PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Gender v sociální práci - L0076
Anglický název: Gender in Social Work
Zajišťuje: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Počet nekontaktních hodin: 8 [hodiny/semestr]
Rozsah, examinace: letní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Další informace: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3642
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Je záměnnost pro: LPSY75
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (12.01.2021)
Cílem předmětu je nastínit genderovou problematiku v rozsahu, aby její znalost umožnila efektivní práci s cílovými skupinami sociální práce. Genderové aspekty v sociální práci jsou zaměřeny na představení pojmu gender, genderové problematiky na obecné úrovni i v souvislosti s oblastmi sociální práce, a především na genderové stereotypy a jejich výskyt v sociální práci. Předmět představuje základní pojmy – gender, genderová identita, genderová role, genderový kontrakt a genderová socializace. Získané znalosti a dovednosti v oblasti genderové problematiky představují základ pro kompetence při realizaci programů moderní sociální práce s postupy respektující genderově korektní přístupy. V PŘÍPADĚ ONLINE VÝUKY BUDE PŘEDMĚT VYUČOVÁN VE STANOVENÝCH ČASECH ROZVRHU A TO SKRZE MS TEAMS. Pokud by k takové situaci došlo, budeme se společně domlouvat na prvním setkání na průběhu a variantách práce ve dvojicích a trojicích online tak, aby to všem zúčastněným dávalo smysl. Veškeré studijní materiály (základní četba ke struktuře kurzu + jednotlivé články) jsou k dispozici v moodlu předmětu na adrese: https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3642 Předmět je ukončen odevzdáním akceptovatelné zápočtové práce.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (12.01.2021)

Obsah předmětu je rozdělen do níže uvedených pěti kapitol. Jejich smyslem je poskytnout základní vhled do problematiky genderu (teorií genederu a jejich uchopení) a do toho, jak se gender promítá do kontextu sociální práce. Studijní materiály jsou pak koncipovány tak, že v případě výraznějšího zaujetí obsahu určitého bloku mají studentky a studenti možnost čerpat podrobnější informace. Cílem je zprostředkovat přehled teoretického rámce genderu i v kontextu sociální práce a umožnit tak studentkám a studentům, aby si sami zvolili a vybrali směr a přístup, který bude odpovídat jak jejich výchozímu pochopení sociální práce, tak podstaty člověka a interakcí.

Kapitola 1: Generativita teorie – aneb jak je možné vnímat teoretickou základnu sociální práce a co z toho plyne pro gender. Cílem této části předmětu je představit koncept generativity teorie a to jak obecně, tak v kontextu reflexivní praxe (Thompsonovi) se specifickým přihlédnutím k technice kritického incidentu (Fook).

Kapitola 2: Základní pohled na třídění teorií týkajících se genderu – aneb jak chápeme gender, jak se na něj můžeme dívat. Cílem této části je nabídnout přehled o jednotlivých pojetích genderu, které by odpovídalo různým pojetím sociální práce, které si konstruují studentky a studenti předmětu. Zároveň jsou předkládány tvrzení, která poukazují na „platnost“ některých pojetí teorie genderu.

Kapitola 3: Konstruktivistické teorie genderu – aneb jak je různě chápána konstrukce genderu, které kategorie v tom hrají roli a jak je možné uchopit konstrukci maskulinit a feminit.

Kapitola 4: Sociální práce a genderová problematika – aneb základní seznámení s konceptem genderu v kontextu sociální práce.

Kapitola 5: Metody a techniky sociální práce s ohledem na gender – aneb specifická témata vztažená ke genderu v sociální práci. Zde se budeme věnovat především konkrétním postupům a metodám práce s klientkami a klienty sociální práce.

Cíl předmětu
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (17.11.2022)

Cílem předmětu je poukázat na koncepty / teorie, které je možné najít v kontextu gender studies (na jedné straně) a zároveň poukázat na specifickou aplikaci genderu v kontextu sociální práce. Předmět vychází z předpokladu, že jak pro kritickou sociální práci, tak pro profesionální pojetí sociální práce může být reflexe genderových témat podstatnou součástí výkonu profese. Seznámení se širším spektrem genderových teorií by mělo studentkám a studentům umožnit orientovat se
• ve svém uchopení genderu (co je blízké studentkám a studentům z hlediska pojetí genderu)
• reflektovat aplikaci genderu v kontextu práce s klientkami a klienty
Akcent je také kladen na reflexi možnosti využít konkrétní teorii týkající se genderu v kontextu zvolené konkrétní cílové skupiny a konkrétního poskytování služeb. Zde vychází předmět z ideje generativity teorií v sociální práci – tedy předpokladu, že teorie slouží jako určité hledisko, kterým sledujeme životní situaci klientek a klientů v konkrétních situacích.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (17.11.2022)

Pro úspěšné ukončení předmětu je potřeba:

  • být aktivně účasten na přednáškách (80%); v případě komplikací daných omezeními, či pracovnímu povinnostmi lze od aktivní účasti upustit po předchozí domluvě
  • vypracování a schválení zápočtové práce v rámci níž studentka / student prokáží znalost jimi vybraného a preferovaného teoretického ukotvení genderu a potenciálních přínosů a rizik jeho aplikace do kontextu sociální práce
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (12.01.2021)

Předmět je zakončen zápočtem. K jeho získání je potřeba vypracovat zápočtovou práci, která bude obsahovat tyto základní okruhy

a) popsání cílové skupiny vybraného zařízení (varianta A) / teoretického rámce sociální práce (varianta B)

b) zvolení konkrétního teoretického uchopení genderu (obě varianty)

c) popsání potenciálních přínosů aplikace zvolené teorie (obě varianty)

d) popsání potenciálních rizik aplikace (obě varianty)

Konkrétní podoba bude představena v rámci prvního studijního setkání. Rozsah není předem dán, pokud budou jednotlivé části vypracovány kvalitně obsahem, lze se dle zkušeností z minulých let, vejít do cca 3 normostran. Volba varianty je na konkrétní studentce, konkrétním studentovi.

Literatura
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (25.11.2022)

ZÁKLADNÍ LITERATURA

Studijní opora pro předmět Gender v sociální práci.

NAVRÁTIL, Pavel. Reflexivní využití teorie v procesu posouzení životní situace. In: Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 383 s. ISBN 978-80-210-7504-7. Dostupné také z: https://munispace.muni.cz/book?id=161. s. 199-223

GIDDENS, Anthony. Gender and Sexuality. In:Sociologie. Vyd. 1. Praha: Argo, 2013, 1048 s. ISBN 978-80-257. (alternativní překlad katedry sociologie FSS MUNI).

RENZETTI, Claire M. a CURRAN, Daniel J. Ženy, muži a společnost. Překlad Lukáš Gjurič. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2003. 642 s. ISBN 80-246-0525-2. (kap 1.: studium genderu: obecný přehled).

CONNELL, Robert W. The big picture: Masculinities in recent world history. Theory and society, 1993, 22(5). s. 597-623.

ŠMAUSOVÁ, Gerlinda. Proti tvrdošíjné představě o ontické povaze gender a pohlaví. Sociální studia, 2002, č. 7, 2002. s. 15-27. ISSN 1214-813X.

JANEBOVÁ, Radka, et al. Feministické perspektivy v praxi sociální práce. Gender rovné příležitosti výzkum, 2006, 7 (2). s. 10-19. ISSN 2570-6578.

ROZŠIŘUJÍCÍ

APPELROUTH, Scott, EDLES, Laura D. Sociological Theory in the Contemporary Era. 3th. ed. London: SAGE, 2015. 680 s. ISBN-10: 1452203601. kap. 7: Feminist and Gender Theories.

MATTSSON, Tina. Intersectionality as a useful tool: Anti-oppressive social work and critical reflection.  Affilia Journal of Women and Social Work. 2014, 29(1). s. 8-17. ISSN 0886-1099. Základní ideje propojení genderu a techniky kritického incidentu + tři možné struktury kritického incidentu.

THOMPSON, Neil,  THOMPSON, Sue. The Critically Reflective Practitioner. 2008th ed. London: Palgrave, 2008. 200 s. ISBN-10: ‎0230573185. kap. 1 a kap. 2 – základní teze, nikoliv podrobná znalosti.

CONNELL, Robert W.; MESSERSCHMIDT, James W. Hegemonic masculinity: Rethinking the concept. Gender & society, 2005, 19(6). s. 829-859. ISSN 08912432.

WEST, Candace; ZIMMERMAN, Don H. Doing gender. Gender & society, 1987, 1(2), s.125-151. ISSN 08912432. (text je ve studijních materiálech v moodle také v české podobě).

WILLIAMS, Tracy Rundstrom. Empowered femininity: The textual construction of femininity in women’s fitness magazines. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, 2012. 105 s. ISBN: 9781443840781. Kapitola 3.

LYONS, Karen; TAYLOR, Imogen. Gender and knowledge in social work. In: LOVELOCK, Robin; LYONS, Karen. Reflecting on social work-discipline and profession. London: Routledge, 2004. 262 s. ISBN-10: 0754619052. 1 kapitola.

MLCEK, Susan Huhana; HEALY, John; BRIDGES, Donna. What does it mean to be part of the gendered space/s of social work?. The International Journal of Civic, Political, and Community Studies, 2018, 16 (1-2). s. 1-12. ISSN 2327-0047.

FIORE, Brunella; FACCHINI, Carla. Social work as gendered issue from a generational point of view. International Review of Sociology, 2013, 23 (2). s. 310-325. ISSN: 22782141.

DOMINELLI, Lena. Feminist social work theory and practice. 2002nd ed. New York: Red Globe Press, 2002. 193 s. ISBN-10: ‎0333771540. vybrané části dle osobních preferencí – nad rámec zde popsané struktury.

JANEBOVA, Radka; CERNA, Lucie. Konstrukce žen-klientek a mužů-klientů v praxi sociální práce. Gender, rovné příležitosti, výzkum (Gender, Equal Opportunities, Research), 2008, 9(2). s 37-45. ISSN 2570-6578.

JANEBOVÁ, Radka. Otázky moderní feministické sociální práce: Emancipatorní, nebo genderově specifická sociální práce. Sociální práce, 2005, 5(3). s. 86-98.  ISSN 1213-6204.

NEIMANIS, Astrida. Gender mainstreaming in practice: A handbook. UNDP Regional Centre for Europe and the CIS (UNDP RBEC), 2000. ISBN: 92-95042-22-0.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (12.01.2021)

Metody výuky pro kontaktní práci

a) přednáška

b) diskuse

c) práce ve velké skupině

d) práce v malých skupinách a společná reflexe

e) analýza videoukázek

Metody výuky pro distanční práci

a) přednáška

b) diskuse

c) práce ve skupinkách podle předchozí domluvy a možnosti MSTeams, případně zapojení se přes google.meets

e) analýza videoukázek

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Jan Kaňák, Ph.D. (12.01.2021)

Vstupní požadavky nejsou formulovány. Studentky ani studenti nemusí znát sociologické teorie, ani genderové teorie, nemusí být aktivními čtenářkami a čtenáři anglicky psaných textů (k jejich obsahu bude dostatek prostoru věnován na přednáškách).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK