Poslední úprava: JUDr. Petr Navrátil, LL.M., Ph.D. (01.02.2018)
Převážná většina právních norem v členských státech má svůj původ v harmonizačních opatřeních Evropské unie, která mají zajistit rovné podmínky vstupu a stejné standardy soutěže na národních trzích. Odstraňování rozdílů mezi vnitrostátními předpisy jako jedna ze základních metod evropské integrace ale trvale vyvolává spory o vhodnou míru prohlubování tohoto procesu, o přípustnost vynětí z jeho dosahu a o podmínky uplatnění alternativních nástrojů, jako je vzájemné uznávání právních titulů nabytých podle vnitrostátního práva. Soudní judikatura je proto nezastupitelným zdrojem poznání stavu evropeizace práva a jeho správné aplikace.
Kurz jde za rámec předmětu ?Evropské právo? jako součásti společného základu studijního programu ve dvojím směru: zabývá se nejprve východisky politiky harmonizace v EU a jejími specifickými právními instituty, poté věnuje pozornost zásadám a postupům uplatňovaným při aplikaci a implementaci harmonizačních opatření EU na národní úrovni.
Literatura
Poslední úprava: JUDr. Petr Navrátil, LL.M., Ph.D. (01.02.2018)
Povinná:
R.Král. Nařízení ES z pohledu jejich vnitrostátní aplikace a implementace. C.H.Beck. 2006.
Sylabus -
Poslední úprava: JUDr. Petr Navrátil, LL.M., Ph.D. (01.02.2018)
1. Cíl právní harmonizace ("harmonizační potřeba"). Základní pojmy. 2. Zvláštní a obecná legislativní pravomoc EU k harmonizaci. Kritéria pro volbu právního základu (Tabáková reklama, Smoke flavourings, SCE). 3. Nástroje a metody harmonizace. Přípustnost tzv. obrácené diskriminace a institut unijního občanství (Knoors, Carpenter). 4. Neharmonizované právní oblasti: zásada země původu a tzv. kategorické požadavky (Cassis). 5. Vzájemné uznávání soudních rozhodnutí v civilních a v trestních věcech (Eurozatykač). 6. Ústavní dimenze harmonizace práva (Česká republika a jiné členské státy). Inovace podle Lisabonské smlouvy. 7. Vnitrostátní transpozice a implementace směrnic ES. 8. Kritéria správné ttranspozice a implementace směrnic ES. 9. Následky nenáležité transpozice a implementace směrnic ES. 10. Nařízení ES z pohledu jejich vnitrostátní aplikace a implementace. 11. Výklad směrnic a nařízení ES pro účely jejich vnitrostátní aplikace a implementace. 12. Institucionální a metodické zajištění vnitrostátní implementace směrnic a nařízení ES v ČR.
Poslední úprava: STUPKA (14.09.2004)
The subject (9th semester) resumes the course of Basics of EU Law (5th and 6th semester). The purpose of its inclusion into the curriculum is to introduce students to European foundations of the transformation of the Czech legal system. This is the reason why the attention is paid mainly on the creation of the harmonized rules of EC law, its enforcement in Member States through the principle of direct effect, through the principle of priority, the state’s responsibility for defective transposition of directives, etc., including the issues of unification of EC law interpretation as applied by national courts. Upon this background the situation of the Czech Republic is presented, as that of a state, which is bound by the European Association Agreement between the European Communities and their Member States, and negotiates the accession to the EU. Consequently, a focus of reading is based upon issues concerning the implementation of the obligations related to the assumption of EC/EU Law and on the process of ensuring the enforcement even after future accession.
The subject thus also resumes various branches of good law, especially when the content of a theoretical-methodological kind is implemented with the examples and with reference to individual and practical-content examples. A precondition of participation in these elective lectures is a mastering of the bases of appropriate legal branches and an interest in deepening its “European dimension” - besides a national as well as an international-contractual dimension. Under the conditions of a (EU) non-Member State this subject serves as a complementary implementation of a traditionally approached legal education and so arrives closer to the approach that predominates at EU Member State universities.