PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Non-fiction audiovizuální tvorba - JKM133
Anglický název: Non-fiction Audiovisual Works
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 65 / 65 (65)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D.
Vyučující: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Neslučitelnost : JJM295, JJM443
Je neslučitelnost pro: JJM295, JJM443
Anotace
Poslední úprava: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (11.09.2022)
Posluchači se prostřednictvím přednášky seznámí se specifickými přístupy rozhlasového, filmového a televizního dokumentu k realitě. Překročí hranici od časovosti k nadčasovosti, na konkrétních příkladech si uvědomí výzvy i hrozby přinášející tento druh tvorby. V rámci seminářů si vyzkouší vytvořit vlastní projekt prezentovatelný v rámci rozhodovacích procesů v mediálním průmyslu, na němž si osvojí i vlastní autorská hlediska a tvůrčí možnosti.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (11.09.2022)

Cílem předmětu je poznat principy specifického uchopování světa prostředky non-fiction tvorby (zejm. tzv. dokumentární tvorbou) a vyzkoušet je i svým vlastním projektem.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (11.09.2022)

Výsledná známka hodnocení předmětu tvoří tři složky:

a) aktivita v hodině (20%)

Za aktivitu v hodině se považuje interakce v rámci přednášky/semináře a zejména příprava na hodinu - seznámením se s materiály, které jsou z hodiny na hodinu doporučeny. 

b) seminární práce (40%)

Seminární prací je non-fiction projekt (resp. námět na dokumentární film, rozhlasový nebo internetový tvar). Měl by obsahovat nejen formulaci tématu, ale také materiál, se kterým bude pracovat (protagonisty, prostředí, případně výsledky rešerše na místě), a autorské uchopení tématu. V maximální míře bude projekt obsahovat také produkční rozvahu, příp. natáčecí plán - jako kdyby měl být tento projekt prezentován na Programové radě televize.  

c) test (40%)

Písemný test proběhne v rámci zkouškového období a bude obsahovat pouze 1 náhodně vybranou otázku, kterou student/ka vlastními slovy rozebere. Podmínkou je splnění alespoň poloviny bodů.  

Příklady: 

Student je aktivní v hodině (20), vypracuje seminární práci v maximální kvalitě (40) a napíše test zcela správně (40) = 100 bodů = A

Student je méně aktivní v hodině (10), vypracuje seminární práci v maximální kvalitě (40) a test napíše na polovinu bodů (20) = 70 bodů = D

Student je aktivní v hodině (20), vypracuje seminární práci v nižší kvalitě (20) a test napíše na polovinu bodů (20) = 60 bodů = E

(viz Opatření děkana č. 17/2018 ve znění Opatření děknaky č. 20/2019, kde je uvedena škála hodnocení: 

91 % a více => A

81-90 % => B

71-80 % => C

61-70 % => D

51-60 % => E

0-50 % => F)      

Literatura
Poslední úprava: prof. MgA. Martin Štoll, Ph.D. (11.09.2022)

Materiály v MOODLU: 

Materiály v MOODLU:

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11389

 

+

Povinná:

CORNER, J. The Art of Record. A critical introduction to documentary. Manchester University Press, Manchester 1996.

HANÁČKOVÁ, A. (a kol.): Rozhlasový autorský dokument. Praha: Nakladatelství AMU, 2020.  

 

Doporučená:

BRANKO, P. Mikrodramaturgia dokumentarizmu. Bratislava: Slovenský filmový ústav, 1991.

GAUTHIER, G. Dokumentární film – jiná kinematografie. Praha: AMU 2004.

Jeden svět na školách: Základy dokumentárního filmu.  Praha: Člověk v tísni, o. p. s., 2012

NICHOLS, B. Úvod do dokumentárního filmu. Praha: AMU, 2010.

NAVRÁTIL, K (eds.). 14 kapitol o rozhlase. Praha: Literární akademie, 2006.

PETRÁŇ, T. Ecce homo. Esej o vizuální antropologii. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2011.     

K dějinám:

ČESÁLKOVÁ, L. Atomy věčnosti. Český krátký film 30. až 50. let. Národní filmový archiv, Praha 2014.

NAVRÁTIL, A. Cesty k pravdě či lži. Praha: Filmový ústav 1969/AMU 2002.    

K jednotlivým tvůrcům (a mnohá další):

ČESÁLKOVÁ, L. Generace Jihlava. Větrné mlýny a AMU, Brno a Praha 2014

DENEMARKOVÁ, R. Evald Schorm – sám sobě nepřítelem. Praha: Nadace Divadla Na Zábradlí, 1998

HANÁČKOVÁ, A. Český rozhlasový dokument a feature v letech 1990-2005: Poetika žánrů. Brno: JAMU, 2010. 

LEACOCK, R. The feeling of being there. A filmmaker´s memoir. Semeïon Editions, 2011

NAVRÁTIL, A. Dziga Vertov - revolucionář dokumentárního filmu. Praha: Československý filmový ústav, 1974.

NAVRÁTIL, A. Jiří Lehovec. Praha: Československý filmový ústav, 1984.

OMASTA, M. Alexander Hackenschmied. Praha: Casablanca, 2014.

ROTHA, P. Robert Flaherty. Philadelphia: University of Pennsilvania Press, 1983.

SLIVKA, M. Karol Plicka - básnik obrazu. Bratislava: Osveta, 1999.

STUFKENS, A.: Joris Ivens - filmař světa. Praha: Nakladatelství AMU, 2016.

ŠTOLL, M.  a kol. Český film: režiséři-dokumentaristé. Praha: Libri 2009.

ŠTOLL, M. Jan Špáta. Praha: Malá Skála 2007.

ŠVOMA, M. Karel Vachek etc. Praha: AMU 2009

VOGELOVÁ, P. Jan Calábek. Praha: AMU 2013.    

Zahraniční obecně:

BEATTIE, K. Documentary Screens. Nonfiction Film and Television.  Palgrave McMillan, New York 2004.

BRUZZI, S. New Documentary: A Critical Introduction. London: Routledge, 2000.

CORNER, J. The Art of Record. A critical introduction to documentary. Manchester University Press, Manchester 1996.

CRISELL, A. Understanding Radio. London: Routledge, 1996.

ELLIS, J.C.-McLANE, B. A. A New History of Documentary Film. The Continuum International Publishing Group Inc., New York 2009

FRANKLIN, I. Think-tape: The aesthetics of montage in the post-war television documentary. In: JACOBS, J. - PEACOCK, S. Television Aesthetics and Style. New York: Bloomsbury 2013, s. 289-307

McCREADIE, M. Documentary Superstars. How Today´s Filmmakers Are Reinventing the Form. Allworth Press, New York 2008.

ROSENTAHL, A. New Challenges for Documentary. University of California Press, Berkeley  1988.

ROSENTAHL, A. Why Docudrama? Fact-Fiction on Film and TV. Illinois : Southern  Illinois University Press, 1999.  

Sylabus
Poslední úprava: doc. Robert Silverio, Ph.D. (20.10.2023)
  1. Non-fiction a pojmy "dokumentární", "dokumentační", "dokumentární hodnota" (4. 10. 2023)
  2. Autenticita jako základní předpoklad komunikace (11. 10. 2023)
  3. Uchopení a interpretace reality a role autora (Barnow, Renov, Nichols, Branko atp.) (18. 10. 2023)
  4. Žánrové spektrum dokumentární tvorby (25. 10. 2023)
  5. Dramaturgie non-fiction tvorby a podoby literární přípravy (1. 11. 2023)
  6. Non-fiction autorská tvorba - dokument jako schématový a programový typ ve vysílání (8. 11. 2023)
  7. Po hraně publicistiky a dokumentu (15. 11. 2023)
  8. Rozhlasový dokument a svět se zavřenýma očima (22. 11. 2023)
  9. Poslech vybraných ukázek rozhlasové non-fiction tvorby. (29. 11. 2023)
  10. Komentovaná projekce ukázek z některých základních děl českého dokumentárního filmu. (6. 12. 2023)
  11. Komentovaná projekce ukázek z některých základních děl světového dokumentárního filmu (13. 12. 2023)
  12. Dokument jako mediální produkt (projekt, forma, realizace) v rozhlase a v televizi (20. 12. 2023)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK