PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Dějiny středoevropské kultury I - JMM805
Anglický název: History of Central European Culture I
Zajišťuje: Katedra německých a rakouských studií (23-KNRS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 9
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:4/0, Zk [HT]
Počet míst: 5 / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. David Emler, Ph.D.
Vyučující: PhDr. David Emler, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)
Na příkladu kulturního prostředí lze zkoumat zásadní proměny středoevropské společnosti jdoucí od dožívajících tradic konce 19. století, přes reakci na traumatický zážitek první světové války, příchod nových médií a masové kultury v meziválečném prostředí až po druhou světovou válku. Kurz seznamuje studenty s problematikou nepopisným způsobem na vybraných klíčových tématech kultury a umění.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)

Kurz si klade za cíl seznámit studenty s vývojem kultury ve střední Evropě ve druhé polovině 19. a v první polovině 20. století. Tematicky se kurz věnuje široce chápanému pojmu kultury jako společenského prostoru, alternativního k politice. V oblasti umění je pozornost věnována literatuře, v menší míře filmu, fotografii či architektuře.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)

-       BECKER, Anette. "The Avant-Garde, Madness and the Great War". In Journal of Contemporary History, Vol. 35, No. 1, January 2000, p. 71-84.

-       CANALES, Jimena and HERSCHER, Andrew. "Criminal skins: Tattoos and Modern Architecture in the Work of Adolf Loos". In: Architectural History, Vol. 48, 2005, p. 235-256.

-       FALASCA-ZAMPONI, Simonetta. "Fascism and Aesthetics". In Constellations, Vol. 15, No. 3, 2008, p. 351-365.

-       HOERDER, Dirk. "Migration and Cultural Interaction across the Centuries". In German Politics and Society, Vol. 26, No. 2, Summer 2008, p. 1-23.

-       KLAUTKE, Egbert. "Urban History and Modernity in Central Europe" In The Historical Journal, Vol. 53, No. 1, 2010, p. 177-195.

-       LE RIDER, Jacques. "Mitteleuropa, Zentraleuropa, Mittelosteuropa. A mental map of Central Europe". In European Journal of Social Theory, Vol. 11, No. 2, 2008, p. 155-169.

-       MOSSE, George L. "Fascist Aesthetics and Society: Some considerations". In Journal of Contemporary History, Vol. 31, No. 2, April 1996, p. 245-252.

-       PAUCKER, Henri R. Neue Sachlichkeit, Literatur im "Dritten Reich" und im Exil. Stuttgart, 1977.

-       REUVENI, Gideon. "The ‘Crisis of the Book’ and German Society after the First World War" In: German History, Vol. 20, No. 4, p. 438-461.

-       ROSSOL, Nadine. "Performing the Nation: Sport, Spectacles and Aesthetics in Germany, 1926-1936". In Central European History, Vol. 43, 2010, p. 616-638.

-       SCHOEPS, Karl Heinz. Deutsche Literatur zwischen den Weltkriegen. III, Literatur im Dritten Reich. Bern, 1992.

-       SCHORSKE, Carl E. Fin-de-siècle Vienna, New York, 1980.

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)

Aktivní účast v semináři na základě četby a závěrečná zkouška na základě seminární práce.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)

Aktivní účast na semináři, která zahrnuje zvládnutí předepsané přípravné četby ke každému probíranému tématu v celkovém rozsahu cca. 180 tiskových stran a na tomto základě aktivní účast na diskuzi o tomto tématu (20 % výkonu), dále složení ústní zkoušky (30 % výkonu) na základě velké seminární práce na vybrané téma v rozsahu min. 20 stran textu (50 % výkonu).

Celkový výkon studentů je hodnocen na úrovni 0 % až 100 %. Klasifikace A-F je pak následující:

  • 91 % a více        =>          A
  • 81-90 %             =>          B
  • 71-80 %             =>          C
  • 61-70 %             =>          D
  • 51-60 %             =>          E
  • 0-50 %               =>          F
  • A – výtečně (vynikající výkon pouze s drobnými chybami)
  • B – velmi dobře (nadprůměrný výkon, avšak s určitými chybami)
  • C – dobře (celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb)
  • D – uspokojivě (přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky)
  • E – dostatečně (výkon splňuje minimální požadavky)
  • F – nedostatečně, neprospěl/a (je zapotřebí značné množství další práce).
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)

Seznam probíraných témat:

 

1.     Úvod - formální náležitosti, definice kultury, střední Evropy

2.     Bildungsbürgertum jako fenomén 19. století v německy mluvících zemích

3.     Měšťanská kultura a výzvy modernity na přelomu 19. a 20. století

4.     Umělecká moderna na přelomu století - příklad architektury

5.     Multikulturalismus jako dědictví Habsburské monarchie?

6.     Ohlasy první světové války v kultuře a umění

7.     Nová média: rozvoj tisku a knižního trhu, rozhlasu a filmu

8.     Sport v meziválečném období jako kultuní fenomén

9.     "Populární kultura" pro "masovou společnost"?

10.   Nacistická kulturní politika

11.   Opozice a exil během NS režimu

12.   Závěrečné shrnutí a diskuse

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)

Znalost anglického jazyka a soudobých dějin minimálně na středoškolské úrovni. Tento kurz je povinný pro studenty oboru Středoevropská komparativní studia (SKS), studenti ostatních oborů budou přijati pouze po schválení vyučujícím.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK