PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Management sociální práce a NNO - LPSY13
Anglický název: Management of Social Work and Non-Governmentals and Non-Profit Organisations
Zajišťuje: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: L0056
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Monika Válková
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Monika Válková (23.09.2021)
Cílem předmětu je seznámit studenty s terminologií, legislativním zakotvením a dalšími specifiky neziskového sektoru, který je nedílnou součástí vyspělé občanské společnosti. Výše zmíněnými okruhy jsou: • obecné vymezení terminologie neziskových organizacích, role ve společnosti, legislativní rámec a financování v kontextu sociální práce, • obecné vymezení manažerské práce, strategické plánování, strategické řízení v kontextu sociální práce, • specifická témata, která souvisí s organizováním sociálních služeb. Studenti získají, vedle základních terminologických a legislativních poznatků, také aktuální poznatky z oblasti neziskového sektoru zasahující do hloubky jednotlivých problematik. Jednotlivé oblasti, které jsou uvedené výše, budou předávány v rámci struktury a) základní teoretické vymezení b) v rámci práce ve skupinkách (na setkáních), případně samostatně v rámci úkolů – c) prezentace / zhodnocení. Získané znalosti a dovednosti v oblasti Managementu sociální práce představují základ pro profesní kompetence při řízení a realizaci moderní sociální práce jako celku.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Monika Válková (23.09.2021)

Kapitola 1.:

Úvod, cíle, tematický plán, pravidla plnění.

Nestátní neziskové organizace – vymezení, typy, zákonná opatření. Problémy a potřeby NNO.

Základy managementu, ekonomiky sociálních služeb, kvalita v sociálních službách v obecném měřítku zaměřená na efektivitu, dostupnost poskytování sociálních služeb z pohledu klienta, plátce, poskytovatele a vyšších a nižších územních správních celků. Silné a slabé stránky dostupnosti z pohledu kapacity, struktury a kvality sociálních služeb.

Význam dobrovolnictví v občanské společnosti, role dobrovolnictví v sociálních službách.

Kapitola 2.:

Základy podnikové ekonomiky a finančního řízení z pohledu top managementu a středního managementu. Základy řízení managementu kvality v sociálních službách. Modely řízení kvality v sociálních službách a jejich implementace v sociálních službách. Strategické řízení změny v systému kvality v sociálních službách.

Využití marketingu v sociálních službách, metody personálního řízení, projektového managementu v sociálních službách. Marketing, jeho pojetí a význam v sociálních službách.

Case manager jako klíčová osoba pro klienta. Case management – nástroj na odhalování potřeb klientů v regionu, plánování a vyhodnocování fungování služeb, tak aby byla péče na místní úrovni návazná, koordinovaná, finančně efektivní a vytvářela podmínky pro poskytování kvalitních služeb.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Monika Válková (23.09.2021)

Studenti pracují formou skupinové práce. Počet studentů ve skupině maximálně 3, vypracují společně zadané úkoly, které konzultují s přednášejícím v rámci výuky. Po splnění prvního úkolu, studenti prezentují v rámci výuky svoje výsledky ostatním studentům. Druhý úkol společně zpracují a po konzultaci s vyučujícím budou prezentovat svoje výsledky ostatním studentům. Pokud nebude možná výuka, studenti budou konzultovat výsledky svoji práci formou emailu s vyučujícím, který bude písemně reagovat na splnění úkolu. Prezentace úkolů ostatním studentům by byla formou on line.

Úkol č. 1.

Vyberte si jednu NNO a popište jejich poslání, vizi, cílovou skupinu, legislativní rámec fungování organizace, strukturu řízení organizace, vícezdrojové financování organizace. Odpovězte na základní vybrané NNO otázky:

• Proč jsme tady?

• Kam směřujeme?

• Čemu, komu sloužíme?

• Jaká je naše historie (co jsme v minulosti dokázali)?

• Na jakých hodnotách stavíme?

• V čem jsme jedineční?

• Jak získáváme finanční prostředky?

• Jaká je dostupnost této služby ve vašem regionu?

• Jaká je možnost rozšíření této služby v rámci jiných regionů dle potřeb klientů?

Úkol č. 2

1. Organizační kultura hraje významnou roli v každodenním životě organizace i ve všech fázích strategického řízení. Student /studentka si vybere organizaci, kde dle doporučené odborné literatury provede diagnostiku organizace s ohledem na organizační kulturu a na základě této diagnostiky navrhne opatření, doporučení pro organizaci. Student /studentka si vybere klíčový problém, který bude analyzovat a navrhovat doporučení ke změně společně s prezentací. Organizační kultura je fenoménem, který předurčuje výběr vhodné strategie rozvoje a rozhoduje o způsobu implementace, definuje relevantní styly řízení organizace, určuje zaměření organizace (na zaměstnance, klienty, na prostředí a okolí organizace, na výkon atd.).

2. Vymezte priority organizace. Podílí se na zacílení organizace, která váhá mezi trhem a ziskem, nebo kvalitou, či inovacemi. Organizační kultura komplexně ovládá život organizace.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Monika Válková (23.09.2021)

Studenti pracují formou skupinové práce. Počet studentů ve skupině maximálně 3, vypracují společně zadané úkoly, které konzultují s přednášejícím v rámci výuky. Po splnění prvního úkolu, studenti prezentují v rámci výuky svoje výsledky ostatním studentům. Druhý úkol společně zpracují a po konzultaci s vyučujícím budou prezentovat svoje výsledky ostatním studentům. Pokud nebude možná výuka, studenti budou konzultovat výsledky svoji práci formou emailu s vyučujícím, který bude písemně reagovat na splnění úkolu. Prezentace úkolů ostatním studentům by byla formou on line.

Úkol č. 1.

Vyberte si jednu NNO a popište jejich poslání, vizi, cílovou skupinu, legislativní rámec fungování organizace, strukturu řízení organizace, vícezdrojové financování organizace. Odpovězte na základní vybrané NNO otázky:

• Proč jsme tady?

• Kam směřujeme?

• Čemu, komu sloužíme?

• Jaká je naše historie (co jsme v minulosti dokázali)?

• Na jakých hodnotách stavíme?

• V čem jsme jedineční?

• Jak získáváme finanční prostředky?

• Jaká je dostupnost této služby ve vašem regionu?

• Jaká je možnost rozšíření této služby v rámci jiných regionů dle potřeb klientů?

Úkol č. 2

1. Organizační kultura hraje významnou roli v každodenním životě organizace i ve všech fázích strategického řízení. Student /studentka si vybere organizaci, kde dle doporučené odborné literatury provede diagnostiku organizace s ohledem na organizační kulturu a na základě této diagnostiky navrhne opatření, doporučení pro organizaci. Student /studentka si vybere klíčový problém, který bude analyzovat a navrhovat doporučení ke změně společně s prezentací. Organizační kultura je fenoménem, který předurčuje výběr vhodné strategie rozvoje a rozhoduje o způsobu implementace, definuje relevantní styly řízení organizace, určuje zaměření organizace (na zaměstnance, klienty, na prostředí a okolí organizace, na výkon atd.).

2. Vymezte priority organizace. Podílí se na zacílení organizace, která váhá mezi trhem a ziskem, nebo kvalitou, či inovacemi. Organizační kultura komplexně ovládá život organizace.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Monika Válková (23.09.2021)

Povinná literatura:

Dobrovolnictví, 2017, Praha: Národní ústav pro vzdělávání. s 2–40. (38 stránek Čj)

MOLEK, J. Řízení organizací sociálních služeb. Praha: VÚPSV, v.v.i., 2010. s 10-245. (235 stránek Čj)

SKOVAJSA, M. a kol., Občanský sektor. Organizovaná občanská společnost v České republice. Praha: Portál, 2010.125-140. (43 stránek Čj)

VÁLKOVÁ, M. Hodnocení kvality poskytovaných zdravotnických služeb, Praha: IPVZ, 2015. s 38–50. (12 stránek Čj)

HRONCOVÁ, M. Moderní nezisková organizace. Praha: Ateliér vzdělávání, 2010. s. 48-52. (4 stránky ČJ)

KOUBEK, J. Personální práce v malých podnicích. Praha: Grada Publishing,2011. 4. přepracované vydání. s. 189–197. (10 stránek Čj)

MOLEK, J. Řízení organizací sociálních služeb: vybrané problémy. Praha: VÚPSV, v.v.i., s 10–245. (235 stránek Čj)

MEDLÍKOVÁ, O., ŠEDIVÝ, M. Úspěšná nezisková organizace. Praha: Grada Publishing, 2011. s 21-45, s. 105-121. (16 stránek Čj)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK