PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální teorie nových médií - JJM209
Anglický název: Social Theories of New Media
Zajišťuje: Katedra mediálních studií (23-KMS)
Fakulta: Fakulta sociálních věd
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština, angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D.
Prerekvizity : JJM201, JJM206
Je záměnnost pro: JJM085
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. (15.02.2021)
DŮLEŽITÉ: Tento kurz je povinný pro obor MSP a primárně určený pro studenty 2. ročníku tohoto oboru. Pokud kapacita nestačí pro všechny studenty 2.r.MSP, můžou být studenti jiných oborů a ročníků před zahájením semestru vyškrtnuti.
===================================================================================================================================================================================================================

Cílem kurzu je přiblížit široké spektrum změn, kterými prošla a stále prochází společnost v souvislosti s nástupem a následným rozmachem takzvaných nových médií, přičemž takzvaná nová média jsou chápána ve smyslu nejen technologických procesů a zařízení, které se používají při výběru, přenosu a příjmu informací, ale i ve smyslu společenských procesů. Kurz je veden formou přednášek kombinovaných s diskusí.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. (09.02.2021)

1.      Blog post [A] na libovolné téma z oblastí souvisejících s tématy předmětu – publicistický text + 3 komentáře k postům kolegů. Rozsah 3-5 NS.

2.      Blog post [B], který je shrnutím aktuálního odborného článku z oblasti výzkumu nových médií + 3 komentáře k postům kolegů. Rozsah 3-5 NS.

3.      Psaný test z povinné četby.

Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. (15.02.2022)

Seznam povinné a doporučené literatury a program přednášek jsou v sylabu.

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. et Mgr. Jaroslav Švelch, Ph.D. (15.02.2022)

Aktuální sylabus je dostupný v TOMTO průběžně aktualizovaném dokumentu.

 

Plán přednášek:

1.Úvod

2. Teorie mediální změny

3. Skryté historie nových médií

4. Vize a designové ideologie nových médií

5. Plaform governance

6. Algoritmická moc

7. Šiřitelná média, virální obsah

8. Skupinová polarizace na sociálních médiích

9. Materialita a environmentální dopad nových médií

10. AI, boti, automatizace a "falešný" (fake) obsah

 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Petr Bednařík, Ph.D. (08.09.2015)

Prerekvizita - absolvování předmětu JJM201 Teorie masové a mediální komunikace   

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK