PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie sociální práce - L0012
Anglický název: Social Work Theory
Zajišťuje: HTF - Katedra psychosociálních věd a etiky (28-07)
Fakulta: Husitská teologická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Počet nekontaktních hodin: 16 [hodiny/semestr]
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Vladislav Fryč
Vyučující: Mgr. Vladislav Fryč
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Vladislav Fryč (03.01.2024)
Cílem předmětu je seznámit studenty a studentky s diskursivním zakotvením teorií sociální práce. Předmět vychází z diskuse ohledně profesionálního projektu sociální práce – vnímá profesionalitu také jako jeden z diskursů přítomných pro sociální práci. V kontextu oborové specificity sociální práce se pak budeme věnovat posouzení životní situace, stejně jako plánování postupů intervencí s ohledem na zvolené diskursy sociální práce. Blíže se budeme věnovat především diskursu spirituality a náboženství a reflexivní praxi. V předmětu je kladen důraz na diskutování jednotlivých témat, které plynou především z profesionálního a spirituálního diskursu a postupů reflexivní praxe. Studentky a studenti v průběhu předmětu pracují na úkolech, které mají podpořit schopnost aplikovat získané poznatky do praxe a reflektovat vlastní očekávání a přístup k daným tématům. Předmět je zakončen zkouškovým testem. VARIANTA PRO KOMBINOVANÉ STUDIUM – je stejně koncipována jako studium prezenční, v delších blocích výuky. VARIANTA PRO DISTANČNÍ PODOBU - V případě distanční výuky dostanou studentky a studenti v rámci předmětu k dispozici veškeré potřebné studijní materiály a diskusní vlákna k dílčím celkům. V případě distanční formy výuky budou společná setkání probíhat přes vzdálené připojení.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Vladislav Fryč (03.01.2024)

Stručná anotace předmětu:

BLOK 1: Uvedení do teoretického uchopení sociální práce
V rámci tohoto kurzu jde obecně především o uchopení

  • toho co je to profesionální sociální práce
  • jaká různá jiná pojetí jsou známa
  • jak se lze dívat na sociální práci z hlediska diskursů
  • jaké postavení má spiritualita v kontextu sociální práce (spiritualita jako diskurs)
  • jak je možné využít reflexivní praxi.

BLOK 2: Diskursivní povaha sociální práce
 diskurs určuje

  • jaké role / pozice v dané interakci jsou akceptovatelné
  • co mají dělat
  • k čemu se mají odkazovat
  • jaký to má smysl a co je cílem.

Tento blok slouží jako uvedení do tématu diskursivní povahy sociální práce.

BLOK 3: Dělení diskursů a pojetí profesionální sociální práce

BLOK 4: Profesionální pojetí sociální práce
Pokud mluvíme o profesionální sociální práci, pak je potřeba si uvědomit, že to není jednotně definovaný koncept a že má, kromě tzv. moderního pojetí, řadu jiných interpretací a vysvětlení.

BLOK 5: Profesionální pojetí sociální práce (konkretizace, specifikace)
Podrobné vymezení termínů a pojmů. Ukážeme si také alternativy přítomné v českém prostředí.

BLOK 6: Spirituální diskurs sociální práce (úvod, historie, hranice mezi charitativní a křesťanskou sociální prací); různá pojetí a způsoby práce s klienty

BLOK 7: Kritický pohled na sociální práci
Sociální práce není možná bez kritiky. V této části kurzu se podíváme na některé kritické pohledy na sociální práci. Cílem je pak především zpochybnit samozřejmost pojetí a uchopení sociální práce.

BLOK 8: Reflexivní praxe
V tomto bloku se seznámíme s reflexivní praxí, s jejím základním předpokladem a možnostmi, jak ji realizovat v praxi.

Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Vladislav Fryč (03.01.2024)

Cíle předmětu lze rozlišit na ty, které jsou zaměřené na vědomosti

  1. znalost oborové specificity sociální práce a pojetí sociální práce
  2. základní znalost diskursivní povahy a dopady do praxe
  3. bližší znalost profesionálního a spirituálního diskursu a možné dopady do práce s klienty
  4. znalost reflexivní praxe a kritického hodnocení sociální práce

a na prakticky realizované dovednosti

  1. reflektovat vlastní očekávání od daných témat
  2. vyzkoušet si posouzení životní situace
  3. vyzkoušet si formulaci pracovní rozvahy
  4. vyzkoušet si postupy reflexivní praxe
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Vladislav Fryč (03.01.2024)

Podmínky absolvování předmětu:

Docházka 80 % na přednáškách a aktivní účast.

Studenti s individuálním studijním plánem absolvují min. 30 % výukových bloků.

  •  Zkouška – zakončení závěrečným testem
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Vladislav Fryč (03.01.2024)

 

Zkouška bude formou písemného testu.

Její zadání bude vycházet z doporučené literatury, realizovaných přednášek (základní témata jsou zpracována formou power-pointové presentace) z realizovaného předmětu.

V případě distanční výuky může zkouška proběhnout prostřednictvím online testu, který bude zpracován prostřednictvím nástroje moodle.

Termíny pro zkoušky jsou vypsány do SIS.

CELKOVÉ HODNOCENÍ
0 až 69,9 - neuspěl
70,0 až 79,9 - dobře (3)
80,0 až 89,9 - velmi dobře (2)
90,0 až 100,0 - výborně (1)

V testu bude hodnoceno především:

  1. definování klíčových termínů ze zadání (např. definování filantropického pojetí sociální práce)
  2. vypracování vlastní reflexe (např. jaké klady a rizika vnímáte v aplikování filantropického pojetí sociální práce?)

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Vladislav Fryč (03.01.2024)

Nepředpokládá se detailní znalost zdrojů, ale znalost hlavních tezí (je součástí ppt).

HEALY, Karen. Social work theories in context: creating frameworks for practice. 2nd ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2014. xiii, 258 s. ISBN 978-1-137-02424-4. (pouze základní teze o dynamickém modelu a základní přehled o diskursech – kap.1).

HAYNES, Karen S. The One Hundred—Year Debate: Social Reform versus Individual Treatment. In: Social Work, 43(6). Oxford: Oxford University Press, 1998. s. 501–509. http://www.jstor.org/stable/23717766.

JANEBOVÁ, Radka. Otázka profesionalizace sociální práce: Sen o prestiži by měl být nahrazen závazkem k utlačovaným. Sociální práce. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2021, 21 (2), 76-93. ISSN 1213-6204.

JANEBOVÁ, Radka. Stává se sociální práce „soft cops“ neoliberální společnosti? Rozporuplná identita sociální práce ve vztahu k jejímu poslání. In: XIV. Hradecké dny sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2018. ISBN 978-80-7435-708-4.

JANEBOVÁ, Radka. Dilemata mezi právem a etikou aneb právo nezbavuje odpovědnosti. In

KAPPL, M., SMUTEK, M., TRUHLÁŘOVÁ, Z. Etika sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010a, s. 38-54.

KAŇÁK, Jan. Možné metody práce s průběhem truchlení u dospělých v profesionálním pojetí sociální práce s jednotlivcem. Sociální práce. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2021. č.3, s. 59-88. ISSN 1213-6204.

KAŇÁK, Jan. Nedefinovaná profesionalita: vztah diskursů spirituality a profesionality v sociální práci v soudobé odborné literatuře. Sociální práce. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2016. č.5, s. 72–91. ISSN 1213-6204.

KAŇÁK, Jan. Ale hlavně, když se to trénuje: Výcviková profesionalita a primární profesní identita sociální práce. Sociální práce. Brno: Asociace vzdělavatelů v sociální práci, 2019. č.3, s.82-99. ISSN 1213-6204.

KAŇÁK, Jan. Diskursivní paleta sociální práce: reflektování diskursů pomocí prvků diskursivní analýzy. In Ondřej. Štech Peter Patyi, Zuzana Truhlářová. Sociální práce v nejisté době. Hradec Králové: Gaudeamus, 2016. s. 23-29. ISBN 978-80-7435-648-3.

LEVICKÁ, Jana a Katarína LEVICKÁ. Ambivalentný vzťah teórie a praxe sociálnej práce. In: TRUHLÁŘOVÁ, Zuzana Levická (Eds.) a Katarína LEVICKÁ (EDS.). Od teorie k praxi, od praxi k teorii: Sborník z konference VIII. Hradecké dny sociální práce. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012, s. 30-38. ISBN 978-80-7435-138-9.

MATOUŠEK, Oldřich, Pavel NAVRÁTIL a Tatiana MATULAYOVÁ. Ideál profesionalizace v sociální práci. Fórum sociální práce. Praha: Univerzita Karlova, 2019, roč. 2019, č. 2, s. 28-39. ISSN 2336-6664.

MATOUŠEK, Oldřich. 2011. Paradigmata, teorie, přístupy, metody a techniky v sociální práci. In: Politiky a paradigmata sociální práce. Co jsme zdědili a co s tím uděláme? Sborník z konference. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2011, s. 22-26. ISBN 978-80-7318-994-5.

MUSIL, Libor. Různorodost pojetí, nejasná nabídka a kontrola výkonu "sociální práce" (Different conceptions, unclear offer and control over the performance of "social work"). Sociální práce/Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2008, vol. 8, 2/2008, s. 60 - 79. ISSN 1213-6204.

MUSIL, Libor. Tři pohledy na budoucnost sociální práce.Vyd. 1. Hradec Králové: Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. s. 11-25, 14 s. ISBN 978-80-7435-086-3.

NAVRÁTIL, Pavel, Monika PUNOVÁ, Pavel BAJER and Jitka NAVRÁTILOVÁ. Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami (Reflexive assessment in social work with families). 1st ed. Brno: MUNI PRESS, 2014. 379 pp. Sociální práce. ISBN 978-80-210-7504-7.

NAVRÁTIL, Pavel. Prekérnost teorií v sociální práci v pozdně moderní době (The precariousness of theories in late modern social work). In Truhlářová, Zuzana; Levická, Katarína. Od teorie k praxi, od praxe k teorii. 1st ed. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. p. 14-29, 15 pp. ISBN 978-80-7435-138-9.

NAVRÁTIL, Pavel. Životní situace jako předmět intervence sociálního pracovníka. Sociální práce/ Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2003, roč. 2003, č. 2, s. 84-94, 10 s. ISSN 1213-6204.

OPATRNÝ, Michal a kol. Teorie a praxe charitativní práce: uvedení do problematiky: praktická reflexe a aplikace. Vyd. 1. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010. 90, 100 s. Scientia; sv. 5. ISBN 978-80-7394-214-4.

SAWYER, R. Keith. A discourse on discourse: An archeological history of an intellectual concept. Cultural studies, 2002, vol.16, č.3. s. 433-456. ISSN: 0950-2386. (pouze základní teze).

THOMPSON, Sue; THOMPSON, Neil. The Critically Reflective Practitioner. 2ed. London: Bloomsbury Publishing, 2018. 192 s. ISBN 9781352002157. (kap. 1 a 2 – pouze základní teze).

MATOUŠEK, Oldřich. 2011. Paradigmata, teorie, přístupy, metody a techniky v sociální práci. In: Politiky a paradigmata sociální práce. Co jsme zdědili a co s tím uděláme? Sborník z konference. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2011, s. 22-26. ISBN 978-80-7318-994-5.

MUSIL, Libor. Různorodost pojetí, nejasná nabídka a kontrola výkonu "sociální práce" (Different conceptions, unclear offer and control over the performance of "social work"). Sociální práce/Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2008, vol. 8, 2/2008, s. 60 - 79. ISSN 1213-6204.

MUSIL, Libor. Tři pohledy na budoucnost sociální práce.Vyd. 1. Hradec Králové: Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. s. 11-25, 14 s. ISBN 978-80-7435-086-3.

NAVRÁTIL, Pavel, Monika PUNOVÁ, Pavel BAJER and Jitka NAVRÁTILOVÁ. Reflexivní posouzení v sociální práci s rodinami (Reflexive assessment in social work with families). 1st ed. Brno: MUNI PRESS, 2014. 379 pp. Sociální práce. ISBN 978-80-210-7504-7.

NAVRÁTIL, Pavel. Prekérnost teorií v sociální práci v pozdně moderní době (The precariousness of theories in late modern social work). In Truhlářová, Zuzana; Levická, Katarína. Od teorie k praxi, od praxe k teorii. 1st ed. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. p. 14-29, 15 pp. ISBN 978-80-7435-138-9.

NAVRÁTIL, Pavel. Životní situace jako předmět intervence sociálního pracovníka. Sociální práce/ Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2003, roč. 2003, č. 2, s. 84-94, 10 s. ISSN 1213-6204.

OPATRNÝ, Michal a kol. Teorie a praxe charitativní práce: uvedení do problematiky: praktická reflexe a aplikace. Vyd. 1. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, 2010. 90, 100 s. Scientia; sv. 5. ISBN 978-80-7394-214-4.

SAWYER, R. Keith. A discourse on discourse: An archeological history of an intellectual concept. Cultural studies, 2002, vol.16, č.3. s. 433-456. ISSN: 0950-2386. (pouze základní teze).

THOMPSON, Sue; THOMPSON, Neil. The Critically Reflective Practitioner. 2ed. London: Bloomsbury Publishing, 2018. 192 s. ISBN 9781352002157. (kap. 1 a 2 – pouze základní teze).

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Vladislav Fryč (03.01.2024)

- přednáška
- diskuse ve větší skupině
- diskuse ve trojicích až pěticích a prezentace výstupů

V případě distanční výuky budou metody upraveny tak, aby byla podpořena co nejvíce interakce ve skupinkách a možné nácviky práce

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Vladislav Fryč (03.01.2024)

V rámci předmětu se předpokládá, že jsou studentky a studenti seznámeni s teoriemi a metodami, které se vyučují v rámci bakalářského stupně studia sociální práce. Znalost nebude nikterak zkoušena, či testována, ale umožní adekvátnější reakce na společnou diskusi a témata, která jsou v rámci předmětu prezentována. Znalosti teorií a metod z BC stupně studia bude využita pro reflektování aplikace možných teorií a metod práce s ohledem na jednotlivé diskursy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK