PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální etika I. - LPSY39
Anglický název: Social Ethics I
Zajišťuje: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: L0055
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D.
Mgr. Sylvie Stretti, Ph.D.
Mgr. Barbora Racková
Je korekvizitou pro: LPSY40
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (04.10.2020)
Sociální etika I. se zaměřuje na základní přehled obecných přístupů k etice, které jsou využitelné v kontextu sociální práce. Tento úvod má sloužit jako přehled pro snadnější volbu přístupu, který by mohli studentky a studenti volit ve vlastní praxi. Do tohoto základního přehledu budou následně vkládány témata: - Etických kodexů sociální práce - hodnot v kontextu sociální práce a jejich možných střetů a potkávání s hodnotami osobními - dilematům v sociální práci (dle struktury, kterou formuloval Musil) - a konkrétním aplikacím do modelových situací práce s klientkami a klienty VARIANTA DISTANČNÍ PODOBY STUDIA: Setkání budou probíhat skrze MSTeams a to v termínech po vzájemné domluvě zúčastněných v blokové podobě tak, aby byl naplněn stanovený rozsah hodinové výuky. Bloková podoba má zajistit dostatek prostoru pro nacvičování, diskutování a reflexe etických témat v kontextu sociální práce.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (19.09.2020)

Předmět je složen z níže uvedených bloků, které jsou (v případě nízkého počtu studentek a studentů) učeny dle individuální domluvy (to platí jak pro situace prezenční, tak distanční výuky).

BLOK 1: Uvedení do tématu a postavení etiky v kontextu sociální práce - co je to etika, morálka, postoje, hodnoty a jak se zachází s etickými teoriemi v kontextu sociální práce oproti etickým a filosofickým disciplinám

BLOK 2: Vybrané etické teorie

BLOK 3: Etické kodex a hodnoty profese

BLOK 4: Duální vztahy pohledem etiky

BLOK 5: Dilemata (struktura L. Musila)

BLOK 6: sociální etika v kontextu sociální práce, intervence do úrovní systémů

BLOK 6: Aplikace do kontextu sociální práce

Výstupem: písemná práce reflektující konkrétní modelovou situaci klienta (a ústní reflexe)

Kritéria: dosažení bodové hranice 65 bodů / 100

Další specifikace jsou uvedeny v ostatních částech elektronické anotace předmětu

Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (19.09.2020)

Cílem předmětu je poskytnout studentkám a studentům podněty z kontextu etiky v sociální práci s přihlédnutím k sociální etice, které mohou využít pro:

a) posouzení situace klienta z hlediska etiky

b) posouzení a rozhodnutí možných kroků další práce z hlediska etiky

Důraz je kladen především na aplikace poznatků v kontextu tzv. etického matrix (Akhtar, 2013) v modelových situacích, což by mělo podpořit studentky a studenty v dovednosti reflektovat, které etické teorie jsou pro ně podstatné, jak se potkávají profesionální a osobní hodnoty a aplikovat je na konkrétní situace praxe.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (19.09.2020)

Podmínkami zakončení předmětu jsou

  • domluvená účast na společných studijních setkáních, které budou probíhat blokově (v případě distanční formy pomocí ZOOM, či jiné technologie umožňující video-konference)
  • vypracování zápočtové práce, která bude mít podobu reflexe modelové situace klienta a to v oblastech

a) určení legislativního rámce situace a potenciální konflikt s hodnotami profese sociální práce

b) určení dilematu, který je v situaci obsažen

c) návrh postupu práce s ohledem na zvolenou obecnější etickou teorii s přihlédnutím k etickému kodexu a hodnotám sociální práce

d) možný střet osobních hodnot a hodnot sociální práce v modelové situaci

Za každou oblast je možné získat 0 až 25 bodů, minimální bodová hranice pro úspěšné ukončení předmětu je 65 bodů ze 100

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (19.09.2020)

Zkouška / zápočet bude probíhat následující formou.

Studentka / student se přihlásí na vypsaný termín v SIS (vždy v pondělí ráno - slouží pouze pro evidenci)

Přihlášeným bude na jejich e-mail (uvedený v SIS) zaslána v tentýž den dopoledne modelová situace z práce s klienty s dopředu známými otázkami k vypracování (naplnění otázek bude průběžně zkoušeno a reflektováno v průběhu semestru)

Přihlášení budou mít 4 pracovní dny na nahrání / odevzdání vypracovaného řešení modelové situace

Po individuální domluvě (s ohledem na očekávaný počet studentek / studentů zapsaných v předmětu) proběhne ústní reflexe vypracované práce.

Zvolený způsob reflektuje praktickou situaci v kontextu sociální práce, kdy v rozestupu mezi jednotlivými setkáními s klienty pracovnice a pracovníci reflektuji (či mohou reflektovat) vhodnost dalších postupů a to nejen z hlediska metod sociální práce, ale také z hlediska eticky sociální práce.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (19.09.2020)

ÚVOD A TEORIE ETIKY

Akhtar, F. N. 2013. Mastering Social Work Values and Ethics (část o "matrix" kap. 1), London: Jessica Kingsley Publishers.

Barskym, A. E. 2010. Ethics and Values in Social Work: An Integrated Approach for a Comprehensive Curriculum (kap. 1). Oxford: OUP.

Bell, L., Hafford-Lerchfield, T. 2015. Ethics, Values and Social Work Practice (pouze glosář termínů, 2 strany). NY: Open University Press.

Henriksen, J-O, Vetlsen, A. J. 2000. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert.

Nečasová, M. 2001. Úvod do filozofie a etiky v sociální práce. Brno: MUNI Press.

KODEXY, HODNOTY SOCIÁLNÍ PRÁCE A DUÁLNÍ VZTAHY

Fischer, O., Milfair, R. a kol. 2008. Etika pro sociální práci. Praha: Jabok.

Nečasová, M. 2001. Úvod do filosofie a etiky v sociální práci. Brno: MUNI Press.

Reamer, G. 2003. Boundary Issues in Social Work: Managing Dual Relationships. Social Work, 48(1)

vybrané etické kodexy

DILEMATA:

Musil, L. 2004. Ráda bych Vám pomohla, ale... Brno: Marek Zeman.

Musil, L., Nečasová, M. Zvládání nesourodých očekávání a morální orientace sociálních pracovníků

SOCIÁLNÍ ETIKA

Anzenbacher, A. 2015. Křesťanská sociální etika. Brno: CSDK.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (19.09.2020)
  • přednáška
  • diskuse
  • reflexe modelových situací
  • varianty postupů práce a jejich modelové ověřování
  • samostatná práce
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (19.09.2020)

Vstupní požadavky nejsou určeny. Předmět si lze zapsat, pokud je studentka / student studujícím starší akreditace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK