021)

A.A. Berryman, P. Kindlmann (2008): Population Systems. Springer, Dordrecht.

N.J. Gotelli (1998): A Primer of Ecology. Sinauer Assoc., Sunderland, MA, USA.

J.Rajchard, P. Kindlmann, Z. Balounová (2003): Ekologie II. Kopp, Č. Budějovice.

V. Jarošík (2005): Růst a regulace populací. Academia, Praha.

R.B. Primack, P. Kindlmann, J. Jersáková (2011): Úvod do biologie ochrany přírody. Portál, Praha.

P. Kindlmann & F. Burel (2008): Connectivity measures: a review. Landscape Ecology 23: 879-890.

Hanski, I. (1999): Metapopulation Ecology. Oxford University Press, Oxford.

R.J. Whittaker (2005): Island Biogeography: Ecology, Evolution, and Conservation. 7th ed. Oxford Univ. Press, Oxford.

M. Begon, J.L. Harper, C.R. Townsend (2000) Ecology. 3rd ed. Blackwell, Oxford.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: prof. RNDr. Pavel Kindlmann, DrSc. (30.09.2023)

Kurz bude probíhat za podpory uživatelsky velice příjemného prostředí Classroom, kde student nalezne uložené ve formě MP4 souborů:

 -  Záznamy všech přednášek kurzu ve formátu mp4, kde přednášející vysvětluje probíranou látku na základě PowerPointového souboru.  Data konání přednášek (základní přednášky vs. diskuzní prezentace - viz níže apod.) budou studentům oznámena na úvodní přednášce a případné změny dat konání budou studentům  včas oznámeny.  Prostředí Classroom tak umožní studentům, aby v případě potřeby použili tyto záznamy  třeba pokud dojde ke kolizi s jiným kurzem a podobně a zároveň umožní shlédnutí dané přednášky či její složitější části opakovaně.

 - PowerPointové soubory zmíněné v předchozím bodě.

 - Další pomocné soubory při přednášce využívané, tedy třeba soubory v Excelu s daty a podobně.

 - Záznamy  diskusních prezentací v Googlemeet, které budou organizovány zhruba po každých třech přednáškách, při nichž budeme diskutovat probíranou látku a studenti se budou moci ptát na případné věci, kterým nerozumí, nebo na různé  další věci, které s přednáškou souvisí.

 - Chat, kde vám budu zadávat úkoly a oznamovat novinky.

 V prostředí Classroom se bude odehrávat i zkouška. Zkouška sestává ze zaškrtávacího testu obsahujícího 12 otázek, ověřujícího osvojení si probrané látky. Hodnocení (dle počtu správných odpovědí):

    12-11   výborně

     10-9  velmi dobře 

       8-7   dobře

       0-6   neprospěl(a)

 POZOR: Vzhledem k povaze prostředí Classroom budou do tohoto prostředí připuštěni pouze studenti, kteří mají v SISu uvedený email v doméně @natur.cuni.cz. K tomu, abyste se do prostředí Classroom dostali a mohli je aktivně používat, musíte tedy provést tyto kroky:

 1. Zkontrolujte si v SISu, jestli zde máte uveden mail v doméně @natur.cuni.cz. Pokud nikoli, zaměňte email stávající za email v doméně @natur.cuni.cz. Tento email obdrželi všichni studenti Přírodovědecké fakulty UK při nástupu na fakultu. Pokud si jej nepamatujete, zkontaktujte IT oddělení nebo studijní oddělení. Pokud jste z jiné fakulty, zkontaktujte mě na emailu pavel.kindlmann@centrum.cz a věc vyřešíme individuálně.

 2. Pokud budete mít v SISu uveden email v doméně @natur.cuni.cz, čekejte až ode mne NA TUTO EMAILOVOU ADRESU obdržíte pozvánku do prostředí Classroom. Tuto pozvánku přijměte a od té doby zde můžete pracovat. Tuto pozvánku můžete obdržet několikrát, protože je musím posílat opakovaně, jelikož se další studenti přihlašují i během semestru. Reagujte prosím proto pouze na první z nich a pokud již budete v prostředí Classroom přihlášeni, následující pozvánky ignorujte. TEN STUDENT VŠAK, KTERÝ NEBUDE MÍT V SISU UVEDEN EMAIL V DOMÉNĚ @NATUR.CUNI.CZ, ŽÁDNOU POZVÁNKU NEDOSTANE AŽ DO TÉ DOBY, NEŽ TENTO NEDOSTATEK ODSTRANÍ.

 POZOR: TEN KDO NEBUDE MÍT V SISU UVEDEN EMAIL V DOMÉNĚ @NATUR.CUNI.CZ DO 15.10., JIŽ ŽÁDNOU POZVÁNKU NEDOSTANE A DO PROSTŘEDÍ CLASSROOM A TÍM PÁDEM ANI DO CELÉHO KURZU NEBUDE PŘIPUŠTĚN, PROTOŽE NEBUDE MÍT PŘÍSTUP KE STUDIJNÍM MATERIÁLŮM V PROSTŘEDÍ CLASSROOM, ALE HLAVNĚ K VLASTNÍ PRÁCI V TOMTO KURZU (DOMÁCÍ ÚKOLY, ZKOUŠKY A PODOBNĚ).

 Další informace a detaily týkající se kurzu obdržíte na úvodní přednášce v Googlemeet, která se bude konat v pondělí, 2.10., od 15:40 v B14 a  zároveň na adrese

 https://meet.google.com/xft-bfnw-wpd

 Tato přednáška bude nahrána a poté dosažitelná v prostředí Classroom, avšak pouze studentům, kteří budou do tohoto prostředí řádně přihlášeni.

 

Sylabus -
Poslední úprava: prof. RNDr. Pavel Kindlmann, DrSc. (02.10.2021)

P1.   Prokládání dat funkcí, fitování dat funkcí v EXCELu.

P2.   Statické modely v biologii  – prokládání dat funkcí, přehled elementárních a dalších funkcí, používaných v biologických modelech.

P3.   Základní spojité modely populační dynamiky izolovaného druhu: exponenciální růst, analytické řešení, jeho numerická simulace na počítači.

IP1. Interaktivní přednáška, diskuse VP1-VP3.

P4.   Složitější spojité a diskrétní modely populační dynamiky izolovaného druhu; analýza stability jejich rovnovážných bodů; simulace jejich chování na počítači a odhad jejich parametrů.

P5.   Od populace k metapopulaci  – základní koncepce a modely. Konektivita v krajině. možnosti ochrany přírody v mozaikovitém prostředí.  Metapopulační dynamika systému dravec-kořist na příkladu mšic a jejich predátorů.

P6.    Zahrnutí věkové struktury do modelu: Leslieho model populační dynamiky izolovaného druhu.

IP2. Interaktivní přednáška, diskuse P4-P6.

P7.   Modely populační dynamiky systému dravec-kořist a dvou konkurujících si druhů, simulace jejich dynamiky na počítači. Tilmanovy resource-consumer modely. Modely dravec-kořist v biologické kontrole škůdců.

P8.    Empirické příklady metapopulační dynamiky: systém slunéčko-mšice. Populační dynamika hmyzích škůdců a faktory, které ji ovlivňují – konkrétní případ lýkožrouta na Šumavě.

P9.   Ostrovní biogeografie a její aplikace v metapopulačním kontextu a v ochraně přírody (SLOSS). Faktory ovlivňující  druhovou diverzitu; vztahy species-area a species-abundance.

IP3. Interaktivní přednáška, diskuse P7-P9.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK