PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2015/2016
   Přihlásit přes CAS
Metody a techniky sociálního výzkumu I. - LPSY61
Anglický název: Methods and Technics of the Social Research I
Zajišťuje: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2015 do 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (02.09.2022)
PŘEDMĚT JE SOUČÁST STARÉ AKREDITACE OBORU, JE ZAJIŠŤOVÁN REALIZACÍ PŘEDMĚTU L0112 V rámci předmětu se věnujeme třem obecným oblastem: I) uvedení do povahy sociálních věd a jejich vztah k ostatním způsobům poznávání světa, II) teoretickými texty (s ohledem na to, že bakalářská práce nemusí mít povahu výzkumného textu) a konceptuální části výzkumů a III) základními informacemi sociálně-vědním výzkumu, pokud by se jej studentky a studenti rozhodli v rámci bakalářské práce využít. Na tuto poslední oblast pak navazuje předmět Metody a techniky sociálního výzkumu II, který je zcela volitelný a kde je prostor pro podrobnější informace o realizaci výzkumných postupů. Akcent je kladen na průběžnou práci v semestru, která je realizována jednak na společných studijních setkáních (nebodováno) a formou průběžných úkolů (bodováno - viz část o hodnocení). Konkrétní témata a termíny jejich realizace jsou uvedeny v moodlu (viz odkaz výše). Výstupem předmětu na straně studentek a studentů je připravená rozvaha o podobě budoucí bakalářské práce. Rozvaha samozřejmě není závazná a nenahrazuje následné konzultace s vedoucím práce, ale může pomoci v orientaci v tématu a podobě práce. Pokud studentky a studenti nechtějí promýšlet bakalářskou práci, mohou průběžné úkoly pojmout i mimo uvažování nad budoucí bakalářskou prací. VARIANTA PRO DISTANČNÍ FORMU VÝUKY Studentky a studenti mají k dispozici jak pro prezenční, tak pro distanční formu výuky kurz v moodlu2, kde je dostupná veškerá literatura pro jednotlivé bloky, stejně jako "odevzdárna" pro odevzdávání průběžných úkolů. Prezenční forma přednášek a seminářů bude nahrazena společnými video-konferencemi, které budou probíhat dle rozvrhu předmětu. Využito bude aplikace MSTeams. Dotazy je možné (mimo společná setkání) zasílat také e-mailem. Individuální konzultace, pokud budou potřeba, budou v domluvený čas realizovány prostřednictvím MSTeams.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: KANAKJA (11.09.2017)

K získání zápočtu je nutné splnit následující podmínky:

) 80% docházka (lze na základě stanovení ISP snížit, stejně jako po domluvě ze závažných důvodů)
) odevzdání 4 dílčích úkolů v průběhu semestru. Úkoly se odevzdávají pomocí google.forms a je možné je do stanoveného data nahrát kdykoliv. Úkoly nejsou akceptovány v tištěné podobě.
) napsání zápočtového testu tak, aby součet bodů za úkoly a test činil nejméně 65 bodů ze 100

Zadání úkolů (link na odevzdání přes google.forms bude nahrán do SIS na nástěnku)

1) formulujte Základní výzkumnou otázku tak, aby odpovídala kritériím dobré ZVO (bodové hodnocení 0 (neodevzdáno, či zcela špatně), 1 až 3 (při odevzdání a alespoň minimálním naplnění zadání))

2) Proveďte v souladu s doporučeními, konceptualizaci Vámi formulované ZVO v rámci úkolu 1. Konceptulalizaci je možné realizovat pouze v bodech, ale tak, aby byla srozumitelná. Součástí konceptualizace je také odevzdání odborných zdrojů, se kterými jste pracovala / pracoval. (bodové hodnocení: 0, 9 až 20 bodů - systém přidělování bodů je u každého úkolu stejný - viz tedy úkol 1))

3) Realizujte rozhovor, který bude rozvíjet položenou otázku: Co je podle Vás profesionální sociální práce. Položte v rozhovoru dvě otázky s tím, že každá bude rozvíjet buď odpověď předchozí a nebo odpověď první a musí se vztahovat k obecnému zaměření "zjistit, co je pro komunikačního partnera profesionální sociální práce". Rozhovor přepište. Bodové hodnocení: 0, 5 až 12 bodů

4) Realizujte kódování rozhovoru z úkolu 3) Bodové hodnocení: 0, 5 až 15

celkové hodnocení průběžné práce v semestru: 0 až 50

celkové hodnoncení zápočtového testu: 0 až 50 (sada otázek do testu, z nichž bude vybráno 10, je součástí studijního materiálu - v testu nebude položena otázka, která by nebyla ve studijním materiálu uvedena).

celkové hodnocení kurzu: 0 až 100 bodů, minimum pro záopčet: 65

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (02.09.2022)

všechny zde uvedené zdroje jsou dostupné v moodl. Jako základní (kromě studijní pomůcky, která reflektuje jednotlivá témata a je součástí moodlu) lze vnímat především:

Šánderová, J. 2009. Jak část a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON, kap. 4
Mareš, J. 2013. Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření, Pedagogická orientace, 23/4ú: 427-454
Jaakkola, E. 2020. Designig conceptual articles: four approaches. AMS Review

Ostatní doporučené publikace:
Apuke, O. D. 2017. Quantitative Research Methods a Synopsis Approach. AJoBaMR, 6(10), 1-9.
Babbie, E. 2013. The Practice of Social Research. Belmont: Wadsworth, kap. 1, s. 113-122
Chenail, R. 1998. Jak srovnat kvalitativní výzkum do latě? Biograf, 15-16: 29-37
Mareš, J. 2016. Výukové případové studie a jejich využití. Orbis Scholae, 10(1): 121-139.
Novotný, J., Svobodová, J. 2014. Jak pracuje věda? BRNO: MUNI, kap. 1 až 3
Řiháček, T., Čermák, I., Hytych, R. a kol. 2013. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: MUNI (pouze pro základní orientaci, nepředpokládá se detailní znalost textu).
Slavik, J et al. 2017. Kazuistiky v transdidaktickém přístupu.
Swales, J. 2014. Create a Research Space (CARS) Model of Research Introduction. In Wardle, E., Downs, D. (Eds.). Writing about Writing. Boston: Bedford/St. Martin´s
Šánderová, J. 2009. Jak část a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON
Woolliams, M. et al. 2011. Be more critical: A practical guide for Helath and Social Care students. Oxford: OUP.


V průběhu kurzu se pracuje také s aktuálními publikovanými teoretickými a výzkumnými statěmi z oblasti sociální práce, které slouží jako podklad pro jednotlivá cvičení. Tyto texty jsou také součástí moodl2 a jsou každý akademický rok upravovány. Obsah těchto textů není součástí zápočtového testu a studentky a studenti je nemusí znát.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (02.09.2022)

V průběhu semestru budou využity následující postupy:
- přednášky
- cvičení s následnou reflexí a diskusí
- samostatná práce v průběhu semestru


PROBÍHÁ JAK V RÁMCI PREZENČNÍ, TAK DISTANČNÍ FORMY

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK