PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika - FOP50006
Anglický název: Special Pedagogy
Zajišťuje: Ústav nelékařských studií (15-210)
Fakulta: Lékařská fakulta v Hradci Králové
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:12/9, Z [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PaedDr. Zdenka Šándorová, Ph.D.
Neslučitelnost : FV118
Záměnnost : FV118
Je neslučitelnost pro: FV118
Je záměnnost pro: FV118
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (16.01.2023)
Předmět Speciální pedagogika seznamuje studenty s tímto vědním oborem a jeho aktuálním pojetím v teoretické i praktické rovině. Důraz je kladen na praktické představení cílových skupin oboru speciální pedagogika, jejich specifik a stěžejních nároků zejména v oblasti komunikace ve zdravotnických zařízeních.
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (16.01.2023)
Vstupní podmínky: prerekvizity nejsou dány
Cíl předmětu
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (16.01.2023)

Cílem předmětu je poskytnout studujícím základní pedagogický a speciálně pedagogický pojmový aparát včetně základních poznatků z jednotlivých speciálně pedagogických oborů. V praktické rovině si předmět klade za cíl osvojení základních dovedností pro komunikaci s jednotlivými skupinami osob se zdravotním postižením či znevýhodněním.

Výstupy:

  1. Student získá základní teoretické znalosti z oboru Speciální pedagogika.
  2. Student získá základní praktické znalosti a dovednosti v oblasti komunikace s cílovými skupinami oboru.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (16.01.2023)

Zápočet

  1. min. 50% účast na výuce
  2. aktivní účast na výuce
  3. vypracování seminární práce (rozsah vlastního textu min. 7 stran)
Sylabus
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (16.01.2023)

Přednášky

Vyučující:

  1. Speciální pedagogika jako studijní a vědní disciplína. Vliv současných změn v edukaci žáků se speciálními potřebami, integrace, inkluze. (Koliášová 3)
  2. Systém speciální pedagogiky. Mezipředmětové vztahy. Terminologie. Postavení ucelené koordinované (re)habilitace ve speciální pedagogice. (Koliášová 3)
  3. Aktuální problematika cílových skupin speciální pedagogiky. Mezirezortní spolupráce – školství, zdravotnictví, sociální služby. Týmová spolupráce. (Koliášová 3)
  4. Speciální pedagogika raného věku a raná péče. Speciálně pedagogická andragogika a gerontagogika. (Koliášová 3)

 

Praktická cvičení a semináře

Vyučující: Mgr. Tereza Koliášová, Ph.D.

  1. Problematika osob s mentální retardací, demencí a poruchami autistického spektra. Problematika osob s tělesným postižením, zdravotním oslabením a osob nemocných.
  2. Problematika osob se smyslovým postižením a narušenou komunikační schopností.
  3. Problematika osob s narušenou socializací, s poruchami chování a emocí, osob se závislostmi. Problematika osob se specifickými poruchami učení, syndromem ADHD (porucha aktivity a pozornosti).

 

 

 

Literatura
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (16.01.2023)

Doporučená literatura

  1. BENDOVÁ, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3
  2. ČERNÁ, M. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1565-3
  3. CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením : problematika pěti typů zdravotních postižení, Praha: Portál, 2001, ISBN 80-7178-588-1
  4. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Praha: TRITON, 2001. ISBN 80-7254-192-7
  5. KANTOR, J. Edukace osob s omezením hybnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3707-1
  6. KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997
  7. LECHTA, V. Koktavost : integrativní přístup, Praha: Portál. 2010. ISBN 978-80-7367-643-8
  8. MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí, Jinočany: H & H, 2001. ISBN 80-86022-92-7
  9. NEUBAUER, K. Kompendium klinické logopedie : diagnostika a terapie poruch komunikace, Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1
  10. POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a v dospělosti, Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-773-2
  11. RENOTIÉROVÁ, M. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. ISBN 80-244-1475-9
  12. RŮŽIČKOVÁ, K., SKÁKALOVÁ, T. Seznamte se, prosím: metodický průvodce k organizaci podpory studentů se specifickými potřebami. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-381-9
  13. SKÁKALOVÁ, T. Uvedení do problematiky sluchového postižení. Hradec Králové: Gaudeamus, 2017. ISBN 978-80-7435-675-9
  14. ŠMELOVÁ, E., SOURALOVÁ, E., PETROVÁ, A. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017. ISBN 978-80-244-4911-1
  15. VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Psychologie handicapu. Liberec: TUL, 2003. ISBN 80-7083-790-X
  16. VALENTA, M. Herní specialista. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0345-5
  17. VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika : základy, teorie, praxe. Brno: Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity Brno, 2003. ISBN 80-214-2359-5
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK