PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2016/2017
   Přihlásit přes CAS
Sociální výzkum II. - LPSY91
Anglický název: Social Research II.
Zajišťuje: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2015 do 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D.
Korekvizity : LPSY90
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KANAKJA (30.01.2018)
Předmět navazuje na stejně pojmenovaný předmět I., s tím, že se očekává, že studentky a studenti budou ovládat znalosti, které jsou v rámci SV I. předneseny. Celý předmět je zacílený (po krátkém shrnutí podstatných bodů z SV I.) na seznámení s kvantitativním výzkumeme. Studentky a studenti jsou obeznámeni s principem statistického testování nulových hypotéz, s interpretací kvantitativních dat, s výpočtem a interpretací intervalů spolehlivosti, stejně jako s logikou některých statistických testů (chí-kvadrát, t-test, z-test, ANOVA, regresní analýza, PCA aj.). Po studentkách a studentech není vyžadováno, aby testy počítali, aby si pamatovali vzorečky atp. - požaduje se schopnost interpretace výstupů výzkumů. Kurz je temeticky rozdělen do nálsedujících bloků: 1) základní opakování (ZVO, konceptualizace, operacionalizace) 2) kvantitativní výzkumný rámec - základní seznámení 3) validita a reliabilita kvantitativního výzkumu 4) povaha dat kvantitativního výzkumu, úrovně měření 5) deskriptivní statistika 6) normální rozložení / rozdělení a jeho využití pro kvantitativní výzkum 7) inferenční statistika 8) intervaly spolehlivosti 9) testování hypotéz (statistické testování nulových hypotéz, NHST) 10) binomická distribuce 11) dotazník jako nástroj sběru dat
Sylabus
Poslední úprava: KANAKJA (30.01.2018)

Aktuální znění Sylabu je možné najít na nástěnce v SIS, je součástí studijní pomůcky.

Cíl předmětu
Poslední úprava: KANAKJA (11.09.2017)

Cílem předmětu je seznámit studenty a studentky se základními způsoby sběru / tvorby a analýzy dat jak z kvalitativního, tak kvantitativního úhlu pohledu. Z hlediska obého je cíl zaměřen tak, aby bylo možné analyzovat data s pomocí dostupných zdrojů (u kvantitativní analýzy dat není nutné ovládat programy jako SPSS, či R)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: KANAKJA (11.09.2017)

hodnocení:

80% docházka na výuku (0 bodů, podmínka daná HTF UK, výjimky jen ISP 30% docházka)

zkouškový test (0 až 50 bodů)

vypracování posudku (0 až 20 bodů)

práce v průběhu semestru (0 až 30 bodů)

celkové hodnocení

výborně: 89 až 100 bodů

velmi dobře: 75 až 88 bodů

dobře: 66 až 74 bodů

neuspěl/a: 0 až 65 bodů

Literatura
Poslední úprava: KANAKJA (11.09.2017)

základní literatura I a II (dostupná v SIS)

Altson, M., Bowels, W. 2003. Research for Social Workers: An introduction to methods. Crows Nest: Allen and Unwin. (v Sylabu dále jako ALTSON)

Babbie, E. 2001. The Practice of Social Research. (v Sylabu dála jako BABBIE)

Baumová, D., Gojová, A. (Eds.). 2014. Výzkumné metody v sociální práci. Ostrava: OU v Ostravě, FSS. (v Sylabu dále jako VMSP)

Bem, D. J. (2003). Writing the Empirical Journal Artice. In Darley, J. M., Zanna, M. P., Roediger III, H. L. (Eds.). The Compleat Academic: A Practical Guide for the Beginning Social Scientist. Washington: APA. (v Sylabu jako BEM)

Bryman, A. (2004). Social Research Methods. Oxford: Oxford University Press. (v Sylabu jako BYRMAN)

Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (2007). Research Methods in Education. London: Routledge. (v Sylabu dále jako COHEN)

Goodwin, (2010). Research in Psychology: Methods and Design. Hoboken: A John Wiley and Sons, Inc. Publication (v Sylabu jako GOODWIN)

Groves, R. M. et al. (2004). Survey Methodology. Hoboken: A John Wiley and Sons, Inc. Publication. (v Sylabu jako GROVES)

Punch, K. F. 2006. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál (dále jako PUNCH)

Sudman, S., Bradburn, N. M., Schwarz, N. (1996).Thinking About Answers: The Application of Cognitive Processes to Suervey Methodology. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. (v Sylabu jako SUDMAN)

další doporučená literatura

Ferjenčík, J. 2000. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: Jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál.

Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikce. Praha: Portál.

Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.

Vaus de, D. (2004). Analyzing Social Science Data: 50 Key Problems in Data Analysis. London: SAGE.

webové stránky

http://www.ftvs.cuni.cz/hendl/metodologie/ (webové stránky prof. Hendla a prof. Blahuše o výzkumu a přípravě výzkumného plánu)

https://www.youtube.com/watch?v=v_8XXLiBNuo (šikovný a krátký tutoriál v Aj, jak vyrobit dotazník v google.docs - velmi vhodné především proto, že pak generuje data rovnou v excelovské podobě a odpadne problém s přepsáním do datové matice; nevýhodné v tom, že je omezen, co se úrovně měření týká)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK