Výuka kurzu je postavena na třech obecných blocích. Vycházím přitom z předpokladu zaměření terénní sociální práce na práci s motivací (jak u NZDM, tak terénu, tak drogových služeb, stejně jako u práce s lidmi bez domova) - jakkoli to je jisté omezení. Stejně tak se seznámíme s principem respektující komunikace, především s ohledem na práci s dětskými klienty a klientkami.
BLOK 1 Vymezení terénní sociální práce, metodika, cílové skupiny, nasměrování z hlediska další četby a zájmu
povinná četba: Nedělníková, D a kol. (n.d.). Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce. Ostrava: Ostravská univerzita, str. 10-15 (6 stran Čj)
Kol. autorů (2008). Pojmosloví Nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Praha: ČAS, str. 3-19 (17 stran Čj)
další literatura: Bednářová, Z, Pelech, L. (2003). Slabikář sociální práce na ulici: supervize, streetwork, financování. Brno: Doplněk.
Klíma, P. a kol. (2009). Kontaktní práce. Praha: ČAS.
BLOK 2 Respektující komunikace a její principy. Práce s odměnami, oceňováním, principy reakcí na porušení pravidle v kontextu respektujícího přístupu, kontakt a práce s kontaktem (jako nástroj pro reflexi praxe)
povinná četba: Kopřiva, P a kol. (2007). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, str. 10-13, 23-28, 30-46, 49-102, 113-120 (88 stran Čj)
Zahradník, M. (2009). Kontaktní pracovník a jeho kompetence v sociálním poli. In P. Klíma (Ed). Kontaktní práce. Praha: ČAS.,str. 145-156 (12 stran Čj)
Zahradník, M. (2009). Já - Ty: pracovník a klient v kontaktu - principy a východiska. In P. Klíma (Ed). Kontaktní práce. Praha: ČAS.,str. 157-175 (19 stran Čj)
BLOK 3 Motivační rozhovory (MI, motivational interviewing) jako nástroj práce na změně klienta i jako nástroj poskytování diferencovaných služeb v kontextu NZDM, drogových služeb. Postupy MI, principi MI.
povinná četba: Miller, W. R., Rollnick, S. (2003). Motivační rozhovory. Příprava lidí ke změně závislého chování. Tišnov: SCAN, str. 14-78, 89-100, 101-111 a 188-189 (zátěž četby: 90 stran Čj)
Sylabus
Poslední úprava: KANAKJA (11.09.2017)
Aktuální sylabus je možné najít v semestru, ve kterém je předmět vyučován, na nástěnce v SIS
Cíl předmětu
Poslední úprava: KANAKJA (11.09.2017)
Cílem předmětu je seznámit studenty a studentky s principem kontaktu (pohled Gestalt perspektivy) a vlivu na práci v terénu s klienty a klientkami, stejně jako seznámit s prvky a postupy Motivačních rozhovorů.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: KANAKJA (11.09.2017)
Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na minimálně 80% aktivit.
Literatura
Poslední úprava: KANAKJA (11.09.2017)
POVINNÁ A DOPORUČENÁ LITERATURA - rozdělení v Sylabu a anotaci
Bednářová, Z, Pelech, L. (2003). Slabikář sociální práce na ulici: supervize, streetwork, financování. Brno: Doplněk
Klíma, P. a kol. (2009). Kontaktní práce. Praha: ČAS.
Kol. autorů (2008). Pojmosloví Nízkoprahových zařízení pro děti a mládež. Praha: ČAS, str. 3-19 (17 stran Čj)
Kopřiva, P a kol. (2007). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, str. 10-13, 23-28, 30-46, 49-102, 113-120 (88 stran Čj)
Miller, W. R., Rollnick, S. (2003). Motivační rozhovory. Příprava lidí ke změně závislého chování. Tišnov: SCAN, str. 14-78, 89-100, 101-111 a 188-189 (zátěž četby: 90 stran Čj)
Nedělníková, D a kol. (n.d.). Metodická příručka pro výkon terénní sociální práce. Ostrava: Ostravská univerzita, str. 10-15 (6 stran Čj)
Zahradník, M. (2009). Kontaktní pracovník a jeho kompetence v sociálním poli. In P. Klíma (Ed). Kontaktní práce. Praha: ČAS.,str. 145-156 (12 stran Čj)
Zahradník, M. (2009). Já - Ty: pracovník a klient v kontaktu - principy a východiska. In P. Klíma (Ed). Kontaktní práce. Praha: ČAS.,str. 157-175 (19 stran Čj)
Metody výuky
Poslední úprava: KANAKJA (30.01.2018)
) přednáška - teoretické ukotvení
) práce v trojicích
) sebezkoumání
) práce v menších skupinách
) tzv. akvárko - práce před skupinou s následnou reflexí