PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Problémy menšinových skupin I. - L0110
Anglický název: Complexities of minority groups I
Zajišťuje: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Monika Nová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Monika Nová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (30.03.2023)
Problémy menšinových skupin I., je předmět, který se zaobírá kulturními, sociálními, a ekonomickými problémy, kterým čelí různé etnické, rasové, genderové a jiné menšiny jak v České republice, tak ve světě. Předmět zkoumá kulturní rozdíly a upozorňuje, jak tyto rozdíly mohou ovlivnit interakce a celkovou dynamiku vztahů mezi menšinami a dominantní společností. Cílem předmětu je za (a) porozumět důležitosti sociálních a kulturních norem, za (b) jak tyto normy ovlivňují život menšin a za (c) jak tyto normy ovlivňují myšlení, jednání, rozhodování a chování dominantní společnosti vůči menšinám. Na konci předmětu studenti budou schopni: 1. Mít znalost a pochopení interakcí mezi sebou a menšinami. 2. Rozumět roli sociálního, multikulturního, poradenského pracovníka. 3. Rozumět základním principům sociální spravedlnosti. 4. Schopni diskutovat o problémech různých menšin. 5. Mít znalost odborných termínu jako například: kulturní pokora, mikroagrese, kulturní citlivost, emociální afirmace, kulturní deprivace, etnocentrismus, akulturace, enkulturace, bikulturalita a další. 6. Mít znalost a pochopení sebe sama jako kulturní bytost. 7. Rozumět postojům k menšinách a pochopení jejich kulturní bytosti.
Sylabus -
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (30.03.2023)

o   Multikulturně, kompetentní, pomáhající profesionál: Rozvoj kulturní kompetence a kulturní pokory.

o   Politické a společenské implikace v sociální práci s minoritními skupinami.

o   Multikulturní bariéry u pomáhající profesionála.

o   Menšinové skupina: LGBTQ, [Demografické údaje, charakteristiky, hodnoty, výzvy, silné stránky.]

o   Menšinové skupina: Lidé s postižením [Demografické údaje, charakteristiky, hodnoty, výzvy, silné stránky.]

o   Menšinová skupina: Američtí Indiáni [Kmenová sociální struktura, demografické údaje, charakteristiky, hodnoty, výzvy, silné stránky.]

o   Menšinová skupina: Uprchlíci a imigranti [Demografické údaje, charakteristiky, hodnoty, výzvy, silné stránky.]

o   Menšinová skupina: Sociálně znevýhodnění [Demografické údaje, charakteristiky, hodnoty, výzvy, silné stránky.]

o   Menšinová skupina: Senioři [Demografické údaje, charakteristiky, hodnoty, výzvy, silné stránky.]

o   Menšinová skupina: Asiati [Demografické údaje, charakteristiky, hodnoty, výzvy, silné stránky.]

o   Menšinová skupina: Arabové [Demografické údaje, charakteristiky, hodnoty, výzvy, silné stránky.]

o   Menšinová skupina: Židé [Demografické údaje, charakteristiky, hodnoty, výzvy, silné stránky)

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (30.03.2023)
  1.       Aktivní účast ve výuce.

  2.       Studium odborné literatury.
  3.       Znalost základních odborných termínů.
  4.       Zpracování písemného zápočtu: Esej na vybrané téma.
Literatura -
Poslední úprava: ThDr. Kateřina Patová (30.03.2023)

Apfelbaum, E. P., Sommers, S. R., & Norton, M. I. (2008). Vidění rasy a zdání rasismu: V tomto případě se jedná o rasismus, který se projevuje v sociální interakci, a to na základě hodnocení strategické barvosleposti. Journal of Personality and Social Psychology, 95, 918-932.

 

Bell, L. A. (2002). Upřímné fikce: Bells: The pedagogical challenges of preparing White teachers for multicultural classrooms (Pedagogické výzvy při přípravě bělošských učitelů pro multikulturní třídy). Equity and Excellence in Education, 35, 236-244.

 

Collins, S., Arthur, N., & Brown, C. (2013). Kritické incidenty v rozvoji multikulturních kompetencí a kompetencí v oblasti sociální spravedlnosti u postgraduálních studentů. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 2(9), 105.

 

Ford, K. A. (2017). Úvahy bělošského muže po ukončení studia o rase, odporu a sociální změně. In K. A. Ford (Ed.), Facilitating change through intergroup dialogue (Usnadnění změny prostřednictvím meziskupinového dialogu): Social justice advocacy in practice (s. 123-129). New York, NY: Routledge.

 

Linder, C. (2015). Navigating guilt, shame, and fear of appearing racist (Procházení pocitu viny, studu a strachu z toho, že vypadáme jako rasisté): A conceptual model of antirasist White feminist identity development. Journal of College Student Development, 56(6), 535-550.

 

Nadal, K. L., Griffin, K. E., Wong, Y., Davidoff, K. C., & Davis, L. S. (2017). The injurious relationship between racial microaggressions and physical health (Škodlivý vztah mezi rasovými mikroagresemi a fyzickým zdravím): Implikace pro sociální práci. Journal of Ethnic & Cultural Diversity in Social Work, 26(1-2), 6-17.

 

Senter, M. S., & Ling, D. A. (2017). "Je to skoro jako by byli šťastnější, když jste byli na dně": Microaggressions and open hostility against Native Americans in a community with gaming (Mikroagrese a zjevné nepřátelství vůči původním Američanům v komunitě s hraním her). Sociological Inquiry, 87(2), 256-281. (2 ) Viz např.

 

Spanierman, L. B., & Cabrera, N. L. (2015). Emoce bělošského rasismu a antirasismu. In V. Watson, D. Howard-Wagner, L. Spanierman, N. L. Cabrera, A. Garman, A. Fofiu, et al. (Eds.), Unveiling Whiteness in the twenty-first century: Global manifestations, transdisciplinary interventions (s. 9-28). New York, NY: Lexington Books.

 

Spanierman, L. B., & Smith, L. (2017). Role a odpovědnost bělošských spojenců: Implikace pro výzkum, výuku a praxi. The Counseling Psychologist, 45(5), 606-617.

 

Spanierman, L. B., Todd, N. R., & Anderson, C. J. (2009). Psychosociální náklady rasismu pro bělochy: Pochopení vzorců mezi vysokoškolskými studenty. Journal of Counseling

 

Sue, D. W. (2011). Výzva bílé dialektiky: Zviditelnění "neviditelného". The Counseling Psychologist, 39, 414-423.

 

Sue, D. W. (2015). Rasové řeči a spiknutí mlčení. Pochopení a usnadnění obtížných dialogů o rase. Hoboken, NJ: Wiley.

 

Zou, L. X., & Dickter, C. L. (2013). Vnímání rasové konfrontace: The role of color blindness and comment ambiguity. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 19, 92-96.

 

Guggenbuhl-Craig, Adolf. Nebezpečí moci pomáhajících profesích. Překlad Petr Patočka. Vyd. 2 Praha: Portál, 2010, 113 s. Spektrum; 57. ISBN 978-80-7367-809-8.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK