PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pokročilá krizová intervence - L0075
Anglický název: Advanced Crisis Intervention
Zajišťuje: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2022 do 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Počet nekontaktních hodin: 8 [hodiny/semestr]
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Andrea Madárová
Vyučující: Mgr. Andrea Madárová
Anotace
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (10.12.2022)
Výuka v předmětu (resp. praktické nácviky) se opírá o následující rozdělení do bloků. Ke každému bloku je v SIS k dispozici literatura, která je psaná převážně v anglickém jazyce. K úspěšnému absolvování předmětu není nutné, aby student, či studentka ovládali perfektně anglický jazyk. Seznámení se s literaturou ovšem může zvýšit přínosnost výuky pro zapsané studenty a studentky. Výuka je koncipována jako cvičení s minimem teoretického rámce (základní znalost se předpokládá z předmětů Úvod do teorií a metod sociální a charitní práce I. a Teorie a metody sociální a charitní práce II.). Získané znalosti a dovednosti v oblasti krizové intervence představují základ pro kompetence při realizaci programů pokročilé krizové intervence v sociální práci. V případě přechodu na distanční výuku bude předmět vyučován formou přímé online výuky pomocí nástroje MS Teams v čase určeném rozvrhem fakulty.
Sylabus
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (10.12.2022)

Akcent je zadáván na samostatné zkoušení si ve trojicích, ve velké skupině. Hlavním obsahem předmětu je nácvik interakce s klientem v kontextu krizové intervence se specifickým zaměřením na práci s klienty v akutní krizi, se sebevražednými ideacemi a sebevražednými tendencemi. Cílem předmětu není vycvičit z jeho frekventantů a frekventantek pracovníky, jež mají dokonalé znalosti a dovednosti pro práci se sebevražednými tendencemi, ale dát možnost ochutnat v bezpečném prostoru kontakt s tímto tématem, stejně jako předat základní návod na to, co při práci s klientem dělat. Nejedná o alternativu k výcvikům v krizové intervenci.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (10.12.2022)

Aktivní účast ve výuce, znalost základní studijní literatury, minimálně 80% účast na setkáních a získání alespoň dvou "splnil" za úkoly.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (10.12.2022)

Nácvik formou společně vedeného hovoru v menších skupinách.

Literatura
Poslední úprava: ThDr. Marketa Langer, Ph.D. (04.12.2022)

Povinná:

ASPINWALL, Lisa G. Dealing with Adversity: Self-regulation, Coping, Adaptation, and Health. In: BREWER, Marilynn B. a HEWSTONE, Miles (ed.). Applied social psychology. NJ, Hoboken: Wiley-Blackwell, 2004. 368 s. ISBN: 978-1-405-11067-9. s. 3-27.

DASS-BRAILSFORD, Priscilla. A Practical Approach to Trauma: Empowering Interventions. 1st.ed. London: SAGE Publications, 2007. 384 s. ISBN-10: 1412916380. s. 93-114.

DROZDOVÁ, Kristýna. Čtvero zakotvení a jeho využití v rámci krizové intervence [online].

© Kristýna Drozdová, 2006.  Dostupné z:  https://www.satiterapie.cz/download/Drozdova2006.pdf

GRANELLO, Darcy Haag. A Suicide Crisis Intervention Model with 25 Practical Strategies for Implementation. Journal of Mental Health Counseling, 2010, 32(3). s. 218-235.

Doporučená:

HAVRÁNKOVÁ, Olga. Sebevražedná tématika. In: VODÁČKOVÁ, Daniela a kol. Krizová intervence. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 543 s. ISBN 978-80-7367-342-0.  s. 482-498.

LEWIS, Sarah; ROBERTS, Albert R. Crisis assessment tools: the good, the bad, and the available. Brief Treatment & Crisis Intervention, 2001, 1(1). s. 17-28.

MORROW, Chad E., BRYAN, Craig J. a APPOLONIO, Kathryn K. Empirically Based Assessment of Suicide Risk. In: KUMAR, Updesh, MANDAL, Manas K. Suicidal behaviour. New Delhi: SAGE Publication India Pvt, 2010, 404 s. ISBN 978-81-321-0299-1. s. 20-37.

ROBERTS, Albert R.; OTTENS, Allen J. The seven-stage crisis intervention model: A road map to goal attainment, problem solving, and crisis resolution. Brief Treatment and Crisis Intervention, 2005, 5(4). s.329-339.

STRETTI, Sylvie, KAŇÁK, Jan. Základní struktura pomáhajícího rozhovoru po telefonu. Odborná příloha časopisu Linka bezpečí, březen 2011, s. 7-8 (interní dokument Linky bezpečí).

ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Sebevražda. In: Krizová intervence pro praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004. 197 s. Psyché. ISBN 80-247-0586-9.  s. 141-155.

VODÁČKOVÁ, Daniela a kol. Krizová intervence krok za krokem. In: Krizová intervence: Krize v životě člověka; Formy krizové pomoci a služeb. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 543 s. ISBN 978-80-7367-342-0.  s. 74-113.

YEAGER, Kenneth R. ROBERTS, Albert R.  Differentiating Among Stress, Acute Stress Disorder, Acute Crisis Episode, Trauma, and PTSD. In: ROBERTS, A. R. Crisis Intervention Handbook: Assessment, Treatment, and Research. 4th ed. Oxford: Oxford University Press, 2015. 840 s. ISBN-10: ‎0190201053. s. 90-99.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK