PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Historický a společenský kontext proměn médií - JKM108
Anglický název: Historical and Social Context of Media Changes
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 85 / neurčen (85)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jan Cebe, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Neslučitelnost : JJM202
Je neslučitelnost pro: JJM202
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (05.02.2024)

Kurz podá posluchačům ucelený výklad vývoje médií v kontextu vývoje lidské společnosti a kultury v období od poloviny 19. století do konce 20. století. Akcentován bude zejména vývoj v rámci západní kultury (především USA, Evropa) a v tomto kontextu pak bude připomenut i vývoj v českých zemích. V rámci přednášky se bude na vývoj médií nahlížet z pozic mediocentrického kulturního přístupu a soustředit se bude pozornost především na to, jak média jakožto významný hybatel sociální a kulturní změny ovlivňovala vývoj a podobu společnosti v daném období. Kurz se zaměří na klíčové oblasti a období vývoje moderní společnosti a jejich souvislost s vývojem mediální komunikace. Akcentován bude zejména kontext proměny médií v souvislosti s praktickým ustavování základních parametrů svobody projevu a svobody médií (média jako nástroj moderní politické komunikace, normativní požadavky objektivity a nestrannosti a jejich vývoj aj.) či rozvojem komercionalizace jakožto jednoho z hnacích motorů rozvoje moderních médií, a to jak po stránce společenské, tak po stránce technologické a ekonomické. Část kurzu bude též věnována rozvoji moderních totalitních režimů v průběhu 20. století a s nimi související intenzifikací využívání médií jako nástrojů persvazivní komunikace.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (05.02.2024)

Požadavky na ukončení kurzu:
Přednáška: absolvování dvou průběžných testů z povinné literatury (1. test 13. 3.; 2. test 24. 4. - texty k přípravě budou k dispozici v SIS nejpozději tři týdny před termínem testu, , absolvování závěrečného testu z obsahu přednášek a povinné literatury (bude konkretizována v SIS nejpozději měsíc před prvním zkouškovým termínem). Studenti musí psát průběžné testy ve stanovených termínech, nebudou poskytovány žádné náhradní termíny. Když se student průběžného testu z literatury nezúčastní, tak ztrácí možnost získat 10 bodů, ale stále to pro něj neznamená ztrátu možnosti předmět absolvovat, a to ani při absenci na obou průběžných testech.


Hodnocení kurzu:
I. průběžný test – 10 bodů
II. průběžný test – 10 bodů
Závěrečný písemný test – 30 bodů

Celkový bodový zisk max.: 50 bodů

 

Rozložení známek:

F     0 - 25 bodů 

E     26 - 30 bodů 

D    31 - 35 bodů 

C    36 - 40 bodů 

B     41 - 45 bodů 

A     46 - 50 bodů 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (05.02.2024)

ABRAMSON, A. The History of Television, 1880 to 1941. Repr. Jefferson, N. C.: McFarland & Company, Inc., 2009. 

ABRAMSON, A. The History of Television, 1942 to 2000. Repr. Jefferson, N. C.: McFarland & Company, Inc., 2008. 

BAGDIKIAN, B. H. The New Media Monopoly. Revid. a rozšíř. vyd. Boston: Beacon Press, 2004. 

BEDNAŘÍK, P. - JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. 2., upravené a doplněné vydání. Praha: Grada, 2019.

BRIGGS, A. - BURKE, P. Social History of the Media: from Gutenberg to the Internet. 3. vyd. Cambridge: Polity, 2009.

JIRÁK, J. - KÖPPLOVÁ, B. Masová média. Praha: Portál, 2015.

JOWETT, G. - O'DONNELL, V. Propaganda and Persuasion. 4. vyd. Thousand Oaks, Calif.: SAGE Publications, 2006.

JOWETT, G. - O'DONNELL, V. Readings in Propaganda and Persuasion: New and Classic Essays. 1. vyd. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2006.

KOVARIK, B. Revolutions in Communication: Media History from Gutenberg to the Digital Age. 1. vyd. New York: Continuum, 2011.

PROKOP, D. Boj o média: Dějiny nového kritického myšlení o médiích. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2005.

MILL, John Stuart. On liberty. Place of publication not identified: G&D Media, 2020

SIMONSON, P. Handbook of Communication History. 1. vyd. New York: Routledge, 2013.

THOMPSON, K. -  BORDWELL, D. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2007. 

VEČEŘA, Pavel. Úvod do dějin tištěných médií. Praha: Grada Publishing, 2015

 

Doporučená:

BURKE, P. Co je kulturní historie. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2011. 

FEIGELSON, K. - KOPAL. P. Film a dějiny 3. Politická kamera - film a stalinismus. 1. vyd. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů a Casablanca, 2012.

FUKUYAMA, F.. Konec dějin a poslední člověk. Praha: Rybka, 2002. 

GEBHART, J. - KÖPPLOVÁ, B. - KRYŠPÍNOVÁ, J. Řízení legálního českého tisku v Protektorátu Čechy a Morava. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2010. 

HABERMAS, J. Strukturální přeměna veřejnosti: zkoumání jedné kategorie občanské společnosti. 1. vyd. Praha: Filosofia, 2000. 

HEYER, P. - CROWLEY, D. Communication in History: Technology, Culture, Society. 5. vyd. Boston: Allyn and Bacon, 2003. 

HOBSBAWM, E. J. Věk extrémů: krátké 20. století 1914-1991. Vyd. 2. Praha: Argo, 2010. Historické myšlení. 

KONČELÍK, J. - VEČEŘA, P. - ORSÁG, P. Dějiny českých médií 20. století. 1. vyd. Praha: Portál, 2010. 

KOPAL, P. (ed.). Film a dějiny. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004.  

KOPAL, P. (ed.). Film a dějiny 2: Adolf Hitler a ti druzí - filmové obrazy zla. 1. vyd. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů, 2009. 

KÖPPLOVÁ, B. et al. Dějiny českých médií v datech. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003. 

PAVLÍČEK, T. - PÍŠA,P. - WöGERBAUER, M. (eds.). Antologie z myšlení o literární cenzuře. 1. vyd. Brno: Host, 2013.

ŠTOLL, M. Television and Totalitarianism in Czechoslovakia. From the First Democratic Republic to the Fall of Communism. New York-London-Oxford-New Delhi-Sydney: Bloomsbury Publishing, 2019.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Jan Cebe, Ph.D. (05.02.2024)

Okruhy přednášek:

1) Komunikace v 19.století - média jako místo prezentace politických názorů, rozvoj masových médií, informace jako obchodní komodita, komercionalizace médií 

2) Rozvoj kinematografie v době němého filmu do 1. světové války (filmoví průkopníci, rozvoj filmového průmyslu, vznik Hollywoodu)

3) Nástup rozhlasového vysílání - rozdíl mezi evropským a americkým přístupem k obsahu vysílání, podoba amerického komerčního vysílání, evropský přístup na příkladu vybraných zemí, charakteristika posluchačů rozhlasu, využití rozhlasu k politickým cílům, otázka vztahu rozhlasu a vytváření kulturních obsahů.

4) Rozvoj kinematografie v meziválečném období (filmový průmysl, nástup zvukového filmu, charakteristika filmových diváků, otázka uměleckého x versus komerčního pojetí kinematografie, film jako způsob trávení volného času).

5) Propaganda a média  - zapojení médií do propagandy v době 1. světové války, aktivizace příjemců mediálních sdělení, formy propagandy Německo - Sovětský svaz - USA, propaganda za 2. světové války

6) Rozvoj televizního vysílání - televizní průkopníci ve 30. letech, vývoj od konce 40. let 20. století - pohled evropský (média veřejné služby) x americký (média komerční) na obsah a fungování televizního vysílání, televize jako socializační nástroj, společnost volného času, vztah televize a filmu, využití televize pro politické cíle.

7) Média jako nástroj ideologického boje mezi Východem a Západem v 50. letech - ideologie ve filmové produkci, vztah médií a politických stran, nástroje přesvědčování příjemců mediálních obsahů.

8) Komunikace v 60. letech - rozvoj televize, fungování filmového průmyslu, tištěná média, využití fotografií, hudební průmysl, vývoj internetu.

9) Období 70. - 80. let 20. století - aféry Pentagon papers a Watergate, média jako hlídací pes demokracie, rozvoj komerčního rozhlasového a televizního vysílání v Evropě - vliv na reklamní trh, bulvární média, nástup kabelového a satelitního vysílání - nové mediální obsahy, video - nový způsob trávení volného času, segmentace spotřebitelských trhů, nový Hollywood.

10) Zásadní proměny komunikace od 90. let 20. století (nástup e-mailů, mobilů), vliv na mezilidskou komunikaci i na přenos mediálních obsahů, svět jako globální vesnice, vliv globalizace na kulturu, internet jako pole prezentace názorů, vztah médií a politiky, boj médií o čtenáře/posluchače/diváka, proměny podoby rozhlasového a televizního vysílání, fungování filmového průmyslu. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK