PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metody a techniky sociálního výzkumu I. - LPSY61
Anglický název: Methods and Technics of the Social Research I
Zajišťuje: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: L0112
Další informace: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=4651
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (02.09.2022)
PŘEDMĚT JE SOUČÁST STARÉ AKREDITACE OBORU, JE ZAJIŠŤOVÁN REALIZACÍ PŘEDMĚTU L0112 V rámci předmětu se věnujeme třem obecným oblastem: I) uvedení do povahy sociálních věd a jejich vztah k ostatním způsobům poznávání světa, II) teoretickými texty (s ohledem na to, že bakalářská práce nemusí mít povahu výzkumného textu) a konceptuální části výzkumů a III) základními informacemi sociálně-vědním výzkumu, pokud by se jej studentky a studenti rozhodli v rámci bakalářské práce využít. Na tuto poslední oblast pak navazuje předmět Metody a techniky sociálního výzkumu II, který je zcela volitelný a kde je prostor pro podrobnější informace o realizaci výzkumných postupů. Akcent je kladen na průběžnou práci v semestru, která je realizována jednak na společných studijních setkáních (nebodováno) a formou průběžných úkolů (bodováno - viz část o hodnocení). Konkrétní témata a termíny jejich realizace jsou uvedeny v moodlu (viz odkaz výše). Výstupem předmětu na straně studentek a studentů je připravená rozvaha o podobě budoucí bakalářské práce. Rozvaha samozřejmě není závazná a nenahrazuje následné konzultace s vedoucím práce, ale může pomoci v orientaci v tématu a podobě práce. Pokud studentky a studenti nechtějí promýšlet bakalářskou práci, mohou průběžné úkoly pojmout i mimo uvažování nad budoucí bakalářskou prací. VARIANTA PRO DISTANČNÍ FORMU VÝUKY Studentky a studenti mají k dispozici jak pro prezenční, tak pro distanční formu výuky kurz v moodlu2, kde je dostupná veškerá literatura pro jednotlivé bloky, stejně jako "odevzdárna" pro odevzdávání průběžných úkolů. Prezenční forma přednášek a seminářů bude nahrazena společnými video-konferencemi, které budou probíhat dle rozvrhu předmětu. Využito bude aplikace MSTeams. Dotazy je možné (mimo společná setkání) zasílat také e-mailem. Individuální konzultace, pokud budou potřeba, budou v domluvený čas realizovány prostřednictvím MSTeams.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (02.09.2022)
Cíle předmětu jsou formulovány následujícím způsobem:

1) získat základní znalost o podstatě sociálně-vědního náhledu na svět a z toho plynoucích postupů práce, stejně jako získat základní pohled na možný vztah mezi společensko-vědním a sociálně vědním pohledem na svět a ostatními způsoby poznání (intuice, tradice...)

2) naučit se identifikovat téma práce a formulovat cíl práce (buď jako otázku, či jako oznamovací větu a to s ohledem na zaměření práce)

3) získat základní znalost strukturování teoretických prací a konceptuálních částí výzkumných prací

4) získat základní znalost o specifikách výzkumně zaměřených prací

5) seznámit se s vyhledáváním adekvátních odborných zdrojů (texty, monografie, sborníky, konferenční příspěvky atp.)
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (02.09.2022)

Kurz je nastaven na celkovou bodovou hranici 0 až 100 bodů. Pro získání zápočtu je potřeba dosáhnout alespoň 75 bodů, z čehož lze ale až 70 dosáhnout v rámci plnění průběžných úkolů. Bodové rozdělení je následující:

Úkol 1: co všechno potřebuji, abych dobře zvládla / zvládl napsat bakalářskou práci?
Úkol 2: myšlenková / mentální mapa tématu
Úkol 3: formulování cíle práce
Úkol 4: v návaznosti na úkol 3 popsat základní rozvahu naplnění cíle práce
Úkol 5: evaluace průběhu předmětu s ohledem na potřeby formulované v rámci Úkolu 1

Úkoly 1 až 4 jsou hodnoceny 0 body za neodevzdání, 5 body za odevzdání úkolu, v němž bude patrná snaha naplnit zadání, ale který se nepoved až 15 body za kvalitně odvedený úkol
Úkol 5 je bodován 0 body za neodevzdání a 10 body za odevzdání

Úkoly se odevzdávají PŘES MOODLE předmětu, proto doporučuji si jej co nejdříve prohlédnout. 

Zápočtový test je bodován 0 až 30 bodů. Bude obsahovat zadání oblasti a studentky / studenti v rámci něj vypracují přehled o tom, jak by danou oblast pojali z hlediska cíle a postupu psaní textu. Případně bude zadán cíl a studentky a studenti doplní možnou oblast zkoumání a postup naplnění cíle.

Celkové hodnocení:
0 až 74,9 bodů: nesplněno / nezapočteno
75,0 až 100 bodů: započteno

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (02.09.2022)
Předmět bude ukončen testem - test bude zaměřen na řešení zadané oblasti potenciálního výzkumu / teoretické práce. Od studentek a studentů se očekává, že budou schopni aplikovat znalosti získané v průběhu semestru a to VČETNĚ adekvátní terminologie.
Na test bude 50 až 60 minut (v případě distančního zkoušení + cca 10 minut jako rezerva pro technické potíže s nahráním). Studentky a studenti si mohou individuálně vyžádat zpětnou vazbu na hodnocení testu.
Testy jsou archivovány do konce semestru. Následně jsou skartovány.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (02.09.2022)

všechny zde uvedené zdroje jsou dostupné v moodl. Jako základní (kromě studijní pomůcky, která reflektuje jednotlivá témata a je součástí moodlu) lze vnímat především:

Šánderová, J. 2009. Jak část a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON, kap. 4
Mareš, J. 2013. Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření, Pedagogická orientace, 23/4ú: 427-454
Jaakkola, E. 2020. Designig conceptual articles: four approaches. AMS Review

Ostatní doporučené publikace:
Apuke, O. D. 2017. Quantitative Research Methods a Synopsis Approach. AJoBaMR, 6(10), 1-9.
Babbie, E. 2013. The Practice of Social Research. Belmont: Wadsworth, kap. 1, s. 113-122
Chenail, R. 1998. Jak srovnat kvalitativní výzkum do latě? Biograf, 15-16: 29-37
Mareš, J. 2016. Výukové případové studie a jejich využití. Orbis Scholae, 10(1): 121-139.
Novotný, J., Svobodová, J. 2014. Jak pracuje věda? BRNO: MUNI, kap. 1 až 3
Řiháček, T., Čermák, I., Hytych, R. a kol. 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: MUNI (pouze pro základní orientaci, nepředpokládá se detailní znalost textu).
Slavik, J et al. 2017. Kazuistiky v transdidaktickém přístupu.
Swales, J. 2014. Create a Research Space (CARS) Model of Research Introduction. In Wardle, E., Downs, D. (Eds.). Writing about Writing. Boston: Bedford/St. Martin´s
Šánderová, J. 2009. Jak část a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON
Woolliams, M. et al. 2011. Be more critical: A practical guide for Helath and Social Care students. Oxford: OUP.


V průběhu kurzu se pracuje také s aktuálními publikovanými teoretickými a výzkumnými statěmi z oblasti sociální práce, které slouží jako podklad pro jednotlivá cvičení. Tyto texty jsou také součástí moodl2 a jsou každý akademický rok upravovány. Obsah těchto textů není součástí zápočtového testu a studentky a studenti je nemusí znát.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (02.09.2022)

V průběhu semestru budou využity následující postupy:
- přednášky
- cvičení s následnou reflexí a diskusí
- samostatná práce v průběhu semestru


PROBÍHÁ JAK V RÁMCI PREZENČNÍ, TAK DISTANČNÍ FORMY

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (02.09.2022)
Vstupní požadavky:
- základní znalost oboru sociální práce, která odpovídá absolvování předmětů L0086 a L0087
- znalost matematiky na vyšší úrovni není požadována
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK