|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Válková (23.09.2021)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Válková (23.09.2021)
Kapitola 1.: Úvod, cíle, tematický plán, pravidla plnění. Nestátní neziskové organizace – vymezení, typy, zákonná opatření. Problémy a potřeby NNO. Základy managementu, ekonomiky sociálních služeb, kvalita v sociálních službách v obecném měřítku zaměřená na efektivitu, dostupnost poskytování sociálních služeb z pohledu klienta, plátce, poskytovatele a vyšších a nižších územních správních celků. Silné a slabé stránky dostupnosti z pohledu kapacity, struktury a kvality sociálních služeb. Význam dobrovolnictví v občanské společnosti, role dobrovolnictví v sociálních službách. Kapitola 2.: Základy podnikové ekonomiky a finančního řízení z pohledu top managementu a středního managementu. Základy řízení managementu kvality v sociálních službách. Modely řízení kvality v sociálních službách a jejich implementace v sociálních službách. Strategické řízení změny v systému kvality v sociálních službách. Využití marketingu v sociálních službách, metody personálního řízení, projektového managementu v sociálních službách. Marketing, jeho pojetí a význam v sociálních službách. Case manager jako klíčová osoba pro klienta. Case management – nástroj na odhalování potřeb klientů v regionu, plánování a vyhodnocování fungování služeb, tak aby byla péče na místní úrovni návazná, koordinovaná, finančně efektivní a vytvářela podmínky pro poskytování kvalitních služeb. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Válková (23.09.2021)
Studenti pracují formou skupinové práce. Počet studentů ve skupině maximálně 3, vypracují společně zadané úkoly, které konzultují s přednášejícím v rámci výuky. Po splnění prvního úkolu, studenti prezentují v rámci výuky svoje výsledky ostatním studentům. Druhý úkol společně zpracují a po konzultaci s vyučujícím budou prezentovat svoje výsledky ostatním studentům. Pokud nebude možná výuka, studenti budou konzultovat výsledky svoji práci formou emailu s vyučujícím, který bude písemně reagovat na splnění úkolu. Prezentace úkolů ostatním studentům by byla formou on line. Úkol č. 1. Vyberte si jednu NNO a popište jejich poslání, vizi, cílovou skupinu, legislativní rámec fungování organizace, strukturu řízení organizace, vícezdrojové financování organizace. Odpovězte na základní vybrané NNO otázky: • Proč jsme tady? • Kam směřujeme? • Čemu, komu sloužíme? • Jaká je naše historie (co jsme v minulosti dokázali)? • Na jakých hodnotách stavíme? • V čem jsme jedineční? • Jak získáváme finanční prostředky? • Jaká je dostupnost této služby ve vašem regionu? • Jaká je možnost rozšíření této služby v rámci jiných regionů dle potřeb klientů? Úkol č. 2 1. Organizační kultura hraje významnou roli v každodenním životě organizace i ve všech fázích strategického řízení. Student /studentka si vybere organizaci, kde dle doporučené odborné literatury provede diagnostiku organizace s ohledem na organizační kulturu a na základě této diagnostiky navrhne opatření, doporučení pro organizaci. Student /studentka si vybere klíčový problém, který bude analyzovat a navrhovat doporučení ke změně společně s prezentací. Organizační kultura je fenoménem, který předurčuje výběr vhodné strategie rozvoje a rozhoduje o způsobu implementace, definuje relevantní styly řízení organizace, určuje zaměření organizace (na zaměstnance, klienty, na prostředí a okolí organizace, na výkon atd.). 2. Vymezte priority organizace. Podílí se na zacílení organizace, která váhá mezi trhem a ziskem, nebo kvalitou, či inovacemi. Organizační kultura komplexně ovládá život organizace.
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Válková (23.09.2021)
Studenti pracují formou skupinové práce. Počet studentů ve skupině maximálně 3, vypracují společně zadané úkoly, které konzultují s přednášejícím v rámci výuky. Po splnění prvního úkolu, studenti prezentují v rámci výuky svoje výsledky ostatním studentům. Druhý úkol společně zpracují a po konzultaci s vyučujícím budou prezentovat svoje výsledky ostatním studentům. Pokud nebude možná výuka, studenti budou konzultovat výsledky svoji práci formou emailu s vyučujícím, který bude písemně reagovat na splnění úkolu. Prezentace úkolů ostatním studentům by byla formou on line. Úkol č. 1. Vyberte si jednu NNO a popište jejich poslání, vizi, cílovou skupinu, legislativní rámec fungování organizace, strukturu řízení organizace, vícezdrojové financování organizace. Odpovězte na základní vybrané NNO otázky: • Proč jsme tady? • Kam směřujeme? • Čemu, komu sloužíme? • Jaká je naše historie (co jsme v minulosti dokázali)? • Na jakých hodnotách stavíme? • V čem jsme jedineční? • Jak získáváme finanční prostředky? • Jaká je dostupnost této služby ve vašem regionu? • Jaká je možnost rozšíření této služby v rámci jiných regionů dle potřeb klientů? Úkol č. 2 1. Organizační kultura hraje významnou roli v každodenním životě organizace i ve všech fázích strategického řízení. Student /studentka si vybere organizaci, kde dle doporučené odborné literatury provede diagnostiku organizace s ohledem na organizační kulturu a na základě této diagnostiky navrhne opatření, doporučení pro organizaci. Student /studentka si vybere klíčový problém, který bude analyzovat a navrhovat doporučení ke změně společně s prezentací. Organizační kultura je fenoménem, který předurčuje výběr vhodné strategie rozvoje a rozhoduje o způsobu implementace, definuje relevantní styly řízení organizace, určuje zaměření organizace (na zaměstnance, klienty, na prostředí a okolí organizace, na výkon atd.). 2. Vymezte priority organizace. Podílí se na zacílení organizace, která váhá mezi trhem a ziskem, nebo kvalitou, či inovacemi. Organizační kultura komplexně ovládá život organizace. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Monika Válková (23.09.2021)
Povinná literatura: Dobrovolnictví, 2017, Praha: Národní ústav pro vzdělávání. s 2–40. (38 stránek Čj) MOLEK, J. Řízení organizací sociálních služeb. Praha: VÚPSV, v.v.i., 2010. s 10-245. (235 stránek Čj) SKOVAJSA, M. a kol., Občanský sektor. Organizovaná občanská společnost v České republice. Praha: Portál, 2010.125-140. (43 stránek Čj) VÁLKOVÁ, M. Hodnocení kvality poskytovaných zdravotnických služeb, Praha: IPVZ, 2015. s 38–50. (12 stránek Čj) HRONCOVÁ, M. Moderní nezisková organizace. Praha: Ateliér vzdělávání, 2010. s. 48-52. (4 stránky ČJ) KOUBEK, J. Personální práce v malých podnicích. Praha: Grada Publishing,2011. 4. přepracované vydání. s. 189–197. (10 stránek Čj) MOLEK, J. Řízení organizací sociálních služeb: vybrané problémy. Praha: VÚPSV, v.v.i., s 10–245. (235 stránek Čj) MEDLÍKOVÁ, O., ŠEDIVÝ, M. Úspěšná nezisková organizace. Praha: Grada Publishing, 2011. s 21-45, s. 105-121. (16 stránek Čj) |