PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Média a gender - JKB052
Anglický název: Media and Gender
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: 48 / neurčen (50)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D.
Třída: Courses for incoming students
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (12.02.2024)
Cílem kurzu je seznámit studující s genderovou tradicí studia médií a přiblížit jim možné způsoby, jak tuto kategorii zahrnout do analýz mediální produkce, obsahů i publik. Studující se seznámí s aplikací genderové teorie v oboru mediálních studií, s klíčovými studiemi z této oblasti, a budou schopni odborně argumentovat v souladu s feministickou/genderovou teorií k tématům týkajícím se genderových aspektů oblasti komunikace a médií.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (12.02.2024)

Zápočet získají studující na základě úspěšně absolované odborné skupinové debaty (kolokvia) na téma zadané vyučující, které bude vycházet ze znalostí osvojených v průběhu semestru. Skupinové rozpravy se zúčastní vždy tři studující a vyučující, debata bude řízena vyučující a studující během ní prokáží osvojení si feministické/genderové teorie a argumentace i znalost základních faktů.

Skupinové rozpravy se uskuteční za fyzické přítomnosti všech zúčastněných v budově Hollar během tří vypsaných zápočtových termínů (každého termínu se zúčastní cca 20-30 zkoušených, kteří zkoušku absolvují v tříčlenných skupinkách). 

 

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (12.02.2024)

Povinná literatura:

BRUIN, M. – ROSS, K. (eds.). Gender and Newsroom Cultures. Identities at Work. Hampton Press, 2004.

CRAFT, S. – WANTA, W. Women in the Newsroom: Influences of Female Editors and Reporters on the News Agenda. Journalism & Mass Communication Quarterly. 2004, Vol. 81, No. 1, s. 124-138.

FENTON, N. The problematics of postmodernism for feminist media studies. Media, Culture & Society; 2000, 22; 723-741.

LAVIE, A. – LEHMAN-WILZIG, S. Whose News? Does Gender Determine the Editorial Product? European Journal of Communication. 2003,18, 5-29.

McLAUGHLIN, L. Feminism, the public sphere, media and democracy. Media Culture Society. 15, 599-620. Sage Publications: 1993.

RENZETTI, C. M. – CURRAN, D. J. Ženy, muži a společnost. Nakladatelství Karolinum, 2003.

STOREY, J. Cultural Theory and Popular Culture: an introduction (kapitola Gender and Sexuality). Pearson Longman, 2009.

Who Makes the News? Global Media Monitoring Project 2010 Czech Republic. National Report. ProEquality, 2010.

ZOONEN, L. van. Rethinking Women and the News. European Journal of Communication; SAGE, 1988.

 

Doporučená literatura:

BOURDIEU, P. Nadvláda mužů. Nakladatelství Karolinum, 2000.

EMMA JANE. Misogyny online. A short (and brutish) history. Sage Publications, 2016.

OATES-INDRUCHOVÁ, L. (ed.). Dívčí válka s ideologií (Klasické texty angloamerického feministického myšlení). Sociologické nakladatelství (SLON), 1998.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Lenka Vochocová, Ph.D. (27.02.2024)

Plán přednášek/seminářů:

1. (21.2.2024)    Výuka se nekoná, vyučující čerpá osobní volno (jarní prázdniny)

2. (28.2.2024)    Organizace kurzu. Historie feministického přístupu, jeho členění a východiska, definice klíčových pojmů

3. (6.3.2024)      Gender a média – mapování oblastí zájmu mediálních studií o genderové aspekty komunikace (zpravodajství - obsahy i produkce, reklama, populární kultura, digitální veřejná sféra). 

                         Gender a mediální obsahy – zpravodajství (Global Media Monitoring Project, soft news a hard news, ženy a muži jako zdroje, genderovaná témata?, polarizace u genderově konfliktních témat)

4. (13.3.2024)    Workshop organizace ProFem "Na slovech záleží: Jak citlivě informovat o sexuálním násilí." (lektorky: psychoterapeutky Adéla Bartušková a Helena Opletalová - proFem, novinářka Dominika Píhová z Deníku N) 

5. (20.3.2024)    Gender a mediální obsahy – populární kultura, reklama - sexualizace, genderové stereotypy v obsazích; heteronormativita, cisnormativita, homofobie, transfobie

6. (27.3.2024)    Gender a film – "male gaze" Laury Mulvey a "female gaze" (psychoanalytická perspektiva v analýze audiovizuálních obsahů)

7. (3.4.2024)      Gender a mediální produkce – obecný úvod, klíčové otázky týkající se pozice novinářek a novinářů, vedení redakcí aj. Hlavní zjištění, trendy, témata. Vztah mezi genderovými aspekty mediální produkce a mediálních obsahů

8. (10.4.2024)    Genderové aspekty studia mediálních publik - kulturální studia, rezistence skrze rituály, teorie užití a uspokojení

9. (17.4.2024)    Genderové studium digitálních a síťových médií, genderové aspekty online deliberace a participace (genderová digitální propast, genderová slepota výzkumu participace, genderová specifika v užití sociálních médií a politické participaci online)

10. (24.4.2024)  Genderové studium digitálních a síťových médií - matky a machové na sítích, třetí prostředí (third spaces) a jejich genderová specifika

11. (1.5.2024)    Výuka odpadá, státní svátek 

12. (8.5.2024)    Výuka odpadá, státní svátek 

13. (15.5.2024)  Genderové studium digitálních a síťových médií, genderové aspekty online deliberace a participace: hate-speech a gender, Emma Jane a rapeglish, toxická maskulinita a feminita, politické zneužívání termínu toxická feminita?

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK