PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná pedagogika - FOP50003
Anglický název: General Pedagogy
Zajišťuje: Ústav nelékařských studií (15-210)
Fakulta: Lékařská fakulta v Hradci Králové
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:9/12, Z [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.
Neslučitelnost : FV112
Záměnnost : FV112
Je neslučitelnost pro: FV112
Je záměnnost pro: FV112
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (07.09.2022)
Předmět je součástí komplexu předmětů z pedagogiky. Má teoretický (propedeutický) i aplikační charakter. Seznamuje studenty se základním pojetím pedagogických věd, objasňuje nejdůležitější směry v pedagogickém myšlení, přibližuje problematiku učitelství, hodnocení a výzkumů, vede k tvorbě pedagogického projektu na zadané téma.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (07.09.2022)

Zápočet

100% účast na přednáškách. Hospitační činnost, tvorba pedagogického projektu a jeho prezentace.

Sylabus
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (07.09.2022)

Přednášky

Vyučující

  • doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.
  1. Struktura pedagogických věd, základní terminologie, interdisciplinární přístup k výchově. Základy didaktiky: didaktický systém podle Maňáka, příprava na edukaci, pedagogický projekt. Pedeutologie: nauka o učiteli, učitelství a učitelské profesi. Vývoj názoru na postavení učitele, žáka, vychovatele, vychovávaného. Institucionální výchova, výchova v rodině, sebevýchova. Snahy o reformu vzdělávání. Soudobé teorie vzdělávání. (Svatoš 3)
  2. Vývoj pedagogického myšlení I: přehled výchovně-vzdělávacích koncepcí. Vývoj pedagogického myšlení II: dogmatická koncepce a slovně názorná v pojetí J. A. Komenského,Vývoj pedagogického myšlení III: humanistické a neohumanistické pojetí výchovy, Vývoj pedagogického myšlení IV: snahy o reformu pedagogiky a školství. (Svatoš 3)
  3. Vývoj pojetí žáka jako subjektu i objektu vzdělávání, Evaluace ve škole, výzkumy, hospitační činnost. Rodina a škola. Výchovné styly a jejich důsledky. Alternativní výchova a vzdělávání. Možnosti a meze elternativních přístupů. Hodnocení účinnosti výchovy a vzdělávání.  (Svatoš 3)

 

Praktická cvičení a semináře

Vyučující

  • doc. PhDr. Tomáš Svatoš, Ph.D.
  1. Analýza definic pojmů pedagogika – výchova, tvorba mentální mapy, strukturace pedagogických věd. Rozbor myšlenek J. A. Komenského o výchově, aktualizace a současná aplikace.
  2. Studentská sdělení na o konkrétních reformních koncepcích, jejich obecná charakteristika, současné příklady tzv. alternativních škol.
  3. Nácvik hospitační činnosti z audiovizuálního záznamu.
  4. Tvorba pedagogického projektu za studenty zvolené téma.

 

Literatura
Poslední úprava: Bc. Alena Klausová (07.09.2022)

Základní studijní literatura

  1. Bertrand, I. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998.
  2. Kalhous, Z. a Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
  3. Komenský, J. A. Zákony školy dobře spořádané. Svazek II, Praha: SPN, 1960.
  4. Maňák, J. Nárys didaktiky. Brno: PedF MU, 1992 (a další reedice).
  5. Maňák, J. a ŠVEC, V. Vyučovací metody. Brno: Paido, 2004.
  6. Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2008.
  7. Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2010.
  8. Průcha, J., Walterová, E. a Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013.
  9. Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1998.
  10. Svatoš, T. Malá didaktika. Hradec Králové : Gaudeamus, 2009.
  11. Šimoník, O. Základy didaktiky. Brno: PedF MU, 2005.
  12. Veteška, J. Přehled andragogiky. Praha : Portál 2016.

 Doporučená literatura

  1. Horák, J. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem. Univerzita J.E. Purkyně, 2004.
  2. Jirásek, I. Zážitková pedagogika. Praha : Portál 2019.
  3. Lechta, V. Inkluzivní pedagogika. Praha : Portál, 2016.
  4. Kohout, K. Základy obecné pedagogiky. Praha. Univerzita J.A.Komenského, 2007.
  5. Koťa, J., Rýdl, K. Poslání učitele a reformní pedagogika  v Československu. Praha : PedF UK, 1992.
  6. Monteessori, M. Objevování dítěte. Praha : Portál 2017.
  7. Pike, G. a  Selby, D. Globální výchova. Praha : Grada, 1994..
  8. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009.
  9. Silbermann, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování.  Praha : Portál, 1997.
  10. Svatoš, T. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznávání průběhu učitelské profesionalizace. IN: Lukášová, H., Svatoš, T., Majerčíková, J. Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín : FHS UTB, 2014, s. 31-51.
  11. Švec, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Paido, 1998.

 Časopisy:

 Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, E_pedagogium, Pedagogická revue, Sociální pedagogika.

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK