PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Nizozemské umění 2 - KDKU265
Anglický název: Netherlandish art 2
Zajišťuje: Ústav dějin křesťanského umění (26-UDKU)
Fakulta: Katolická teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Olga Kotková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Olga Kotková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (30.01.2021)
Přednáškový cyklus je zaměřen na poznání a interpretaci nizozemského umění. Cílem výuky je představit uměleckou produkci jedné z ekonomicky nejvíce prosperujících oblastí Evropy. Výuka akcentuje vztahy k vývoji umění v dalších částech Evropy, zejména v Čechách a na Moravě.
Cyklus metodologicky navazuje na přednášky zimního semestru. Kromě přednášek věnovaných jednotlivým mistrům a školám bude pozornost věnována i rozvoji jednotlivých žánrů - zejména krajinomalby a zátiší, které se rozvíjely v souvislosti s dobovými zájmy o poznání okolního světa (makrokosmu i mikrokosmu). Krajinářství i malba zátiší se kodifikovaly především během 2. poloviny 16. věku, zlatá éra těchto žánrů nastala v 17. věku v dílech holandských mistrů.
Ve shodě se zaměřením celého kurzu se výuka zaměří především na ikonografickou interpretaci nejvýznamnějších děl 16. století; zvláštní pozornost bude věnována sociologickým a ekonomickým poměrům modifikujícím tehdejší malířskou produkci. K zásadním objevům na poli nizozemské malby došlo i díky technologických analýzám a jejich mezioborové interpretaci (viz publikace Maryan Ainsworth, Jochena Sandera a Lorne Campbella), proto je cílem cyklu podat i přehled o nejnovějších metodách průzkumu nizozemských maleb.


Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (31.01.2020)

Cílem výuky je představit uměleckou produkci jedné z ekonomicky nejvíce prosperujících oblastí Evropy. Výuka akcentuje vztahy k vývoji umění v dalších částech Evropy, zejména v Čechách a na Moravě.  

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (31.01.2020)

 

Základní literatura:

 

Max J. Friedländer, Die altniederländische Malerei, I-XIV, Berlin-Leiden 1924-1837 / anglické vydání: Early Netherlandish Painting, I-XIV, Leiden – Brussels 1967-1976.

Erwin Panofsky, Early Netherlandish Painting, Its Origins and Character, Cambridge 1953 (1. vyd.).

Jarmila Vacková, Nizozemské malířství 15.-16. století v československých sbírkách, Praha 1989.

Hans Belting – Christiane Kruse, Die Erfindung des Gemäldes. Das erste Jahrhundert der niederländischen Malerei, München 1994.

Jochen Sander, Niederländische Gemälde im Städel 1400-1550, Mainz 1993.

Maryan Ainsworth, et al. (eds.), From Van Eyck to Bruegel: Early Netherlandish Painting in the Metropolitan Museum of Art,  New York 1998.

Olga Kotková, The National Gallery in Prague. Netherlandish Painting 1480-1600. Illustrated Summary Catalogue I/1, Praha 1999.

Lorne Campbell, The sixteenth Century Netherlandish Paintings. I-II. National Gallery Catalogues, London 2014.

Larry Silver, Peasant Scenes and Landscapes. The Rise of Pictorial Genres in the Antwerp Art Market. Philadelphia 2006.

Svetlana Alpers, Bruegel´s Festive Peasants. Simiolus 6, 1972-1973, s. 163-176.

Reindert Falkenburg, Antithetical Iconography in Early Netherlandish Landscape Painting, in: Bruegel and Netherlandish Landscape Painting from the National Gallery in Prague, Tokyo 1990, s. 25-36.

Alice Hoppe-Harnoncourt – Elke Oberthaler – Sabine Pénot (eds.), Brugel. The Hand of the Master. (kat. výst.), Vienna 2018.

Reindert Falkenburg, Iconographical Connection Between Antwerp Landscapes, Market Scenes, and Kitchen Pieces. Oud Holland 102, 1998, s. 114-126.

Erwin Panofsky, Erasmus and the Visual Arts. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 32, 1969, 200-227.

Doporučená literatura k jednotlivým tématům:

Dominque Allart, Did Pieter Brueghel the Younger See His Father´s Paintings?, in: Peter Van den Brink, Brueghel Enterprises (kat. výstavy), Maastricht 2001, s. 46-57.

Mark Meadow, Pieter Bruegel the Elder´s Netherlandish Proverbs and the Practice of Rhetoric, Zwolle 2002.

Keith Moxey, Interpreting Pieter Aertsen: The Problem of Hidden Symbolism. Pieter Aertsen. Nederlands Kunsthitorisch Jaarbook 40, 1989, s. 29-39.

Walter S. Gibson, Mirror of the Earth: The World Ladscapes in Sixteenth Century Flemish Painting, Princeton 1989.

Paul Vandenbroeck, Verbeeck's peasant weddings: a study in iconography and social function. Simiolus 14, 1984, s. 79-124.

Ilja M. Veldman, Maarten van Heemskerck and Dutch Humanism in the Sixteenth Century, Amsterdam 1977.

Adri Mackor, Marinus Van Reymerswale: Painter, Lawyer and Iconoclast? Oud Holland 109, 1995, s. 191-200.

Larry Silver, Massys and Money. The Tax Collectiors Rediscovered. Journal of Historians of Netherlandish Art 2015:  https://jhna.org/articles/massys-money-tax-collectors-rediscovered/

 

Olga Kotková, Joos van Cleve´s Triptych with the Adoration of the Magi. An Example of Workshop Practice, in: Hélène Verougstraete and Roger Van Schoute (eds.), Le dessin sous-jacent et la technologie dans la peinture. La Peinture dans les Pays-Bas au 16e siècle. Colloque XII, Leuven 1999, s. 87-97.

Maryan W. Ainsworth (ed.), Man, Myth, and Sensual Pleasures. Jan Gossart´s Renaisance (kat. výst.). New York 2010.

 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (31.01.2020)

Znalosti probrané látky; prostudování základní literatury. Výběr cizojazyčné publikace a schopnost reprodukovat problematiku probíranou v publikaci. 

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (31.01.2020)

Jednotlivé přednášky budou věnovány následujícím tématům:

1.       Nejnovější metody průzkumů nizozemských obrazů

2.       Hieronymus Bosch

3.       Malířství konce 15. a počátku 16. století v severním Nizozemí (Geertgen tot Sint Jans, Mistr Tiburtinské Sibylly, Mistr Studně života)

4.       Malířství v Antverpách v 1. čtvrtině 16. století: produkce pro volný trh (zejména komemorativní díla)

5.       Jan Gossart zv. Mabuse

6.       Maerten van Heemskerck a romanisté

7.       Pieter Bruegel starší

8.       Rozvoj žánrového malířství (zejména vyobrazení života sedláků a okrajových společenských vrstev)

9.       Recepce Leonarda da Vinci v dílech Quintena Massyse, Jana Sanderse van Hemessen a Marinuse van Reymerswaele

10.   Krajinomalba: Herri met de Bles, Joachim Patinir a Pieter Bruegel starší

11.   Rozvoj zátiší (především rané práce Jana Brughela staršího): možnosti interpretace, skrytá symbolika

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Olga Kotková, Ph.D. (30.01.2021)

 

Závěrečná ústní zkouška v rozsahu znalostí z přednášené látky a znalosti literatury.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK