PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Klinická antropologie - MB110P42
Anglický název: Medical Anthropology
Český název: Klinická antropologie
Zajišťuje: Katedra antropologie a genetiky člověka (31-110)
Fakulta: Přírodovědecká fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: RNDr. Daniela Zemková, CSc.
Vyučující: RNDr. Daniela Zemková, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Lenka Dupejová (06.03.2019)
Cílem kurzu je seznámit posluchače s využitím antropologie v klinické praxi, zejména v pediatrii. Na příkladech z klinické praxe jsou rozebírány příčiny růstového selhání. Dále je pozornost věnována především hodnocení růstu, sexuální maturace a stavu výživy, diferenciální diagnostice poruch růstu a vlivu chronického onemocnění na auxologické parametry. Dále se zabývá růstem mozkovny pro využití v dětské neurologii a neurochirurgii a proporcionalitou skeletu a predikcí růstu dlouhých kostí pro potřeby dětské ortopedie. Kurz je určen pro studenty oboru antropologie (i postgraduální).
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Lenka Dupejová (06.03.2019)

1.          Hermanussen M, editor. Auxology - Studying Human Growth and Development. Stuttgart: Schweizerbart; 2013. 324 p.

2.          Krásničanová H, Lesný P. Auxo 2018. Praha: Ferring Pharmaceuticals CZ s r.o.; 2018.

3.          Lebl J, Krásničanová H. Růst dětí a jeho poruchy. Praha: Galén; 1996. 157 p.

4.          Zemková D. Kostní věk. In: Fait T, Šnajderová M, editors. Estrogenní deficit. Praha: Maxdorf; 2007. p. 77–85.

5.          Tanner J., Healy MJ., Goldstein H, Cameron N. Assessment of Skeletal Maturity and Prediction of Adult Height (TW3) Method. 3rd ed. Saunders Ltd; 2001. 128 p.

6.          Pritchett JW. Practical Bone Growth. Seattle: J.W.Pritchett; 1993. 161 p.

7.          Šnajderová M, Zemková D. Předčasná puberta. Praha: Galén; 2000. 124 p.

8.          Mařík I, Zemková D, Myslivec R, Petrášová Š, Maříková A, Hudáková O, et al. Nestejná délka dolních končetin v období růstu: diagnostika, monitorování a léčení. VOX Pediatr. 2010;10(8):22–9.

9.          Lebl J, Al Taji E, Koloušková S, Průhová Š, Šnajderová M, Šumník Z. Dětská endokrinologie a diabetologie. 1st ed. Praha: Galén; 2016. 616 p. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Lenka Dupejová (06.03.2019)

Ke zkoušce budou požadovány znalosti, pojmy a jejich vztahy , dohledatelné v doporučené literatuře, a to v rozsahu přednášené látky.  Automaticky se předpokládají znalosti středoškolské. 

Zkoušení probíhá formou testu a ústně. Studenti mají k dispozici prezentace přednášek, doporučenou literaturu a okruhy otázek. Součástí zkoušky je i vyhodnocení výsledků antropometrického vyšetření pacienta, na němž se student při stáži podílel.

Sylabus
Poslední úprava: doc. RNDr. Petr Sedlak, Ph.D. (28.01.2021)

Výuka bude v LS 2020/21 probíhat online formou, link pro přístup k výukové platformě bude zaslán před zahájením výuky přihlášeným studentům.

1.      Úvod

Co může antropolog nabídnout lékaři?  Antropometrie, auxologie – opakování základních pojmů. Variabilita znaku a antropometrických rozměrů, percentily, SD skore. Propojení antropologie s moderními metodami. Pomoc při stanovení diagnózy, sestavení léčebného plánu, kontrole léčby. Antropometrie v klinickém výzkumu

2.      Růst – úvod do auxologie. Nerovnoměrný růst jednotlivých orgánů. Kosterní růst, tělesná výška. V centru pozornosti chondrocyt.  Buněčná úroveň: Buněčný cyklus, bazální buněčné procesy, nitrobuněčné signální dráhy, transkripční faktory. Růstová ploténka: lokální parakrinní faktory. Endokrinní řízení.  GH – IGF1, tyroidální hormony, estrogeny, androgeny, glukokortikoidy.  Základní modely růstu.

3.      Poruchy růstu v příkladech z klinické praxe. Hypotalamická dysfunkce, deficit GH. Chronická onemocnění snižující tvorbu IGF1  (zánětlivá onemocnění , malnutrice aj.), kostní dysplazie, RASopatie, neurofibromatóza, primordiální dwarfismy, progeroidní syndromy.

Vysoký vzrůst.

4.      Tělesná hmotnost a stav výživy. Tělesná hmotnost, hmotnost k výšce, indexy hmotnosti k výšce. Tělesné složení. Orientační metody užívané v klinické praxi. Antropometrické metody: Matiegka, Pařízková – výhody a nevýhody jejich užití. Jiné metody – vážení pod vodou, DXA, bioelektrická impedance.

Akutní a chronická malnutrice. Příklady z klinické praxe. Onemocnění gastrointestinálního traktu – celiakie, Crohnova choroba, cystická fibróza. Týrané děti. Regulace příjmu potravy. Mentální anorexie. Obezita. Syndromy spojené s obezitou.

5.      Sexuální diferenciace, sexuální vývoj.  Určení pohlaví (genetické, hormonální fenotypické). Vývoj gonád a sexuálních pohlavních znaků. Problematika disorders of sexual development, gender dysphoria.  Puberta a její hormonální řízení. Kostní věk. Komplexní pohled na pubertu: Srovnání křivky růstových rychlostí, hormonálních změn, vývoje sekundárních pohlavních znaků a kostní maturace. Variabilita v nástupu puberty. Predikce finální výšky. Sekulární trend.

6.      Poruchy růstu, puberty a sexuální diferenciace na příkladech z klinické praxe.  Konstituční opoždění a urychlení růstu a puberty. Idiopatická centrální předčasná puberta (CPP), CPP s organickou příčinou (tumory), CPP jako pozdní následek onkologické léčby, předčasná pseudopuberta. Hypergonadotropní hypogonadismus jako následek protinádorové léčby, Klinefelterův syndrom, Turnerův syndrom. Hypogonadotropní hypogonadismus. Kongenitální adrenální hyperplázie.

7.      Vývoj skeletu. Enchondrální a desmogení osifikace. Růst mozkovny a jeho řízení. Kefalometrie. Hodnocení růstové dynamiky mozkovny. Růst mozkovny a stav výživy. Kefalogram. Příklady z klinické praxe: kraniosynostózy, syndromy spojené s kraniosynostózami, hydrocefalus, mikrocefalie.  Časný zánik velké fontanely.

8.      Využití antropologie v ortopedii. Antropometrie při sledování pacientů s kostními dysplaziemi a dalšími poruchami pohybového aparátu . Rozměry vhodné k objektivizaci proporcionality, porovnání s telerentgenogramy. Predikce růstu jednotlivých tělesných segmentů. Nestejná délka končetin, predikce zkratu a plánování léčby.

Kostní dysplazie , poruchy kostního metabolismu.

9.      Opakování – co vyšetřovat, na co se zaměřit, jaké metody užít  a jak interpretovat výsledky v kojeneckém věku, v dětství a během puberty. Dotazy.

Součástí kurzu je i 2 hodinová stáž v antropologické ambulanci Pediatrické kliniky FN Motol nebo v Ambulantním centru pro vady pohybového aparátu a zhodnocení vybraného pacienta.  

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK