PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Praxe a supervize I. - LPSY87
Anglický název: Practice and Supervision I.
Zajišťuje: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/4, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 40 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: L0059
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Beáta Krahulcová, CSc.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Tereza Cimrmannová, Ph.D. (18.09.2018)
Cílem kurzu je získat a reflektovat odbornou praxi v sociální službě dle 108/2006 Sb., na OSPOD (nebo u kurátorů pro děti a mládež, případně sociálních kurátorů) či v jiném zařízení po dohodě s vedoucí praxí. Podmínky splnění Praxí a supervizí I, II., III.: a) typ zařízení viz výše b) 2 různé cílové skupiny během mgr. studia c) výkon praxe v úzké spolupráci s mentorem - odborným sociálním pracovníkem dle 108/2006 Sb. (ne psychologem, pracovníkem v soc. službách, pedagogem apod.). Na povinných setkáních, které jsou zveřejňovány v rozvrhu, jsou diskutovány veškeré detaily o plnění praxe a prezentovány vzory formulářů, které je třeba předložit k zápočtu (terminologie, odborné metody a techniky, sebereflexe, práce s úskalími, legislativa). Platí pravidlo nové studium = nová praxe. Platí počet hodin praxe uvedených v Karolince v roce nástupu ke studiu (tj. zahájení mgr. studia v r. 2016 = 52 h/semestr, zahájení mgr. studia v r. 2017 = 40h/semestr)
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Tereza Cimrmannová, Ph.D. (18.09.2018)

1. Povinná účast na instruktážní přednášce 2. 10. Náhradní termín: 6. 11.

Př.: Pokud se student-ka účastní přednášky 2. 10., již nemusí absolvovat tutéž přednášku v dalších semestrech (Praxe II., III.). Přednáška by však měla proběhnout před absolvováním Praxe I.

Požadavky k zápočtu:

1. Zpráva z praxe (formulář Zprávy budeme diskutovat na povinné přednášce)

2. List mentora

3. Dotazník k praxi

4. Certifikát z jedné odborné akce (konference, seminář, exkurze, supervize apod.)

v

Rozsah praxe - začátek mgr. studia 2015, 2016: 52 h/semestr povinně, začátek mgr. studia od r. 2017 – 40/h semestr povinně. Doporučuji minimálně dvojnásobný počet hodin odborné praxe (dobrovolně), případně dobrovolnictví.

Dle oficiálního vzdělávacího plánu a v souladu s požadavky na kvalitní vzdělávání by měl student absolvovat praxi v každém semestru. S pochopením pro zvláštní potřeby studentů budou uznány i Praxe (I + II + III), které budou rozloženy jinak.

Novinka dle Karolinky:

Praxi II. a III. lze plnit na 1 pracovišti s 1 cílovou skupinou a nechat si uznat najednou (tj. 2 x 52 nebo 2 x 40 h).

Vzory formulářů a veškeré informace k praxím najdete na webu fakulty ve studijním textu Praxe a diplomová práce v kontextu profesního rozvoje (Studium - Studijní materiály).

Všechny praxe musí být aktuální. Platí zásada nové studium = nová praxe.

Práci nebo dobrovolnictví v oboru lze uznat jako 1 praxi (nejlépe P + S I.).

Okruhy – plnění úkolů na praxi, aneb na co se na praxi zaměřit:

1. Terminologie – odbornost

2. Legislativa

3. Kompetence (schopnosti, dovednosti a oprávnění sociálního pracovníka)

4. Psychická a jiná úskalí (Jaká jsou? Jak s nimi lze pracovat? Co doporučuje mentor?

Odevzdávání podkladů k zápočtu:

Ihned po plnění praxe (nejlépe před nebo po přednáškách, případně na můj stůl v L 105 nebo do schránky naproti SO).

Odevzdávání nejpozději 3 týdny před datem, kdy musí být zápočet v SIS.

Během zkouškového období mě o odevzdání svých podkladů informujte elektronicky.

Potřebujete-li písemnou zpětnou vazbu na své podklady, vložte do nich lístek s požadavkem.

Sledujte svou elektronickou poštu a textyprostudenty@seznam.cz, heslo: studenti – na tuto adresu zasílám zajímavé nabídky, vzory zpráv z praxe aj.). Najdete zde i potřebné formuláře. Na nástěnce v 1. patře v levém křídle prezentují naši studenti seznam doporučených pracovišť.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Tereza Cimrmannová, Ph.D. (13.02.2017)

BANKS, S. Ethics and Values in Social Work. Houndmills: Palgrave, 2001.

BRUNKER, J. Beratung und Supervision. Fragen, Themen und Effekte. Lang: 2005.

CIMRMANNOVÁ, T. a kol. Krize a význam pomáhajících prvního kontaktu. Praha: Karolinum, 2013.

DYKE, L. Lessons in Grief/Death. Supporting People with Developmental Disabilities in the Healing Process. Illinois: High Tide Press Inc., 2003.

GEGENBÜHL-CRAIG, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2010.

HÁJEK, K. Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2012.

HENRIKSEN, J. O, VETLESEN, A. J. Blízké a vzdálené. Boskovice: Albert, 2000.

JANEBOVÁ, R. "Ale nikomu to neříkejte…" aneb dilema mezi sdělováním informací a mlčenlivostí v oblasti sociálně-právní ochrany dětí. Sociální práce/Sociální práca. Praktické užití teorie v sociální práci. Brno: ASVSP, ZSF Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2010, roč. 10, č. 3, s. 88-99.

JANEBOVÁ, R. Dilemata mezi právem a etikou aneb právo nezbavuje odpovědnosti. In Kappl, M., Smutek, M., Truhlářová, Z. (eds.). Etika sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009.

KAST, V. Lebenskrisen werden Lebenschancen. Freiburg, Basel, Wien: HERDER spektrum, 2005.

KASTOVÁ, V. Krize a tvořivý přístup k ní. Praha: Portál, 2000.

Kolektiv autorů. Trauma, historie, svědomí. Výbor z textů ze seminářů Prix Irene 2008-2009 a příspěvky členů Rafael Institutu. Praha: GplusG, 2010.

KLIMEŠ, J. Budování identity dítěte. Praha: Rozum a cit, 2008.

KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006.

MILFAIT, R. (ed.). Lidská práva osob s postižením, nevyléčitelně nemocných a umírajících. Vyd. 2. Středokluky: Zdeněk Susa, 2013.

PUNOVÁ, M., NAVRÁTILOVÁ, J. a kol. Praktické vzdělávání v sociální práci optikou konceptu resilience. Brno: MU, 2014. (Předmluva, s. 22-29, s. 178-198)

NEČASOVÁ, M., DOHNALOVÁ, Z. , TALAŠOVÁ, R. Využití vybraných etických teorií v praxi sociální práce. Sociální práce/Sociální práca. Praktické užití teorie v sociální práci. Brno: ASVSP, ZSF Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích, 2010, roč. 10, č. 3, s. 76-87.

SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000.

ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. Praha: Portál, 2011.

VANČURA, J. Zkušenost rodičů dětí s mentálním postižením. Brno: Barrister/Principal, 2007.

VODÁČKOVÁ, D. Krizová intervence. Praha: Portál, 2002.

VYMĚTAL, J. Duševní krize a psychoterapie. Hradec Králové: Konfrontace, 1995.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK