PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kreativní myšlení - JKB018
Anglický název: Creative Thinking
Zajišťuje: Katedra marketingové komunikace a public relations (23-KMKPR)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: 70 / neurčen (70)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: specializační
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Bc. Hana Moravcová, Ph.D.
Vyučující: Ing. Bc. Hana Moravcová, Ph.D.
Neslučitelnost : JJB406
Je neslučitelnost pro: JJB406
Je záměnnost pro: JJB406
Anotace
Poslední úprava: Ing. Bc. Hana Moravcová, Ph.D. (24.10.2023)
Kurz seznamuje studenty s pojmy kreativita a kreativní myšlení, jejich koncepty a nástroji pro jejich rozvoj. Prostřednictvím přednášek, případových studií, praktických aplikací a studia literatury získají absolventi základní přehled o využití kreativního myšlení nejen v marketingu a managementu.

Předmět je doporučen pro první ročník bakalářského studia.

Důležité informace v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=10169
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Bc. Hana Moravcová, Ph.D. (29.08.2023)

Předmět je zakončen zkouškou a hodnocení předmětu tvoří tři složky s danými váhami – závěrečný test (60 %), týmový projekt (20 %) a individuální prezentace literatury (20 %).

1. Závěrečný test z literatury a dalších zdrojů (60 % hodnocení)

2. Týmový projekt (20 %)

3. Individuální prezentace (20 % hodnocení)

Jako dodatečná podmínka je nutnost dosáhnout alespoň poloviny bodů v závěrečném testu.

Klasifikace proběhne podle systému ECTS grading na stupnici A–F. Celkový výkon studenta/ky bude uveden v procentech (0–100 %) a dle nich stanovena klasifikace: 0–50 % = F, 51–60 % = E, 61–70 % = D, 71–80 % = C, 81–90 % = B a 91 % a více = A).

Literatura
Poslední úprava: Ing. Bc. Hana Moravcová, Ph.D. (15.11.2023)

Povinná literatura

FRANKOVÁ, E. Kreativita a inovace v organizaci. 1. vyd. Praha: GRADA, 2011. ISBN 978-80-247-3317-3.

NORMAN, Donald A. Design pro každý den. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2010. 271 s. ISBN 978-80-7363-314-1. (kapitoly: 1, 2, 3, 4 & 7)

WHITAKER, Amy. Kreativní myšlení: vybojujte si tvůrčí prostor ve světě rozvrhů, rozpočtů a šéfů. Překlad Petr Sumcov. Praha: Dobrovský s.r.o., 2017. 293 stran. Knihy Omega. ISBN 978-80-7390-574-3.

 

Další doporučená literatura

A. Kreativní myšlení, kreativita a její rozvoj

DE BONO, Edward. How to have creative ideas: 62 exercises to develop the mind. London: Vermilion, 2007, 180 s. ISBN 978-0-09-191048-8.

DE BONO, Edward. Šest klobouků, aneb, Jak myslet. Překlad Petr Jansa. Praha: Dobrovský s.r.o., 2020. 193 stran. Via. ISBN 978-80-7642-057-1.

BRANDT, Anthony a EAGLEMAN, David. The runaway species: how human creativity remakes the world. New York: Catapult, [2017], 2017. 296 stran. ISBN 978-1-936787-52-4. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)

CARTER, David E. The little book of creativity. New York: Harper Design, 2004, 272 s. : il. ; 24 cm. ISBN 0-06-074801-X.

CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály. Creativity: flow and the psychology of discovery and invention. New York: HarperPerennial, 1997, viii, 456 s. ; 21 cm. ISBN 0-06-017133-2.

DACEY, John S. a LENNON, Kathleen. Kreativita. Překlad Jan Adámek. Vyd. 1. české. Praha: Grada, 2000. 250 s. Psyché. ISBN 80-7169-903-9.

DIETRICH, Arne. How creativity happens in the brain. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015, viii, 230 stran : ilustrace. ISBN 978-1-137-50179-0. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)

GODIN, Seth. Proces: tvořte, vytrvejte, vypusťte to do světa. Překlad Kateřina Harrison Lipenská. První vydání. Praha: Audiolibrix, 2021. 250 stran. ISBN 978-80-88407-00-3.

GOSWAMI, Amit. Kvantová kreativita: myslete kvantově, buďte kreativní. Překlad Petr Jochmann. Olomouc: ANAG, [2016], ©2016. 223 stran. ISBN 978-80-7554-050-8.

INGLEDEW, John. An A-Z of Visual Ideas: How to Solve Any Creative Brief. Laurence King Publishing. 2011.

INGLEDEW, John. How to have great ideas: a guide to creative thinking [online]. London, England: Laurence King Publishing, 2016, ©2016 [cit. 2022-10-05]ISBN 978-1-78067-989-1. Dostupné z: http://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=4536975.

KAUFMAN, James C. Creativity 101. 2nd ed. New York: Springer Publishing Company, 2016. ISBN 9780826129536. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)

KLEON, Austin. Jeď dál: deset způsobů, jak zůstat kreativní v časech dobrých i zlých. Překlad Růžena Svobodová. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2019. 221 stran. Briquet. ISBN 978-80-7555-080-4.

KLEON, Austin. Ukaž, co děláš!: 10 způsobů, jak sdílet svou kreativitu a nechat se objevit. Vyd. 1. V Brně: Jan Melvil, 2014. 223 s. Briquet. ISBN 978-80-87270-92-9.

KÖNIGOVÁ, Marie. Tvořivost: techniky a cvičení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 188 s. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-1652-7.

KÖNIGOVÁ, Marie. Jak myslet kreativně. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 125 s. Psychologie pro každého. ISBN 80-247-1626-7.

LUIJTEN, Coen. Creativity Works!: Unchain your Creativity, Beat the Robot and Work Happily Ever After. Laurence King Publishing. 2018.

NIELSEN, Dorte, & GRANHOLM, Katrine. Creative Thinker’s Rethink Book: 52 Exercises to Train Your Ability to See Connections Others Don’t (Workbook). BIS Publishers. 2021.

NIELSEN, Dorte, & THURBER, Sarah. The Secret of the Highly Creative Thinker: How to Make Connections Others Don’t (Reprint). Laurence King Publishing. 2019

POPE, Rob. Creativity: theory, history, practice. London: Routledge, 2010, xviii, 302. ISBN 978-0-415-34916-1.

PRESSFIELD, Steven. Válka umění: odblokujte svou kreativitu a vyhrajte tvůrčí bitvy. Překlad Filip Drlík. Vydání první. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2017. 230 stran. Briquet. ISBN 978-80-7555-035-4.

ROOZENKRANS, Joost. How to Create Better Ideas: Connecting the Left and Right Brain in the Design Process. BIS Publishers. 2021.

RUNCO, Mark A a Steven R PRITZKER. Encyclopedia of creativity. Academic Press, 2011. ISBN 0123750393. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)

SAWYER, Keith. Zig zag: the surprising path to greater creativity. 1st ed. San Francisco, Calif.: Jossey-Bass, 2013.

SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav STECH. Tvorba Jako Způsob Poznávání. Prague: Karolinum Press, 2014. ISBN 9788024623351. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)

SNIDER, Grant. The Shape of Ideas: An Illustrated Exploration of Creativity (Illustrated). Abrams ComicArts. 2017.

VANDERVELDE, Walter. When the Box is the Limit: Drive your Creativity with Constraints. Laurence King Publishing. 2019

ŽÁK, Petr a René KAŠÍK. Kreativita a její rozvoj. Brno: Computer Press, c2004. Business books. ISBN 80-251-0457-5.

 

B. Inovace a design thinking

ADAIR, John Eric. Umění kreativního myšlení: jak být inovativní a rozvíjet skvělé myšlenky. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011. 134 s. ISBN 978-80-251-3004-9.

ARNOLD, John E. Creative Engineering: Promoting Innovation by Thinking Differently. 2016. https://stacks.stanford.edu/file/druid:jb100vs5745/Creative%20Engineering%20-%20John%20E.%20Arnold.pdf

BARTÁK, Jan. Od znalostí k inovacím. 1. vyd. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008. 190 s. Management studium. ISBN 978-80-87197-03-5.

BROWN, Tim. Design Thinking. Harvard Business Review. June 2008. https://new-ideo-com.s3.amazonaws.com/assets/files/pdfs/IDEO_HBR_DT_08.pdf

Creating desired futures: how design thinking innovates business [online]. Basel, Switzerland: Birkhäuser, 2010. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10728921.

Design thinking: new product development essentials from the PDMA [online]. Hoboken, New Jersey: Wiley, 2016, ©2016. ISBN 978-1-118-97181-9. Dostupné z: http://ebookcentral.proquest.com/lib/natl-ebooks/detail.action?docID=4041673.

KELLEY, Tom. The Art Of Innovation. London: Profile Books, 2016. ISBN 1781256144. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)

KNAPP, Jake. Sprint: jak vyřešit velké problémy a otestovat nové myšlenky v pouhých pěti dnech. Překlad Libuše Mohelská. Vydání první. [Brno]: Jan Melvil Publishing, 2017. 272 stran. ISBN 978-80-7555-023-1.

KOLKO, Jon. The Divisiveness of Design Thinking. Interactions. XXV.3 May-June 2018. http://interactions.acm.org/archive/view/may-june-2018/the-divisiveness-of-design-thinking

PLATTNER, Hasso, Christoph MEINEL a Larry LEIFER. Design Thinking Research. Cham: Springer International Publishing, 2017. ISBN 9783319609669. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)

 

C. Marketing, management a kreativní řízení

BELZ, Horst a SIEGRIST, Marco. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Překlad Dana Lisá. Vyd. 2. Praha: Portál, 2011. 375 s. ISBN 978-80-7367-930-9.

FICHNOVÁ, Katarína. Psychology of creativity for marketing communication: selected aspects. Noailles: Association Amitié Franco-Sovaque, 2013, 120 stran : tabulky, ilustrace ; 26 cm. ISBN 978-2-9536153-5-7.

HORŇÁK, Pavel. Kreativita v reklamě. Vyd. 1. Zlín: VeRBuM, 2014. 293 s. ISBN 978-80-87500-49-1.

HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Kreativní management v praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 130 s. Vedení lidí v praxi. ISBN 978-80-247-1737-1.

HOWKINS, John. The Creative economy: how people make money from ideas. London: Penguin Books, 2002, xviii, 263 s. ISBN 0-14-028794-9.

CHADT, Karel, KOUŘIL, Lubomír a PECHOVÁ, Jana. Art of creativity, aneb, Kreativita jako klíčová kompetence v době změn. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2009. 136 s. ISBN 978-80-86723-82-2.

NOVÁK, Adam. Inovace je rozhodnutí: kompletní návod, jak dělat inovace nejen v byznysu. Praha: Grada, 2017, 205 stran : ilustrace ; 24 cm. ISBN 978-80-271-0333-1.

NÖLLKE, Matthias. Naučte se myslet kreativně: kreativní techniky pro váš úspěch v praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 107 s. Poradce pro praxi. ISBN 80-247-1519-8.

 

D. Kreativita, umění a design

AMBROSE, Gavin, Paul HARRIS a Ivo MAGERA. Grafický design: designové myšlení. Brno: Computer Press, 2011, 192 stran : ilustrace (převážně barevné) ; 23 cm. ISBN 978-80-251-3245-6.

BODEN, Margaret A. Creativity and Art. Oxford: Oxford University Press, Incorporated, 2010. ISBN 9780199590735. (k dispozici online v centrálním vyhledávači UKAŽ)

BRUTHANSOVÁ, Tereza a KRÁLÍČEK, Jan. Czech 100 design icons. 1. vyd. Praha: CzechMania, 2005. [244] s. ISBN 80-239-4817-2.

GOMPERTZ, Will. Přemýšlej jako umělec: ...a prožij kreativnější a plodnější život. Překlad Ladislav Šenkyřík. Vydání první. Praha: NLN, s.r.o., 2017. 212 stran, 16 nečíslovaných stran obrazových příloh. ISBN 978-80-7422-529-1.

KAFKA, Ondřej a KOTYZA, Michal. Logo & corporate identity. 3., přeprac. vyd. Praha: Kafka design, ©2014. 128 s. ISBN 978-80-260-6771-9.

KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Překlad Kateřina Křížová a Lucie Vidmar. V českém jazyce vyd. 2., dopl. a rev. V Praze: Vysoká škola uměleckoprůmyslová, 2009. 172 s. T. Gesamt; sv. 2. ISBN 978-80-86863-28-3.

 

E. Kreativita a jazyk

FIELD, Syd. Jak napsat dobrý scénář: základy scenáristiky. Vyd. 1. V Praze: Rybka, 2007. 277 s. ISBN 978-80-87067-65-9.

FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001. 164 s. ISBN 80-85931-99-0.

HRDLIČKA, František. Průvodce po literárním řemesle: (základy tvůrčího psaní). 2., dopl. vyd. Praha: Akropolis, 2008. 197 s. ISBN 978-80-7304-090-1.

NOVOTNÝ, David Jan. Chcete psát scénář?. 2., dopl. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Filmová a TV fakulta, 2000. 174 s. Studijní texty. ISBN 80-85883-52-X.

 

F. Online přednášky

BRANDT, Anthony: The Runaway Species: How Human Creativity Remakes the World https://www.youtube.com/watch?v=Udu9NaWn_N8

BROWN, Tim: Tim Brown urges designers to think big https://www.youtube.com/watch?v=UAinLaT42xY

CSÍKSZENTMIHÁLYI, Mihály: Flow https://www.youtube.com/watch?v=I_u-Eh3h7Mo

HARFORD, Tim: A powerful way to unleash your natural creativity https://www.youtube.com/watch?v=yjYrxcGSWX4&t=1s

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Bc. Hana Moravcová, Ph.D. (29.08.2023)

Kreativní myšlení v Moodle

Témata

  • Kreativita
  • Tvůrčí proces
  • Nástroje kreativního myšlení
  • Design thinking
  • Tvůrčí řízení, kreativita a management
  • Vizuální a jazyková kreativita

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK