Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)
Na příkladu kulturního prostředí lze zkoumat zásadní proměny středoevropské společnosti jdoucí od dožívajících tradic konce 19. století, přes reakci na traumatický zážitek první světové války, příchod nových médií a masové kultury v meziválečném prostředí až po druhou světovou válku. Kurz seznamuje studenty s problematikou nepopisným způsobem na vybraných klíčových tématech kultury a umění.
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)
The most important changes of Central European societies can be studied on example of culture. The course will cover the end of traditions in the second half of the 19th century, reactions to the traumatic experience of WWI, appearence of new media and mass culture in the interwar period, official and counter-official culture during the WWII. The course is non-descriptional, it concentrates only on selected key areas of culture and art.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)
Kurz si klade za cíl seznámit studenty s vývojem kultury ve střední Evropě ve druhé polovině 19. a v první polovině 20. století. Tematicky se kurz věnuje široce chápanému pojmu kultury jako společenského prostoru, alternativního k politice. V oblasti umění je pozornost věnována literatuře, v menší míře filmu, fotografii či architektuře.
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)
The aim of the seminar is to teach students the basic knowledge about the development of culture in the central Europe in the second half of 19th and the first half of the 20th century. The course understands culture as a widely defined social space, alternative to politics. Art styles covered by the course are literature, but to some extent also film, photography or architecture.
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)
- BECKER, Anette. "The Avant-Garde, Madness and the Great War". In Journal of Contemporary History, Vol. 35, No. 1, January 2000, p. 71-84.
- CANALES, Jimena and HERSCHER, Andrew. "Criminal skins: Tattoos and Modern Architecture in the Work of Adolf Loos". In: Architectural History, Vol. 48, 2005, p. 235-256.
- FALASCA-ZAMPONI, Simonetta. "Fascism and Aesthetics". In Constellations, Vol. 15, No. 3, 2008, p. 351-365.
- HOERDER, Dirk. "Migration and Cultural Interaction across the Centuries". In German Politics and Society, Vol. 26, No. 2, Summer 2008, p. 1-23.
- KLAUTKE, Egbert. "Urban History and Modernity in Central Europe" In The Historical Journal, Vol. 53, No. 1, 2010, p. 177-195.
- LE RIDER, Jacques. "Mitteleuropa, Zentraleuropa, Mittelosteuropa. A mental map of Central Europe". In European Journal of Social Theory, Vol. 11, No. 2, 2008, p. 155-169.
- MOSSE, George L. "Fascist Aesthetics and Society: Some considerations". In Journal of Contemporary History, Vol. 31, No. 2, April 1996, p. 245-252.
- PAUCKER, Henri R. Neue Sachlichkeit, Literatur im "Dritten Reich" und im Exil. Stuttgart, 1977.
- REUVENI, Gideon. "The ‘Crisis of the Book’ and German Society after the First World War" In: German History, Vol. 20, No. 4, p. 438-461.
- ROSSOL, Nadine. "Performing the Nation: Sport, Spectacles and Aesthetics in Germany, 1926-1936". In Central European History, Vol. 43, 2010, p. 616-638.
- SCHOEPS, Karl Heinz. Deutsche Literatur zwischen den Weltkriegen. III, Literatur im Dritten Reich. Bern, 1992.
- SCHORSKE, Carl E. Fin-de-siècle Vienna, New York, 1980.
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)
- BECKER, Anette. "The Avant-Garde, Madness and the Great War". In Journal of Contemporary History, Vol. 35, No. 1, January 2000, p. 71-84.
- CANALES, Jimena and HERSCHER, Andrew. "Criminal skins: Tattoos and Modern Architecture in the Work of Adolf Loos". In: Architectural History, Vol. 48, 2005, p. 235-256.
- FALASCA-ZAMPONI, Simonetta. "Fascism and Aesthetics". In Constellations, Vol. 15, No. 3, 2008, p. 351-365.
- HOERDER, Dirk. "Migration and Cultural Interaction across the Centuries". In German Politics and Society, Vol. 26, No. 2, Summer 2008, p. 1-23.
- KLAUTKE, Egbert. "Urban History and Modernity in Central Europe" In The Historical Journal, Vol. 53, No. 1, 2010, p. 177-195.
- LE RIDER, Jacques. "Mitteleuropa, Zentraleuropa, Mittelosteuropa. A mental map of Central Europe". In European Journal of Social Theory, Vol. 11, No. 2, 2008, p. 155-169.
- MOSSE, George L. "Fascist Aesthetics and Society: Some considerations". In Journal of Contemporary History, Vol. 31, No. 2, April 1996, p. 245-252.
- PAUCKER, Henri R. Neue Sachlichkeit, Literatur im "Dritten Reich" und im Exil. Stuttgart, 1977.
- REUVENI, Gideon. "The ‘Crisis of the Book’ and German Society after the First World War" In: German History, Vol. 20, No. 4, p. 438-461.
- ROSSOL, Nadine. "Performing the Nation: Sport, Spectacles and Aesthetics in Germany, 1926-1936". In Central European History, Vol. 43, 2010, p. 616-638.
- SCHOEPS, Karl Heinz. Deutsche Literatur zwischen den Weltkriegen. III, Literatur im Dritten Reich. Bern, 1992.
- SCHORSKE, Carl E. Fin-de-siècle Vienna, New York, 1980.
Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)
Aktivní účast v semináři na základě četby a závěrečná zkouška na základě seminární práce.
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)
Active participation in seminars based on mandatory reading and oral exam based on a seminar paper.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)
Aktivní účast na semináři, která zahrnuje zvládnutí předepsané přípravné četby ke každému probíranému tématu v celkovém rozsahu cca. 180 tiskových stran a na tomto základě aktivní účast na diskuzi o tomto tématu (20 % výkonu), dále složení ústní zkoušky (30 % výkonu) na základě velké seminární práce na vybrané téma v rozsahu min. 20 stran textu (50 % výkonu).
Celkový výkon studentů je hodnocen na úrovni 0 % až 100 %. Klasifikace A-F je pak následující:
91 % a více => A
81-90 % => B
71-80 % => C
61-70 % => D
51-60 % => E
0-50 % => F
A – výtečně (vynikající výkon pouze s drobnými chybami)
B – velmi dobře (nadprůměrný výkon, avšak s určitými chybami)
C – dobře (celkově dobrý výkon s řadou výrazných chyb)
D – uspokojivě (přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky)
E – dostatečně (výkon splňuje minimální požadavky)
F – nedostatečně, neprospěl/a (je zapotřebí značné množství další práce).
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)
Active participation of students in the seminar, which encompasses regular reading of the mandatory texts to the covered topics (approx. 180 pages) and active discussion based on this reader (20 % of the note). Oral examination (30 % of the note) based on the defense of a seminar paper (min. 20 pages long, 50 % of the note).
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)
Seznam probíraných témat:
1. Úvod - formální náležitosti, definice kultury, střední Evropy
2. Bildungsbürgertum jako fenomén 19. století v německy mluvících zemích
3. Měšťanská kultura a výzvy modernity na přelomu 19. a 20. století
4. Umělecká moderna na přelomu století - příklad architektury
5. Multikulturalismus jako dědictví Habsburské monarchie?
6. Ohlasy první světové války v kultuře a umění
7. Nová média: rozvoj tisku a knižního trhu, rozhlasu a filmu
8. Sport v meziválečném období jako kultuní fenomén
9. "Populární kultura" pro "masovou společnost"?
10. Nacistická kulturní politika
11. Opozice a exil během NS režimu
12. Závěrečné shrnutí a diskuse
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)
List of Topics:
1. Introduction - formal requirements, definitions of Culture and Central Europe
2. Bildungsbürgertum as a phenomenon in 19th Century in German speaking countries
3. Citizen culture and challenges of Modernity at the turn of 19th and 20th Centuries
4. Modern art at the turn of 19th and 20th Centuries - example of Achitecture
5. Multiculturalism as a heritage of Habsburg Monarchy?
6. Reflections of WWI in Culture and Art
7. New Media: development of press and book market, radio and film
8. Sport in the interwar period as a cultural phenomenon
9. "Popular Culture" for "Mass Society"?
10. Nazi cultural policy
11. Opposition and exile during the Nazi regime
12. Final conclusion and discussion
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)
Znalost anglického jazyka a soudobých dějin minimálně na středoškolské úrovni. Tento kurz je povinný pro studenty oboru Středoevropská komparativní studia (SKS), studenti ostatních oborů budou přijati pouze po schválení vyučujícím.
Poslední úprava: PhDr. David Emler, Ph.D. (04.02.2020)
Knowledge of English, basic knowledge of contemporary history at grammar school level. This course is mandatory for Central European Comparative Studies (SKS), students of other programmes will be enrolled only with teachers permission.